Verkstan

Guppande lyftarmar MB trac 1000

42 inlägg 14591 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454269 Någon som kan svara på om det är möjligt att byta tätningar i ventilen?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454308 http://www.trac-technik.de/ Vet inte om du har koll på detta forum men här finns en massa kunskap samlad.

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454312 Jo det forumet känner jag till och är även medlem i, dock lite jobbigt då det mesta är på tyska. Men finns helt klart mycket information.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454692 Utlovade bilder på frontlyft och dagens mek-projekt, byte till Holderratt.
Mercas lilla / enkla frontlyft, ca 1100kg lyftkraft.
Lätt betesputs, 510kg, funkar att köra med orginalfjädrar utan att dessa bottnar.
Orginalratt 46,5cm
Holderratt 35,5cm

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454703 Den ser ju ut att vara i ganska bra skicka, åtminstone till det yttre. Mycket snyggare än våra MB trac.
Ser att hyttventilationen är "igenmurad". Det är ju synd, är ganska bra drag i dom där fläktarna.

1100kg var ju ändå inte så illa för att bara vara en kolv, trodde den lilla lyften var klenare än så. Hur funkar det med kraftöverföringsaxeln? Tänker på att tappen sitter ganska långt in och på sidan. Jag får ta och snickra ihop en frontlyft när jag får tid, praktiskt att exempelvis kunna ta med sig något extra. Bör ju klara en riktig ensilagebal i alla fall. Fjädringen är nog inte det största problemet, det är nog snarare att den redan är väldigt lätt i baken om man inte har motvikt. Skall man vara efterklok hade nog 50%/50% varit en vettigare viktfördelning. Tack för bilderna, alltid kul att se andra som har MB trac.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454706 Tyvärr så är den inte utrustad med takfläkt, det hade varit schysst, men jag är lite sugen på att skaffa öppningsbar framruta. Oldschool.... :D
Håller på att klura lite på det här med kraftöverföringsaxel, det är trångt..., ska se om det finns någon med så bra kvalite´ att man kanske vågar gå ner lite i gaffelstorlek på knuten. Om inte får det bli standardaxeln med bantat skydd, det är så väl inkapslat när allt är stängt så risken för tillbud är minimal.

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454710 Okej, ja det var synd. Men då kan i alla fall ingen ägare beskyllas för att ha tagit bort en nyttig detalj. :-BD Visste inte att det var tillval. Enda nackdelen är att om man av någon oförklarlig anledning skulle få för sig att köra utan filter så kommer det läcka in regnvatten där, kanten på filtret agerar packning där.

Kanske en förlängning av PTO-axeln och kanske ett extra stödlager skulle funka så att tappen kommer ut ur sitt gömsle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454759 Hade loss flak-plåten idag och kollade därunder. Fast först fick jag gå lös med högtryckstvätten så man kunde se något. Jag tror jag börjar förstå hur det fungerar. Vad jag kan se finns inget fel som skulle orsaka detta fenomen där. Hittade ett litet läckage vid en av banjoskruvarna på vänster kolv, men det är inte tillräckligt för att orsaka problem, men givetvis skall läckaget åtgärdas ändå. Testade att koppla loss staget som går fram till ventilen och hålla still det, lyftarmarna sjönk ändå, så jag är ganska så säker på att felet har med ventilen att göra. Får kolla på den när jag får tid, skall fälla hytten för lite andra småreparationer snart så får försöka hinna ta det samtidigt.

Film på hur det guppar:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454760 Och som sagt, drar jag upp transportspärren slutar det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454761 Transportspärr?? Vet inte riktigt vad du menar...

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454773 Nr 3 reducering på pappret du skannat in. Drar man den hela vägen upp så sjunker inte lyftarmarna alls även om man skulle föra ner hydraulspaken. Vi brukar kalla den transportspärr, men egentligen är det ju en reducering för att ställa hur fort lyftarmarna sjunker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454784
JohannesG skrev:Nr 3 reducering på pappret du skannat in. Drar man den hela vägen upp så sjunker inte lyftarmarna alls även om man skulle föra ner hydraulspaken. Vi brukar kalla den transportspärr, men egentligen är det ju en reducering för att ställa hur fort lyftarmarna sjunker.
Ok jag misstänkte att det var den du menade men var osäker på om 1000 hade nåt special.

Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454901 Hittade denna saken under flaket. Någon som kan säga vad det är för något. Kan bara se att det har med bromsarna att göra då ett bromsrör går "genom" den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454904 Bortkopplad släpvagnsbromsventil? Eller kanske rättare sagt, delar av något sådant..
...Och efter att ha tittat i boken så finns det något som defineras "tryckområdesventil" som skulle kunna passa in på både placering och utformning. Sitter på ledningen som går till bakbromsarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).