fre 26 dec 2008, 18:05#45351
Du har en poäng där,Engstrand,men ofta är markberedningen ett komplement till den övriga verksamheten,vill väl inte kalla den bisyssla,men ändå blir dragarna ofta "avdankande"skotare.
Vi håller 2 gamla masterekipage igång,blir lättare att koordinera flyttningarna på så sätt,ofta kör vi så att vi är 2 gubbar på harvningen och då tar ena gubben trailern och kör en massa småskiften och lämnar maskin vid ett större skifte på kvällen,medan den andra då nästa dag tar bränslevagnen med och tankar när han gör kväll,så håller vi på och "byter"maskin varannan dag.
Funkar rätt ok med våra små skiften,skulle vi istället köra med en "ny"maskin skulle vi istället hamna o köra skift,nuvarande system blir ändå lugnare.
Visst räknar man på nåt nyare hela tiden,en 1910 vore intressant men ändå känns det lite fel att "förstöra"en ny maskin i markberedning
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....