ATV och UTV i skogen

Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

15 inlägg 7395 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

filijox  
#454203 Hej.

Jag har köpt mig en gammal kawasaki KLF300C 4x4 från 1991. Den är 300cc och manuellt växlad (egentligen semi-automat). Tanken är att ta mig runt i skogen, köra runt lite grejer i kärra samt ploga snö. De två förstnämnda grejerna tycker jag den är galant på hittills.

Har börjat fundera på griplastarvagn typ kranman med hydraulpaket på främre lastgallret osv, men vet inte om kawwan lämpar sig? Vad tror ni? Någon här som kör eller har kört en manuellt växlad 300 med griplastarvagn i skogen och kan dela med sig av erfarenheter?

Vill inte köpa en och göra allt jobb med modifiering för att sedan upptäcka att jag behöver en annan atv för att kunna använda vagnen...

//filijox



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454236 Allt är en fråga om behov och kostnader.
Snöplogning nämner du. Har du tänkt traktor? ATV:n gör sig sämre i snöröjning
Vad kostar traktor+kärra kontra en vagn till ATV?

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

filijox  
#454241 Jag kanske uttryckte mig otydligt.

Vill veta huruvida en 300-kubiks fyrhjuling är för klen för en griplastarvagn eller inte.

Lade nog tråden i fel delforum, moderator får gärna flytta till rätt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

axwell  
#454246
filijox skrev:Vill veta huruvida en 300-kubiks fyrhjuling är för klen för en griplastarvagn eller inte.


Maskinen är om jag minns rätt ganska lätt, men visst går det.
Välj en europeisk vagn som är hälften så tung som kineserna.

Har för mig att den har ständig 4wd-drift och ingen diffspärr fram, stel bakaxel (?) skulle göra det lättare att köra med optimalt kultryck.

@Uvskogen ville tidigare sälja en lämplig vagn med drivning, fast han kan ha tänkt om. :???:

Avatar Fallback

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

tallen100  
#454252 Vid skogskörning och liknande så räcker nog 300 kubik, problemet är att få ner kraften i marken.

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

filijox  
#454257 Tack så mycket för svar, känns som det inte är helt otänkbart iallafall.

Ja, permanent 4x4 med heldiffad stel bakaxel och "limited slip"-differential i fram. Som den är klättrar den oförskämt bra i skogen, tycker den känns smidigare och mer framkomlig än kompisens honda trx500 hydrostat.

Kraften går nog ner i marken med vikten från hydraulpaket ifram, kärra på kroken bak och en lönnfet gubbe på sadeln :grin:

Det jag tänker att jag ska göra om jag skaffar en griplastarvagn är att montera en ganska stor fläkt som blåser på cylindern med manuell av/på. Motorn är ju luftkyld och med tunga lass i skogen kan den nog gå varm utan någon fartvind som kyler.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454261 Blev så att jag byggde om min gamla vagn till en " dumpersvagn". Så den blev kvar! [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

Vardon  
#454264 Hur är styrningen eller kommer du vilja ha styrservo? Har en liknande din maskin som kan vara tungstyrd som den. Lasta på lite och prova :-)

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

filijox  
#454283 Styrningen kan vara trög när det tar emot vid skogskörning, javisst. Men jag tror jag klarar nog det. Har kört hondan utan styrservo och kranmankärra så vet hur det är.

Men, går det eftermontera servo på kawwan utan att bli fattig tro?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

Vardon  
#454285
filijox skrev:Styrningen kan vara trög när det tar emot vid skogskörning, javisst. Men jag tror jag klarar nog det. Har kört hondan utan styrservo och kranmankärra så vet hur det är.

Men, går det eftermontera servo på kawwan utan att bli fattig tro?


Tror du den är värd det? Nog lär det kosta en slant och vara en hel del jobb, men frågan är om det inte är bättre att lägga de pengarna i en nyare maskin.

Med dina funderingar och krav hade jag nog köpt och provat med så lite ombyggnationer som möjligt innan jag känner att det funkar. Hade liksom inte kostat på maskinen något maskinspecifikt. Hydraulaggregat , kärra och liknande räknar jag med att kunna flytta till annan maskin. Tror du får tillbaka pengarna om du åndrar dig och säljer igen.

Dock är jag inte representativ i åsikten då jag inte hade gjort tanken från början men det hör inte hit.

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

filijox  
#454290 Näe, du har rätt. Maskinen är nog inte värd att lägga några direkta pengar på...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

Qvenne  
#454433 Här har du en liten Honda 500 med Avesta-Vagnens stora chassie ms38 funkar riktigt bra..
:-bd
https://youtu.be/64KAtSc_Wwk

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

Qvenne  
#454435 Cc har inte världens betydelse då det är vagnen som gör det största jobbet i drivningen i skogen! Mindre cc & äldre maskin brukar ju ha relativt låga växlar..
Bilderna är en Honda Trx 350 -87a med Avesta-Vagnens största ms48 efter!
\:d/ :-bd :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454436 Kan bara instämma i ovan. Sedan jag skaffade min Kranman 1900 med 2 hastighetsdrivning, spelar ATV ingen roll längre. För att komma fram alltså, vagnen driver. Skillnaden är enorm mot min gamla vagn där driften var mer av "viss hjälp" drift.

Användarvisningsbild

Re: Gammal kawasaki ATV och griplastarvagn?

filijox  
#454606 Härligt. Nu har jag sjunkit in lite djupare i känslan av nöjdhet över mitt köp. Jag gillar enkelhet och att inte behöva vara så himla rädd om grejer och då passar en gammal billig kawwa bra för mig. Känner mig nu ganska övertygad över att det inte är ett problem med hydraulkärra på den.

Hitta en gammal halvrisig fast fullt fungerande griplastarkärra med bra drift blir nog svårt dock, får se hur jag kommer tänka där framåt. Har dock inte bråttom med det...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).