Inomgårdsmaskiner

Åkgräsklippare hjälp :-)

18 inlägg 19359 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åkgräsklippare hjälp :-)

Gunnarw  
#453579 Lite svårt att bestämma mig vad är bra vad är dåligt

Jag kollar på följande

https://www.buildor.se/mtd-tradgardstra ... a-lg-200-h
https://www.maskinklippet.se/akgrasklip ... rna-ts-238

Till att börja med, vad har ni för åsikter i detta?
Gunnar



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

Tosca  
#453585 Till att börja med kanske du ska se till vilka behov du har, MTDn har ju nästan dubbla arbetsbredden, så har du mycket att klippa är nog den att föredra.
Gräsklippning ska ju vara så lätt och snabbt som möjligt i mitt tycke, annars är det lätt att man inte får det gjort tillräckligt ofta.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

broder tuck  
#453589 Nja, de hade fått det fel i texten på MTD om man läser nere i spec så är klippbredden 107cm och inte 170.

Köpte en John Deere när de hade kampanj för ett flertal år sedan. Helsvetsad ram, fettnipplar så man kan smörja och allmänt bra ihopkommen om man kan säga så om en gräsklippartraktor. Den svänger väldigt snävt också.

En tidigare jobbarkompis hade en MTD efter några år så hade ramen skallrat isär då den var bultad. Så han plockade ner den för att svetsa hela ramen, ngt som borde vara gjort från början men det är väl billigare så. Har bara servat John Deere, aldrig haft något problem på de 8 åren förutom då gallret som sitter på kylfläkten lossnade. Ringde återförsäljaren, jo det finns på lager i Tyskland. -Men det kostar inget extra att ta flygfrakt så du kan hämta den efter lunch imorgon! Det kallar jag service. :-bd

Hur stor är budgeten?
https://www.blocket.se/goteborg/John_Deere_X125_72889469.htm?ca=2&w=3

Oavsett vad du väljer tycker jag du gör rätt i att ha hydrostat. Väldigt bekvämt tycker jag. Om du har möjlighet är det inte så dumt att provköra lite olika modeller.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

halvproffs  
#453594 Kanske inte altuellt men jag köpte en Husqarna robotgräsklippare och har inte ångrat det en sekund.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

Gunnarw  
#453597 Hej
V har stor tomt kanske 4000 kvm att klippa. MTD:n är mycket starkare men Husqvarna känns mer seriöst och mer etablerat märke, service etc.
Gunnar

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

haggloader  
#453618 John Deere:n, som det länkas till lite längre upp, och Husqvarnan ser ut att ha ganska likvärdig kvalité.

Jag tycker det ser ut som om Husqvarnan är lite stabilare och mer hållbar jämfört med MTD. Annars är tillgång på serviceverkstad i närområdet också en ganska viktig parameter vid köp.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453621 De är just traktorliknande klippare du vill ha?
Har själv fastnat för frontmonterat för att komma in i hörnor lättare.
Gått via Stiga Villa innan till Park
numera som iof är i en annan prisklass.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

totte  
#453634 Skulle inte köpa MTD. Det är ett lågkvalitetsmärke, bara ett litet snäpp bättre än det allra billigaste Kina-skräpet. Välj annars märke främst efter var det finns för bra service på hemorten.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453641 Hade en MTD-traktor för ca 20 år sedan och den gick hårt och fick dra tunga släplass. För det man betala så tycker jag det var bra investerade pengar. Fick svetsa ramen en gång men annars helt ok. JD känns som en helt annan klass. Man får la 2 MTD för priset för en JD?
Har nu en husqvarna sedan några år tillbaka. Känns som en klenare maskin än MTD. Motorn är en kohler vilket har börjat släppa olja och söla nu de senaste 3 åren.

Har fått för mig att MTD inte är så stort i Sverige men i utlandet är det större och väl kända?

Har du mer än 15 träd och buskar och snurra runt så skulle jag välja en rider med klippagg i fronten klippbredden spelar mindre roll då.
Senast redigerad av ocke tor 04 maj 2017, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

totte  
#453643 MTD för 20 år sen har mycket lite att göra med MTD av idag.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

jannee  
#453679 En känning har en gammal MTD med 12,5 hk Briggs & Stratton.
Med denna har han i 25 år klippt gräsmattan och samlat upp löv.
Problem som varit vad jag erfaret är:
Styrningen, är något klumpig + att styrlederna är svaga (nipplarna)
Säckarna i uppsamlaren för gräs/löv är något dyra.
Gräsmattan består av ca tunnland med alltför många stora lövträd.
För övrigt har klipparen gått bekymmersfritt - förutom att stoppningen i stolen är borta efter allt nötande :oops: :grin:
Visst glömde att drivremmen bytts en gång och knivarna - fått hjälpa till att slå loss dem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

uffejohan  
#462161 Funderar på att köpa en Stiga Park Hydrostat åkgräsklippare på Blocket. Ca 10 år, enligt säljaren "välskött" men det säjer väl alla.... Någon som har erfarenhet av Stiga-klippare? Efter vad jag hört är Husqvarnas bättre men vågar man köpa en Stiga? Vad ska man ha koll på?

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

framhjul  
#462163
uffejohan skrev:Funderar på att köpa en Stiga Park Hydrostat åkgräsklippare på Blocket. Ca 10 år, enligt säljaren "välskött" men det säjer väl alla.... Någon som har erfarenhet av Stiga-klippare? Efter vad jag hört är Husqvarnas bättre men vågar man köpa en Stiga? Vad ska man ha koll på?


Har en 05:as 4wd Stiga med hydrostatdrift.
Den här gått många timmar, men den verkar inte ge upp på ett bra tag.
Den klipper otroligt fint, och jag skulle inte byta bort den mot annat än en ny av samma modell.
Helnöjd är ordet.
Har testat grannens Husqvarna.
Tvivlar på att det skiljer alltför mycket kvalitetsmässigt, men Stigan passar mig bättre. :d

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462166 Har en Huskvarna hydrostat. Den STORA nackdelen är att man måste sitta och gasa hela tiden 😡
Efter ett par timmars körande är man fan helt förlamad i högerbenet.
Skulle finnas någon form av reostat så man kunde köra utan att hela tiden behöva gasa.
Den förra klipparen vi hade kunde man köra på 3-ans växel, blev mycket bekvämare körning.
Någon som har tips på hur man kan fixa ''semestergas''?

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare hjälp :-)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462170 Säger väl provkör o fundera på om du tycker styrningen går tungt, lite konstig utväxling på styrningen på endel äldre, min nuvarande har hydrostatisk styrning ist och är lite hysterisk på andra hållet.
Kolla remmarna som kostar endel och om den är smord i midjan annars kanske den är glappig, om de är någorlunda fräsh olja i motorn och om hydrostaten till driften är torr på undersidan så den inte läcker och tja allmänskicket.

Körde stiga villa i massor av år och den höll ihop bra med tanke på den misshandeln den fick utstå, sen blev jag inte riktigt nöjd med 1a parken då jag har ett par knepiga passager som jag backade ur med Villan men fastnade med Parken som är bakhjulsdrivna så den byttes bort mot en 4wd ist med hydrostatisk styrning så sambon inte kan klaga på att den är jobbig att köra :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).