Föryngring

Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

72 inlägg 33883 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

SkogsBasse  
#453623
Tåndemåla skrev:Vad det gäller behandlingen så,är alla dessa godkända i livsmedelsplanteringar (grönsaker) och ofta i kraftigare doser än i skogsbruket.


Är inte säker på hur man ska tolka kemikalieinspektions beskrivning:
http://www3.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter ... ektsmedel/

Dvs om följande bara syftar på Imidakloprid även Acetamiprid:
Flera av dem är konsumentprodukter. Ingen av konsumentprodukterna är dock godkända för användning på ätliga växter.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453628
Tåndemåla skrev:Så vill inte familjen ta i plantorna hoppas jag att inga av de äter tomater, gurka,paprika eller motsvarande för då får ni ändå gifter till er.


Det var väl dumt av mig att dra in familjemedlemmarna i inlägget, men vi blev alla lite irriterade över det som hände. Nu när det ändå är gjort så är vi såna där som bara köper ekologiskt och hoppas det är så bra som det låter.
Vi försöker på alla sätt få till egna grönsaker, kött och fisk via egen odling, jakt/fiske och så vidare. Likaså i skogen, där vi tänkt plantera lärken är tanken att lärkens större ljusgenomsläpp ska stimulera bärtillväxt, som blåbär, lingon och smultron. Vi testar oss fram. Därför som det passar så sällsynt illa med plantor som är besprutade med ett gift som i princip är förbjudet sedan flera år. Det är liksom ett val vi gjort.

Igen, jag vill verkligen inte skriva någon på näsan kring detta, jag förstår väl att alla har olika förutsättningar och kommer fram till andra ställningstagande i allt som rör livet. Så ingen ska känna att jag på något sätt kritiserar någon annans val i det här fallet. Jag vill bara lyssna av hur andra resonerar, utifrån sina egna värderingar, erfarenheter och tankar, inte ge mig in i någon polemik med någon kring detta. Vi lär oss nya saker varje dag och tur är väl det! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Blivande snickare  
#453632 Jag tycker det är bra att du reagerar Uven!
Absolut ska du följa din magkänsla och få det precis som du och din familj vill :-BD

Men Tåndemåla har nog tyvärr en point i det han skriver, mat och gift verkar gå lite hand i hand nuförtiden när det måste produceras såna mängder för att räcka till.

Hoppas ni hittar ett bra alternativ ni alla blir nöjda med. Meddela gärna i tråden för jag följer som vanligt dina inlägg med stort intresse! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453647
Uvskogen skrev:
Tåndemåla skrev:Så vill inte familjen ta i plantorna hoppas jag att inga av de äter tomater, gurka,paprika eller motsvarande för då får ni ändå gifter till er.


Det var väl dumt av mig att dra in familjemedlemmarna i inlägget, men vi blev alla lite irriterade över det som hände. Nu när det ändå är gjort så är vi såna där som bara köper ekologiskt och hoppas det är så bra som det låter.
Vi försöker på alla sätt få till egna grönsaker, kött och fisk via egen odling, jakt/fiske och så vidare. Likaså i skogen, där vi tänkt plantera lärken är tanken att lärkens större ljusgenomsläpp ska stimulera bärtillväxt, som blåbär, lingon och smultron. Vi testar oss fram. Därför som det passar så sällsynt illa med plantor som är besprutade med ett gift som i princip är förbjudet sedan flera år. Det är liksom ett val vi gjort.

Igen, jag vill verkligen inte skriva någon på näsan kring detta, jag förstår väl att alla har olika förutsättningar och kommer fram till andra ställningstagande i allt som rör livet. Så ingen ska känna att jag på något sätt kritiserar någon annans val i det här fallet. Jag vill bara lyssna av hur andra resonerar, utifrån sina egna värderingar, erfarenheter och tankar, inte ge mig in i någon polemik med någon kring detta. Vi lär oss nya saker varje dag och tur är väl det! :smile:


Om du/ni nu ändå inte tänker handskas med plantorna, så är jag intresserad. Men istället för att ni slänger dem, så kan jag betala för den del jag kan få ta. Om det är ett alternativ ni kan anta ?

