Motorsåg och handhållet

Klyvsåga med elkedjesåg

10 inlägg 6947 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klyvsåga med elkedjesåg

Godings  
#453414 Tjenare.
är ny på denna sida och har suttit i några timmar och läst massa intressanta trådar, men inte riktigt hittat något bra svår på min undran.
Jag har ett hemmabygge till såg jigg att klyva stockar till bräder, och står i tankarna att skaffa en elkedjesåg till den (tröttnat på att stå i avgaserna).
Har letat länge och försökt läsa på, och har tillslut fastnat för en av (för mig) okänt märke.
"AL-KO EKS 2400/40". verkar vara en stark såg med långt svärd (den är ganska billig, men jag hoppas att det kommer av lite okänt märke).

Men nu till min fråga.
Kedjan ska vara en "Det är 56 länkar med 3/8" lågprofils kedjedelning och en drivlänksbredd på 1,3mm."
Jag är inte alls hemma på det här med att klyva bräder. Så hur funkar en lågprofilskedja jämfört med en vanlig profil till att klyva bräder? påverkar det något?

Är 1,3 mm bredd något problem? det blir ju en smalare skåra vilket är bra eftersom man vill få ut så mycket som möjligt.

Sista funderingen. Jag skulle gärna vilja ha ett längre svärd så jag skulle kunna såga lite bredare stockar, men hur sjutton vet jag vad sågen orkar dra? 2,4 kW är ju det kraftigaste man kan ha som elsåg utan att gå på 3-fas. Finns det någon form av tabell eller formel som visar hur stort svärd man kan ha?

Många funderingar på en gång, men jag känner att om det är någonstans man skulle kunna få svar så är det här.

:-bd



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

JensSkoog  
#453662 Välkommen på Forum, @Godings :-bd
Måste ju finnas någon som vet bättre än mig i din fråga.
Men det jag vet är att 1,3mm funkar bra i min frihandsklyvning.
Skulle väl inte gå över 20"*svärd på den sågen. Enligt vad jag
erfart är inte Alko någon hollbar slitvarg :???:

Har du en bild på din sågjigg. Alltid intressant med bilder.

Avatar Fallback

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

axwell  
#453696 Sågen du refererar till har verktygslös kedjesträckning vilket innebär att det blir onödigt komplicerat att få fast jiggen överhuvudtaget. Fästet med bara 1 skruv skulle bli för vekt.

Skippa Al-Ko och köp en som håller.

Den här är snäppet bättre än den Stihl-elsåg som jag använder till klyvsågning i mitt hemmabygge + vedkapning.

Välkommen i gänget !


https://raketlasse.stihl-viking.se/sv-s ... e-250-c-q/

Godings skrev:Tjenare.
är ny på denna sida och har suttit i några timmar och läst massa intressanta trådar, men inte riktigt hittat något bra svår på min undran.
Jag har ett hemmabygge till såg jigg att klyva stockar till bräder, och står i tankarna att skaffa en elkedjesåg till den (tröttnat på att stå i avgaserna).
Har letat länge och försökt läsa på, och har tillslut fastnat för en av (för mig) okänt märke.
"AL-KO EKS 2400/40". verkar vara en stark såg med långt svärd (den är ganska billig, men jag hoppas att det kommer av lite okänt märke).

Men nu till min fråga.
Kedjan ska vara en "Det är 56 länkar med 3/8" lågprofils kedjedelning och en drivlänksbredd på 1,3mm."
Jag är inte alls hemma på det här med att klyva bräder. Så hur funkar en lågprofilskedja jämfört med en vanlig profil till att klyva bräder? påverkar det något?


Stihls lågprofilkedja (3/8" Picco Micro PMX) fungerar bra och ger en fin yta. Kör själv med 16" svärd = 60
länkar.

Se till att även få med en kedja för kapning som passar till samma svärd.

Drivlänksbredden är 1.3 mm men det avgör inte hur brett sågspåret blir, det beror på hur tanden är utformad.

