Socialt (mer om oss)

Gikt, erfarenhet nån?

14 inlägg 6708 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gikt, erfarenhet nån?

Bax  
#454146 Jag har nu dragits med gikt i höger stortå ett tag, det har övergått från den där totala smärtan till att molvärka hela tiden.
Nån som har erfarenhet av detta? Hur kan jag bli av med skiten? Hur kan jag undvika att få det igen?

Jag har varit till läkare i två omgångar och fått antiinflammatoriskt, men det vill inte hjälpa, jag måste dit i morgon igen.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

JensSkoog  
#454155 Är det podagra du sliter med?

Har en kompis som har det i högerstortån. Blir bra hjulpen
av en kombo av smärtlindrande och inflammationsdämpande.

Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

Bax  
#454158 Ja, kärt barn har många namn tydligen.
Vet du vad medicinerna heter som han får?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

Mowi850  
#454160 Jag hade också gikt i stortån en gång men kommer inte ihåg vad jag fick. Och det ända jag kommer ihåg var att det gjorde jävligt ont så jag knappt kunde gå.

Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

JensSkoog  
#454161
Bax skrev:Ja, kärt barn har många namn tydligen.
Vet du vad medicinerna heter som han får?

Han kommer väl en sväng i afton, så ska jag fråga han.

Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

Bax  
#454162 Så sant.
På påsklördan var jag på väg ut i vedbon för att hugga bort tån, det måste göra mindre ont ☹️

   TS
Avatar Fallback

Re: Gikt, erfarenhet nån?

jannee  
#454171 Enligt läkarexpertisen är gikt ett läckage av urinsyra (vad nu detta är).
Mathållningen är orsaken och har själv haft giktproblem men jag började äta mer grönsaker, vilket jag knappt tidigare gjort och gikten försvann, om nu det var orsaken - vet ej.
Men avgörande är i vilket fall som helst vad du äter. självklart du kanske äter ungefär liknande mat men då är det något i kosthållningen som inte är lämpligt.
Ostron vet jag har beskyllts för att befrämja (öka risken för) gikt.
Börja med att äta en stor portion grönsaker till varje huvudmål - kan kanske hjälpa.
Ägg och stekt (grillad) mat är inte direkt hälsobefrämjande och ökar risken för gikt - lite beroende på hur känslig man är.
Gikt är annars en inflammation i ledkapseln - krångligare är det inte :grin: .

Avatar Fallback

Re: Gikt, erfarenhet nån?

ÅsaNisse  
#454198 Och inflammationen orsakas av saltkristaller från urinsyran i kroppen. Du dricker för lite vatten ihop med din kost för övrigt. Har du mörk urin också så är det ett ytterligare bevis. Nästa grej du kan få är njursten och det gör inte heller gött.
Drick mera vatten och minska på saltet i kosten, så minskar problemen.
Mor min hade samma problem och jag vill INTE ha liknande.

Avatar Fallback

Re: Gikt, erfarenhet nån?

jannee  
#454208 Vätskeintaget som ÅsaNisse nämner kanske är orsaken till att min gikt försvann. Efter ÅsaNisses förklaring har jag kommit på mig att jag undan för undan ökat min kaffekonsumtion och urinen har blivit ljusare samtidigt som gikten också försvann :oops:

Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

Bax  
#454213 Men jäklar ÅsaNisse, vad jag känner igen mig.
Urinen är mörk, och jag har åkt på detta ett par gånger tidigare, båda gångerna under högsommar. Och nu är det ju torktider ute.
Här ska hinkas vatten!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

Bax  
#454220 Till råga på allt så dricker jag ju en massa te, som är vätskedrivande [emoji848]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

JensSkoog  
#454228 Te ska du holla dig undan, enligt min kompis.
Finns ochså grönfoder som inte är så bra, samt røtt köt, öl och rött vin.
Kolla på netet, så finner du mycket om det.

Min kompis tar en smärtstillande som kallas Voltaren som han får av läkaren. Senn
har han ochså fått inflammationsdämpande som är riktat mot exakt den typ gikt.

En sak han har fått lära sig har varit att styra undan acitylsalisylat
(albyl-E och liknande)mot smärta. Den gör det bara värre.

Avatar Fallback

Re: Gikt, erfarenhet nån?

jannee  
#454234 Kaffe och te är vattendrivande vilket i sin tur gör att man dricker mer. Viktigast är troligtvis att man får i sig tillräcklig mängd vätska oberoende vad det än är, kanske dock inte sprit :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gikt, erfarenhet nån?

Blade  
#454260 Medicinen du ska ha är "Naproxen" drick mycket vatten och ingen alkohol eller rött kött. Du blir nog bra på en vecka och 100% efter två.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).