Jakt och Fiske

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

65 inlägg 34906 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453496
jannee skrev:Vi har tagit 50 kr/ha de senaste 30 åren, dock har numera både rådjur och älgstammen ökat drastiskt för att inte säga all denna dj**la gris. Borde m.a.o. vara läge att höja priset drastiskt, mina tankegångar är runt 75 kr/ha - MINST.
Vad tycks Erre :?:
Vi tar 80kr/ha, gris finns i massor 😡

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Flax12  
#453498 Senast vi arrenderade ut så fick vi 90 kr/ha i östra kronobergs län. Det va 10 år sen senast. Nu kör vi korttids uthyrning på rådjur o gris.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453502 Ett bekymmer med billiga arrenden är att en del jägare har råd att hålla sig med mer mark än de hinner jaga och sköta. Skulle jag arrendera ut så skulle det vara till en jägare som vill vara där och förstår att jord och skogsbruket kommer i första hand.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

husqvarna_med_sthil  
#453526
busholle skrev:Ett bekymmer med billiga arrenden är att en del jägare har råd att hålla sig med mer mark än de hinner jaga och sköta. Skulle jag arrendera ut så skulle det vara till en jägare som vill vara där och förstår att jord och skogsbruket kommer i första hand.


Just det här kan jag relatera till när större delen av jaktlaget är med första helgen sedan blir det ett drop till oktober sedan är det rent svårt att få jägare för att fylla kvoten. Då sitter det ett skapligt gäng och håller sina arrenden utan att jaga. Det är roligt första dagarna med allt omkring premiären sedan var det si och så med själva jaktintresset. Kan man tycka vad man vill om men jag tycker det är tråkigt när det säkerligen finns jägare som också vill jaga.

Jag själv skulle aldrig acceptera en sådan jägare på mina marker, hellre att jag sänker priset och han får ställa upp och se till att älgkvoten skjuts.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Huggar Herman  
#453536 För några år sedan så försökte jag att byta jakt i vårt VVO på 1275 ha mot en aktiv viltförvaltning.
Jag lade ut lite krokar i olika forum, men det var helt omöjligt att få något intresse för den typen av upplägg.
Nu har jag lånat ut mina jakträtter till sommargrannarna istället, så brist på jaktmark är det inte i mina trakter iaf..... :surp:

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453568
ocke skrev:Jag är kluven i frågan om höga priser på jaktarrende.
Hög arrenden medför troligen att jägaren känner att man måste "få ut" något av pengarna. Detta leder troligen till att man är ute ofta och stressar djur. Risken finns för ökad skadeskjutningar då man chansar mer som jägare samt att man skjuter "fel"(man skjuter på allt som rör sig) och för många djur.


Märkligt, en del säger att höga arrenden driver upp avskjutningen, andra säger att man skall sänka arrendet för att minska problem med för hög viltstam.

Vilket är det som gäller, egentligen?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453570 300:-/ha, inget älgområde. Inga problem att hitta jägare.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

T Landström  
#453572 Priset handlar nog en del om hur man resonerar...
Vad man vill ha in för jägare...
En del skogsägare vill ha vilt tomma skogar andra kanske vill ha en väl skött stam...
Kan tänka mig att den som betalar ett högra arrende kanske vill skjuta mycket för finansierar arrendet då kommer kanske inte viltvården i första hand och det är ju många som skriver in det i arrendeavtalet...

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453573
Mangan skrev:
ocke skrev:Jag är kluven i frågan om höga priser på jaktarrende.
Hög arrenden medför troligen att jägaren känner att man måste "få ut" något av pengarna. Detta leder troligen till att man är ute ofta och stressar djur. Risken finns för ökad skadeskjutningar då man chansar mer som jägare samt att man skjuter "fel"(man skjuter på allt som rör sig) och för många djur.


Märkligt, en del säger att höga arrenden driver upp avskjutningen, andra säger att man skall sänka arrendet för att minska problem med för hög viltstam.

Vilket är det som gäller, egentligen?


Det beror nog på om du frågar en jägare eller markägare. :mrgreen:
Jag tror på tesen att det som är värt något vårdar man. Alltså måste arrendena vara kännbara så en jägare inte kan betala och rycka på axlarna.
Men så har vi rätt lika referensramar Mangan, nära till städer, hygglig viltstam, hyfsat fritt från rovdjur och tillgängliga marker. Bor man och har som utgångspunkt ett område där motsatsen råder så förstår jag att man resonerar precis tvärtom. I det fallet är det den en helt annan jägare man ser framför sig med andra ekonomiska förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453577
T Landström skrev:Priset handlar nog en del om hur man resonerar...
Vad man vill ha in för jägare...
En del skogsägare vill ha vilt tomma skogar andra kanske vill ha en väl skött stam...
Kan tänka mig att den som betalar ett högra arrende kanske vill skjuta mycket för finansierar arrendet då kommer kanske inte viltvården i första hand och det är ju många som skriver in det i arrendeavtalet...


Jag vill ha in jägare som betalar bra, för det år väldigt svårt att hitta någon som vill ha en rimlig viltstam. Så då får man ta det näst bästa, som dessutom ger lite ersättning för viltskadorna.

Med lite tur så blir det som du säger, ett högt arrende gör att de skjuter mer.

Varken rådjur, vildsvin eller älg behöver "räddas" i det här landet.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Blondin 750  
#453578 10 mil söder om Stockholm, galet viltrika marker där det inte är ovanligt med skyddsjakt på dovhjort pga det stora antalet, 150-200kr/ha för ca 300ha. Detta med seriösa lokala jägare, och det är nog ingen orimlighet att dubbla summan om man är villig att bara se till pengarna och ta in oseriösa/oansvariga glidare med fina bilar och dyr utrustning som inte vet hur den används.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

rokon  
#453595 Bara momsen som skall läggas på arrendet är 25% så det är klart att det måste kosta, liksom bössor kläder och ammunition.
Allt annat är feltänkt.
Varför betalar vi så mycket för marken och skogen? Jo för att vi förväntar oss en avkastning, då måste slantarna in och det innebär att man skall ta betalt.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

T Landström  
#453598 En tanke jag fått den senaste tiden...
Det viktigaste är väl att hålla viltstammen i rätt nivå...ska man då arrendera ut marken bör man kanske tänka som jag skrev tidigare...tänka på vem man tar in och vad man tar betalt...
Ett lägre arrende kanske lockar till sig lokala jägare som har jakten som en livsstil...dom jagar varje helg...
Ett högre arrende gynnar en välbärgad person som kanske jagar några helger per säsong...

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453605 Sa du inte nyss att högre arrende riskerar att folk skjuter för mycket för att få igen pengarna?

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

halvproffs  
#453608 Det är olika förutsättningsr överallt. Finns inget som är hugget i sten. Det som jag tycker är lite märkligt är att det ska vara så svårt för er att minska viltstammar som är för stora.
Här har vi tagit ner dom på en lagom nivå. Det kretsen föreslår det gör vi om det finns skäl och skälen är oftast välgrundade.
15kr ha betalar vi och det mesta av pengarna går till underhåll av skogsbilvägar och dom är jättefina.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).