Det finns två trådar som i detalj beskriver hur man modifierar stihls elsågar för att få till ett stabilt fäste för timmerjiggen(eller mot släden som skall glida på en linjal). I den ena har jag skrivit en hel del, kommer ändå inte ihåg vad någon av trådarna heter.

Användarvisningsbild

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

Godings  
#453716 Tackar för bra svar.
Kedjespännaren är inga problem i min sågjigg, så den faktorn behöver jag inte bry mig om.

Jag tror jag tar och testar den här sågen. Kommer ju inte stå ute och såga plank dagarna i ändå, så jag tror att den kan räcka ett tag. Och när den väl ger upp så har man kanske kommit fram till hurvida man skall fortsätta klyva plank eller inte (kanske visar sig att jag tröttnar efter ett par stockar, eller blir helt insöad och viger mitt liv till att vidareutveckla klyvandets ädla konst)

En dum fråga kanske, men ser fästena ut olika på olika svärds märken? Tänkte om man skall försöka få tag på ett längre svärd, vad är det saker som skall stämma? Origon verkar ju vara ett av de vanligare märkena.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

JensSkoog  
#453717
Godings skrev:En dum fråga kanske, men ser fästena ut olika på olika svärds märken? Tänkte om man skall försöka få tag på ett längre svärd, vad är det saker som skall stämma? Origon verkar ju vara ett av de vanligare märkena.

Ja, svärdfästerna är olika. Bästa du kan göra ät att ta med dig svärdet från sågen
och kolla om det finns något som är likadan, om du inte finner precis beskrivning
på svärdet eller i handledningen. Inte alltid att ÅF'n har koll på vad sågar tar av fäste.

Senn finns det inga dumma frågor på Skogsforum - men
några dumma svar kan man få :d
(har gett några själv, vet jag :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

axwell  
#453719
Godings skrev:Tackar för bra svar.
Kedjespännaren är inga problem i min sågjigg, så den faktorn behöver jag inte bry mig om.


Nähä, aha. :roll: Ett helt eget patent ?

Olika sågfamiljer har skilda fästen och det brukar finnas flera varianter utifrån storleken inom samma fabrikat.

Stihl, Husq/jons och de flesta japanska sågar har alla sina egna fästen.

AlKo har troligen samma som ett stort antal andra kinasågar med mer eller mindre fantasiklingande namn.

"Din" såg har inte kommit med ännu i Oregons guide annars kunde den ha hjälpt dig.
Enl din länk har den 16" i original.

http://www.oregonproducts.se/se/soek-ar ... iklar.html

Ser att Jens redan har svarat, postar ändå.

Användarvisningsbild

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

JensSkoog  
#453720
axwell skrev:
Ser att Jens redan har svarat, postar ändå.

Ja, men du svarade mycket bättre, @axwell :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

Godings  
#453732 Älskar forum med kunnigt folk.
Tack för hjälpen.
Jag får avvakta tills jag fått sågen och kan kolla hur dess svärd ser ut. Sedan får jag börja jobba därifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

axwell  
#453901
JensSkoog skrev:Ja, men du svarade mycket bättre, axwell :-bd :-bd

Det vill jag inte påstå, JensSkog vi kompletterar varandra. :mrgreen:

Sorry Jens, forumet vägrar just nu alfakrull (hur stavas snabelA på norska?).

Användarvisningsbild

Re: Klyvsåga med elkedjesåg

JensSkoog  
#453915
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Ja, men du svarade mycket bättre, axwell :-bd :-bd

Det vill jag inte påstå, JensSkog vi kompletterar varandra. :mrgreen:

Sorry Jens, forumet vägrar just nu alfakrull (hur stavas snabelA på norska?).

Glömde du en "o" i JensSkoog?
SnabelA eller alfakrull är "alfakrøll" , "hos", eller bara "at" (Norwenglish) på norska. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).