Verkstan

Popnit till flakbotten?

6 inlägg 12304 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Popnit till flakbotten?

forest.  
#452863 Vart får man tag i popnit till släpvagn att nita fast slitskyddskivan i botten?
har googlat men kan inte hitta någon som säljer,
förövrigt är skivan 12mm + gods i balken



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Popnit till flakbotten?

sundelius  
#452873
forest. skrev:Vart får man tag i popnit till släpvagn att nita fast slitskyddskivan i botten?
har googlat men kan inte hitta någon som säljer,
förövrigt är skivan 12mm + gods i balken

Jag köpte de största de hade på XL ,kommer inte ihåg mått. Kan kolla imorgon

Användarvisningsbild

Re: Popnit till flakbotten?

molnia  
#452883 Jag köpte de längssta ahlsell hade, de räckte precis så jag fick fast 18mm plyfan i stålet. Någon gick "bom" men jag lyckades borra bort någon av dem och få dit en ny. Så 12mm borde vara enkelt att få tag på popnit till. Har en hel del över då jag fick köpa en hel ask. Vart i världen håller du hus?

Användarvisningsbild

Re: Popnit till flakbotten?

halvproffs  
#452890 Jag tog skruv med STOR skalle och borrspets. Enkelt o bra.

Avatar Fallback

Re: Popnit till flakbotten?

JoTh  
#452958 Har på senare byten av plywood på kärror monterat M6 vagnsbult med låsmutter och större karosseribrickor på undersida. Går då med fördel att försänka ned en del av skallen med en bladborr.
Har gått över till vagnsbultar där det är möjligt, då vi ledsnat på avskjuvade popnitar och plåtskruvar som lossnar.
Ska du montera med popnit, rekommenderar jag att du köper trycktät rostfri popnit på minst 4mm,
som är det hårdaste du kan få dit.
Trycktäta rostfria popnitar håller avsevärt längre än dito aluminiumnitar,
som snabbt brukar vara sönder rekade och avskjuvade.
Tar du plåtskruv med försänkt skalle för att slippa skruvskallar som sticker upp,
kommer de att äta sig ned i plywooden efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Popnit till flakbotten?

molnia  
#454353 Hittade asken ikväll ...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).