Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000X Kombi från Kranman

41 inlägg 30341 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bison 10000X Kombi från Kranman

Torbjörn Johnsen  
#453379 Kranman fortsätter att utveckla sitt produktprogram och kommer nu med en Bisonversion som kan både skörda och skota.
Maskinen har ett Tapio 160 aggregat och en ny kran:
- Vi har gjort maskinen väldigt flexibel för att få bra egenskaper både vid skotning och avverkning. Så som nyutvecklad kombi-kran på 5 meter som vid skördarläge kan flyttas bak 40 cm för att öka räckvidden bakom maskinen, säger Björn Blixt från Kranman. Bakänden går att demontera för att öka sikten och smidigheten, hydraulisk midjelås samt en specialanpassad motvikt för ökad stabilitet.
IMG_1493787763.257516.jpg
IMG_1493787773.839119.jpg
IMG_1493787782.707658.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453381 Oj! Dom ligger verkligen i på kranman. Då lär den finnas med på Elmia.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Mowi850  
#453407 Kranman verkar vara ett företag som inte ligger på latsidan precis.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

frågande och vetande  
#453434 Vet man något om prissättningen för denna maskin?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Fredrik Reuter  
#453440 Här är en färsk video från Kranman.
Osäker på pris, ganska mycket mer än P25 tror jag. Tapio aggregatet är inte billigt och basmaskinen har fått en hel del ändringar också.


Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453444 Ja det måste dra iväg i pris men kombinationen är intressant.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

svampbob  
#453464 Jag undrar hur det funkar i längden med att kranen går att skjuta i längdled. Risken är väl att den får någon liten knäck där och plötsligt sitter kranen fast i ett läge.
Det blir lätt mycket pengar för en liten maskin jag tittade själv en stund på Bison 10000 alt Alstor och upptäckte då att det inte var så mycket extra för att gå upp till en lätt begagnad Vimek 610.
Nästa steg blir nog att jag sparar i några år och sedan köper en Malwa kombi eller skördare.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Fredrik Reuter  
#453466 Hej,
Pratade med Kranman tidigare idag och kranen är bultad fast och det finns två förband att välja på. Så det är omständligt att byta plats men det behövs endast göras om man kör sortiment över 3m längd. Kör man 3 meters ved kan den sitta i bakre fästet alltid. Klarar man sig med detta så ska bytet från skördare till skotare och vice versa gå på under timmen.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453495 Det här med stegmatare måste ju vara ett väldigt snabbt sätt att bli gråhårig på om man inte redan är det.
Skulle helt klart föredra ett fällhuvud och en vagnsmonterad processor.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453500 Nu har jag förvisso redan förärats med lite grå ton på den tunna hårväxten på skallen. Men i en klen gallring så skulle jag nog stå ut med denna maskin. Den är bra mycket smalare än en ett ekipage bestående av traktor med processor och fällhuvud. Väljer man en Bison så är nog konceptet mycket smala vägar. I alla fall som jag tänker.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

weldion  
#453506 Blir man inte less på stegmatare i längden? Får en känsla av att man kommer ha det där ljudet i huvudet när man somnar.
Dock snabbare än att köra manuell gallring.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453509 Tja det kan säkert dom på forumet som kör stegmatare svara på. Seb, gnisten, stegmaster o co somnar ni till "stånkandet"?

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453542
Flax12 skrev:Nu har jag förvisso redan förärats med lite grå ton på den tunna hårväxten på skallen. Men i en klen gallring så skulle jag nog stå ut med denna maskin. Den är bra mycket smalare än en ett ekipage bestående av traktor med processor och fällhuvud. Väljer man en Bison så är nog konceptet mycket smala vägar. I alla fall som jag tänker.


Jag tänkte mig denna maskinen fast med fällhuvud och processor på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453547
Anders_S skrev:
Flax12 skrev:Nu har jag förvisso redan förärats med lite grå ton på den tunna hårväxten på skallen. Men i en klen gallring så skulle jag nog stå ut med denna maskin. Den är bra mycket smalare än en ett ekipage bestående av traktor med processor och fällhuvud. Väljer man en Bison så är nog konceptet mycket smala vägar. I alla fall som jag tänker.


Jag tänkte mig denna maskinen fast med fällhuvud och processor på vagnen.

Stabilare kanske. Men tänkte du rullmatad så måste hydrauliken upp och då drar priset ännu mer. Då är man väl uppe på Alstor storlek? Och där finns det med processor på.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

weldion  
#453677 Finns det ekonomi i en sådan maskin? Minskade markskador och i princip inga stickvägar är väl maskinens USP känns det som. Liten till storlek, så transporter till och från jobb kan ske med egen bil.
Det känns som små omkostnader med en sådan maskin i produktion. Men går den att räkna hem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).