Verkstan

Guppande lyftarmar MB trac 1000

42 inlägg 14583 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#453705 Lyftarmarna guppar upp och ner när man har något tyngre redskap i trepunkten på traktorn. Vad kan detta bero på? Ingen elektronik, helt mekaniskt reglage. Inget kännbart glapp i spaken. Är det slitage i ventilen eller glapp någon stans, eller är det så enkelt att det går att justera? Bör inte vara specifikt för traktormodellen, antar att samma typ av ventil används på fler traktorer. Har haft av locket på en sån här ventil en gång, men har inte koll på exakt hur den fungerar, så det får någon gärna förklara för mig.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

tallen100  
#453713 Låter som den tappar trycket, om du slår av traktorn med lyften uppe (med redskap på) sjunker den snabbt då?

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453727 Hur är dragkraft/positions-spaken ställd?

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#453739 Är så gott som säker på att lyften sjunker när traktorn är avstängd, brukar sänka ner redskap före jag stänger av traktorn. Om jag aktiverar transport-låset för trepunkten slutar den hoppa.

Dragkraftreglering står i avstängt läge om man kan säga så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#453741 Har du kollat längst bak under flakplåten, där sitter väl en vit plastdetalj som jobbar mot en excenter på axeln till lyftarmarna. Den i sin tur är kopplad till ventilen via en teleflexkabel (blå?). Om jag har förstått sambanden rätt så sköter detta "lyftsignalen" till ventilen och här kan det nog finnas lite slitage och glapp efter 28 år.. Om det dessutom finns läckage i lyftcylindrarna så kan det nog bli en smula "nervöst" i systemet.
Original renoveringssats kostar över 4000:- men jag har just bytt tätningar i min kolv till frontlyften (samma kolv/cylinder) och det var enkelt att ersätta med standardtätningar för ett par hundralappar.

Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#453743 Blev lite nyfiken och gick till verkstan för att titta i instruktionsboken och servicemanualen, har du tillgång till dessa?

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#453747 Har inte kollat där, får göra det. Den blåa teleflexkabeln tror jag är till dragkraftregleringen. Finns ett stag som går fram till lyft-ventilen och styr denna. I och med att lyften hålls uppe när transport-spärren aktiveras tänker jag att felet bör sitta i ventilen, men jag kanske tänker fel. Om kolvarna läckte borde väl lyften sjunka ändå? Denna traktorn fyller 32 år i år :grin:

Har instruktionsboken, men tycker den är rätt kass, finns mycket som inte alls är omnämnt i den. Har dock ingen servicemanual, hade varit hemskt tacksam om du kunde scanna in den.

Intressant att du har frontlyft, saknar ofta en. Funderar på att ordna en till någon av våra traktorer, bilder hade varit mycket intressant! Hur mycket lyfter den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#453752
Kanske kan vara i reglerventilen trots allt... :sad: Men här har du lite uppslag till egen felsökning först. Givetvis så blev de i helt fel ordning... :???:

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454167 Tack så hemskt mycket!!! :-BD Bara verkstadshandboken som saknas...
Skall kolla på de olika justeringarna, men låter som att det är ventilen. Går det byta tätningar i eller är det ny ventil som gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454170 Hittade en annan instruktion på samma tema. Ska fixa lite bilder på frontlyften också.
Senast redigerad av Blondin 750 sön 07 maj 2017, 19:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454193 Fan va roligt att läsa när folk hjälper till.
TUMMEN UPP[THUMBS UP SIGN]

Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454201 Ja ska det här fortsätta så kanske till och med jag kan få bilderna i ordning om någon ger mig en bra instruktion hur man gör.. :lol: Läste nåt när man bifogar bilder.."placera inom inlägg..." eller nåt liknande?

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454230 Du har ju lyckats med bilder tidigare, så det bör väl inte vara något problem. Placera i inlägg använder man om man vill placera bilden på en speciell plats i inlägget. Inte ett måste att använda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#454258 Jag tror att fått ett hum om hur man gör nu så det finns hopp för framtida inlägg. :D Hur har det gått för dig med felsökningen, har du hittat några avvikelser?

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#454268 Jag har inte hunnit kolla än. Har mycket att göra, men kommer rapporterar så snart jag kollat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).