Servicebyggnader

Undvika kondens i plåtlåda

7 inlägg 8911 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Undvika kondens i plåtlåda

dwurg  
#453250 Hej, har tänkt göra om en gammal spannmålsficka till grusficka. Men hur undviker man i möjligaste mån att få kondens i den. Tänkte göra ett tak över som går att fälla upp för påfyllning. Och tanken är väl att se till att gruset är så torrt som möjligt när man fyller. Blir troligtvis att jag brädslår den på utsidan mest för syns skull. Men bör man isolera den ? Vill helst undvika värmeslingor om jag kan. Ös på med erfarenheter :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Undvika kondens i plåtlåda

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453519 Kanske bara ha isolering i taket?
Salta gruset lite?

Avatar Fallback

Re: Undvika kondens i plåtlåda

dwurg  
#454141 Nja salt i en plåtlåda vill jag helst undvika, man får väl helt enkelt prova sig fram. Jag misstänker att det handlar mest om att försöka decimera temperaturvariationerna i själva gruset så långt det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undvika kondens i plåtlåda

dirtypete  
#454163 Tror att om du isolerar den runtom och även taket så borde du minska risken till kondens.

Avatar Fallback

Re: Undvika kondens i plåtlåda

jannee  
#454189 Ingen isolering, se bara till att du har en god ventilation, finns också färg att måla locket med som förhindrar dropp kondens, eller ett trälock.

Avatar Fallback

Re: Undvika kondens i plåtlåda

dwurg  
#454329 Ja locket funderar jag på att göra som ett vanligt tak med några reglar, läkt och takplåt. Enkelt att sätta kondensskydd under plåten då. Och då är ju frågan om man ska lägga det lite ovanför så man får en luftspalt mellan lock och väggar. Enda anledningen till att isolera borde ju vara att minska strålningsvärmen från solen. Provar nog utan iso först och ser hur det funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undvika kondens i plåtlåda

Pabene  
#454382 Kondens uppstår när luft som innehåller vatten i ångform, kyls ned. På dagen då solen värmer upp allting tar luften upp vatten, på kvällen kyls luften och kan inte hålla kvar allt vatten, det faller som dagg. I din låda blir det värre om du förvarar "tunga ämnen" som stål, sten och grus i den. Sådana ämnen hinner inte att anpassa sig till dygnets temperaturändringar. När temperaturen stiger i luften omkring gruset är gruset fortfarande kallt och kyl luften så att det fälls ut vatten/dagg på grusets yta. Om du har torrt trä i lådan blir det inte lika illa, då fungerar god ventilation. Att takplåt behöver isoleras på undersidan är för att då det ligger kvar snö på plåten blir takplåtens undersida kall. Fuktig luft kondenserar mot plåten, kondensvattnet rinner utefter plåten och droppar ner i rummet eller blöter reglar och takstolar så de ruttnar. Jag tror också att salt skulle dra mera fukt till gruset.
Du kan hindra/minska kondensproblemen genom att:
Göra lådan helt tät så att fuktig luft inte kan komma in, Värma gruset så att det alltid är "lite varmare" än omgivande luft, Torka luften i lådan omkring gruset med en avfuktare.
Om lådan då är väl isolerad och tät förbättras ju läget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).