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453649
Älgfoderodlare skrev:
Uvskogen skrev:
Tåndemåla skrev:Så vill inte familjen ta i plantorna hoppas jag att inga av de äter tomater, gurka,paprika eller motsvarande för då får ni ändå gifter till er.


Det var väl dumt av mig att dra in familjemedlemmarna i inlägget, men vi blev alla lite irriterade över det som hände. Nu när det ändå är gjort så är vi såna där som bara köper ekologiskt och hoppas det är så bra som det låter.
Vi försöker på alla sätt få till egna grönsaker, kött och fisk via egen odling, jakt/fiske och så vidare. Likaså i skogen, där vi tänkt plantera lärken är tanken att lärkens större ljusgenomsläpp ska stimulera bärtillväxt, som blåbär, lingon och smultron. Vi testar oss fram. Därför som det passar så sällsynt illa med plantor som är besprutade med ett gift som i princip är förbjudet sedan flera år. Det är liksom ett val vi gjort.

Igen, jag vill verkligen inte skriva någon på näsan kring detta, jag förstår väl att alla har olika förutsättningar och kommer fram till andra ställningstagande i allt som rör livet. Så ingen ska känna att jag på något sätt kritiserar någon annans val i det här fallet. Jag vill bara lyssna av hur andra resonerar, utifrån sina egna värderingar, erfarenheter och tankar, inte ge mig in i någon polemik med någon kring detta. Vi lär oss nya saker varje dag och tur är väl det! [emoji2]


Om du/ni nu ändå inte tänker handskas med plantorna, så är jag intresserad. Men istället för att ni slänger dem, så kan jag betala för den del jag kan få ta. Om det är ett alternativ ni kan anta ?

Javisst! De står på flaket på min pickup. Vars bor du?

Kanske dags övergå till PM...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453651 Jag bor i Mora men är uppe i stugan i Härjedalen just nu. Kommer hem på Måndag 8/5. Har du nåt pris på planten ?

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453654
Älgfoderodlare skrev:Jag bor i Mora men är uppe i stugan i Härjedalen just nu. Kommer hem på Måndag 8/5. Har du nåt pris på planten ?

Vi kan väl mötas i Rättvik om de överlever en vecka på flaket....
Du får dom. Eller okej, en god whisly då! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Andreas99  
#453656 Gillar era värderingar om att försöka producera mat själva och köpa ekologiskt. Själv drar jag gränsen tidigare än skogsplantor och slarvar med annat.
Men det är konstigt att svenska skogsplantor kan sälja något som inte skulle vara godkänt enligt certifieringen. De är väl själva certifierade. Tror ni inte att de mår så bra av en vecka utan att komma i jorden så borde de ta tillbaka dom om inte giftet är godkänt.
Det borde varit deras skyldighet att upplysa om det annars.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453658 Det är taget ! Jag är ju inte rädd för att åka en bit. Jag ska till Kilafors i helgen i hugga några vindfällen åt svärfar. Jag skulle kunna åka över Falun o till Gagnef så möts vi där. Du ska ju inte ha mer kostnader för dem än som det är. Ska bara kolla vilken dag det blir så hör jag av mig. Har du någon bra mötesplats i Gagnef som är lätt att hitta ?

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453660 Ok i Djurås. Där 70 o 71 möts!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453661 E16 heter den ena nu....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453663
Uvskogen skrev:E16 heter den ena nu....


Vid OKQ8 macken, går det bra ?

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453664 Ja just den. I Djurås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453666 -Ja, och går det bra på Lördag em ?

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453669
Älgfoderodlare skrev:-Ja, och går det bra på Lördag em ?

Japp, ring nån halvtimme före [emoji2]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).