Före och efter jobbet

[Bilder] Stormyran blir torvtäckt

5 inlägg 3609 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

[Bilder] Stormyran blir torvtäckt

Mickev  
#45470 Tänkte det är kanske nån som kan tycka det är roligt att kolla in en torvtäckt så jag svänger upp lite bilder här, vet inte om det är rätt avdelning på forumet.

-----------
Iom att det nya värmevärket bygges i stan så insåg man kanske att virket helt enkelt inte räcker till och började kolla efter andra lösningar. Gamla MoDo Torv bröt just torv på stormyran i början av 80talet och nu tar alltså Holmen skog upp detta igen. De roliga är att stormyran är bara ett stenkast från där jag bor vilket gör att man varit dit några gånger och sett hur det utvecklats. Från att förr bara sett ut som en stor utdikad myr med massa skog runtom har det idag gått till ett gigantiskt kalhygge med gigantiska arealer med uppfräst och dikad myr.

Det handlar om 143hektar man ska bryta på nu i början men man har tillstånd för hela 500hektar. De man trodde var vanlig skog har visat sig vara gammal torvmark, ganska imponerande syn. Första året (dvs nästa år) kommer man att börja med att "skörda" 70hektar. Det är första gången i kommunens historia som torv kommer att brytas i såhär stor skala.

Maskinerna som går på området är ganska imponerande. Dels är det lite olika vanliga skogsmaskiner, mestadels john deere men även nån rottne har setts till. För att köra ut slyn från dom sankaste markerna har man använt en terri. Sedan går det ett finskt monster av okänd modell och även en New Holland TM175 med dubbelmontage. Grävmaskinen på området är en Hitachi Zaxis 130 som fått 1m band för att klara bärigheten, hans uppdrag har varit att dika 71mil dike... enformigt efter ett tag kanske?

Här kommer några bilder och fler kommer framöver.

Bild

Jepp här är det

Bild

Vägen in kantas av vältor med grot som väntar på att köras bort nästa sommar, kanske blir det våran grotbil som får köra det också.

Bild

Vidderna öppnar upp sig och där borta ligger en liten dimma

Bild

Ena uppställningsplatsen hushåller endast en John Deere, ett finskt monster och lite tillbehör

Bild

En av dom små fräsarna man använder

Bild

Finska monstret väntar på sommaren för att åter få mullra igång och börja driva banden genom den lösa torven


Ja de var bilderna för denna gång... snart kommer det fler



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: [Bilder] Stormyran blir torvtäckt

halvproffs  
#45476 Jag är förvånad över att det ges tillstånd för torvbrytning av Länsstyrelsens Miljöenhet. Luftföroreningarna vid förbränning är lika stora som för olja, dessutom avger en naken myr stora mängder koldioxid, ämnen som vi inte alls behöver nu. Efter ett antal år är myren förverkad för all framtid, den blir endast en stor dypöl som ingen kan gå över. Om man istället sådde in tex björkfrö skulle myren för (all ) framtid generera biobränsle. Förmodligen kommer der att vara dieseldrivna pumpar som kommer att gå större tiden av året (ännu mera avgaser). Har det varit privata skogsägare till myren, har dom förmodligen bara fått snuspengar i ersättning. Vi hade en torvbrand här som höll på att sluta i katastrof. Nota:50 milj.kr som skattebetalarna och försäkringsbolag fick stå för. Torvkorvsträngarna självantänder då o då mm. Rätt eller fel, jag tycker att det är åt helvete med torvbrytning.

Avatar Fallback

Re: [Bilder] Stormyran blir torvtäckt

Mickev  
#45504 Torvtäckters vara eller inte vara kan diskuteras i de oändliga och de tänker jag inte ge mig in på. Jag tycker det är intressant att se "bygget" här hemma och dom imponerande maskinerna som klarar av att köra på de lösa markerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: [Bilder] Stormyran blir torvtäckt

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46380 Torvbrytning är väl en ganska gammal förhistorisk företeelse folk har väl brutit torv i hundratals år. :smile:

Skall de bryta 500 hektar samanhängande eller är det på olika områden annars borde det ju bli en riktig slätt efter detta. :wink:

Någon som vet vad man kan göra sen när täckten är uttjänad måste ju vara nåt man kan göra så det ser trevligare ut efteråt :|

Användarvisningsbild

Re: [Bilder] Stormyran blir torvtäckt

halvproffs  
#46398 HejMickev. Mitt inlägg var ingen diskussion, utan det var fakta. Oftast ligger myrarna så lågt att man måste pumpa bort vattnet. När sen brytningen är avslutad stannas pumparna och det blir på myndighetsspråk " brunvattenspeglad sjö" alltså ett område där du aldrig kan gå mer. På Gävleborgs länsstyrelse finns det nu personal som åker ut och gör konsekvensanalyser på området. Tidigare har det suttit en herre där som.......................Ska inte skriva vad jag tycker om honom :x :sad:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).