Inomgårdsmaskiner

Partner med Briggs and stratton startar inte

13 inlägg 23561 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner med Briggs and stratton startar inte

Rickckck  
#454297 Hej!

Har en gräsklippare från Partner med en Briggs and stratton motor som inte startar efter vinterförvaring i vintertemperaturer. Den är manuell start och den kommer aldrig igång. Bytte tändstift men det har inte hjälpt. När jag tar bort stiftet så är det väldigt vått så jag funderar på om den blivit sur. Vet inte hur jag ska komma vidare nu. Den har olja som ser okej ut och bränsle finns i tanken. Kan jag tryckt på bensinpumpen för många gånger? Allt tips mottages! Har dock begränsad erfarenhet av att mecka så var gärna konkreta i era förslag.

Tack på förhand!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

totte  
#454302 Flyttade din tråd hit till Inomgårdsmaskiner.

Att stiftet är vått tyder på att den inte tänder som den skall. Kan bero på en massa olika saker. Om du inte redan gjort det så töm ut all gammal bensin och tanka i ny.

Avatar Fallback

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

jannee  
#454309 Låt tändhatten sitta kvar på stiftet och jorda stiftet - tryck det mot cylindern, låt någon dra i snöret. Blir det ingen eller väldigt dålig gnista, byt stift.
HålI INTE i stiftet när du drar, kan rycka lite otrevligt i fingrarna.
Inte sällan ett stift blir odugligt när det blivit genomsurt, annars kan det räcka med att du drar motorn torr (utan stift men full gas).

Användarvisningsbild

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

anersimyra  
#454313 Jag vet inte hur det är på din klippare, men många 4 T småmotorer kräver rätt oljemängd för att ge ström till stiftet.

Användarvisningsbild

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

totte  
#454340
anersimyra skrev:Jag vet inte hur det är på din klippare, men många 4 T småmotorer kräver rätt oljemängd för att ge ström till stiftet.


Är det nåt nytt påhitt, aldrig hört talas om? Nån slags skyddsfunktion så man inte skall junna köra den oljetorr?

Avatar Fallback

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

Pabene  
#454344 På en del B&S av "Industrikvalitet" fanns förr oljevakt. Det var något som påminner om en stämm-gaffel, om jag minns rätt. När den var nere i olja dämpades svängningen av oljan, om oljan sjönk under tillåten nivå så den befann sig i luft, svängde den med större amplitud och bröt då tändningen. Det var alltså motorns egna vibrationer som alstrade svängningen.

Avatar Fallback

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

Tallmannen  
#454346 Råkade ut för samma sak i söndags. Tog loss luftfiltret och torkade torrt vid insuget. Gjorde ett par startförsök utan filter och då startade den, när jag satte tillbaka filtret stannade motorn. Lossade jag filtret gick den igen. Filtret hade troligen svällt i pappen när den stått, det såg inte särskilt smutsigt ut. Har inte testat med nytt ännu.

Avatar Fallback

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

tallen100  
#454347
totte skrev:
anersimyra skrev:Jag vet inte hur det är på din klippare, men många 4 T småmotorer kräver rätt oljemängd för att ge ström till stiftet.


Är det nåt nytt påhitt, aldrig hört talas om? Nån slags skyddsfunktion så man inte skall junna köra den oljetorr?

Hondamotorer har haft detta länge, men aldrig hört att det funnits på vanliga gräsklippare...

Användarvisningsbild

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

anersimyra  
#454358
tallen100 skrev:
totte skrev:
anersimyra skrev:Jag vet inte hur det är på din klippare, men många 4 T småmotorer kräver rätt oljemängd för att ge ström till stiftet.


Är det nåt nytt påhitt, aldrig hört talas om? Nån slags skyddsfunktion så man inte skall junna köra den oljetorr?

Hondamotorer har haft detta länge, men aldrig hört att det funnits på vanliga gräsklippare...
Funktionen kan vara något irriterande att ha på hydraulaggregatet då motorn gärna vill stanna vid körning i besvärlig terräng.. :-o

Användarvisningsbild

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

totte  
#454403
tallen100 skrev:Hondamotorer har haft detta länge, men aldrig hört att det funnits på vanliga gräsklippare...

Tack för svar om det. Det kan vi nog utesluta på en B&S för gräsklippare.

Tipset om att kolla luftfiltret är mycket bra!

Avatar Fallback

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

axwell  
#454407 Min älgdragare med B&S IC-motor hade den funktionen.
För övrigt en riktig skitmotor, spannet mellan tomgång och toppvarv var inget att hurra för.

Kopplas över genom att dra isär sticket.

Användarvisningsbild

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

MartinH  
#456091 Är det inte oljeindränkt skummgummi i en plåtlåda som luftfilter till motorn? I så fall rengör och dränk filtret i olja igen. En äldre Brigghs & Stratton ska ju gå att få igång tycker jag.

Mvh!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Partner med Briggs and stratton startar inte

loppan  
#456092 De nyare B&S motorerna får inte läggas på sidan så att förgasaren hamnar neråt då motoroljan rinner in i den.
Ett rent helvete att få igång dom då de surar efter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).