Motorsåg och handhållet

Erfarenhet av MTD röjsåg

4 inlägg 3711 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenhet av MTD röjsåg

Gulnar  
#453507 Har en skogstomt på 1,8 ha som jag letar efter en röjsåg för klenare sly och buskar, grovt gräs och även gräsmattetrimmning.

Ser nu att MTD har väldigt låga priser på sina maskiner i förhållande till Stihl och HVA/Jonsered.
De kostar runt 1500 beroende på motorstorlek. https://www.maskinklippet.se/trimmer-ro ... grasrojare

Har någon erfarenhet av MTD som märke och i synnerhet någon av deras röjare BC 33 BC 43 BC 53 eller BC 1033 ?

Jag kommer ju inte att köra den professionellt, men vill köpa något som kan servas och går att få ut lite gångtid ur.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av MTD röjsåg

tallen100  
#453514 Vill du ha något som håller och tål att användas så ska du inte satsa på något för 1500, bättre att satsa på antingen en Jred, Hva, eller Stihl.
Dom kostar ju några tusen men är alla gånger värt det, du behöver ju inte köpa största modellen, finns mellanstorlekar för runt 5-6000 skulle jag tro. Men då har du en apparat som håller i många år och skulle det bli nått krångel så går det att få delar. Lite dyrare betalar sej oftast i längden :smile:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av MTD röjsåg

totte  
#453522 Stämmer bra, det låga priset är inte en slump, det är maskiner som inte är gjorda för att hålla för hårt arbete i längden. Det är helt enkelt inte någon kvalitet på grejorna. Har man tur så startar maskinen när man köpt den, har man ännu mer tur kan den säkert hålla ihop nåt år om man bara röjer lite sly och nån liten grästuss ibland.

Gräsröjning i synnerhet är bland det värsta jobbet för röjsågen, konstant hård belastning. Bara kvalitetsgrejor som gäller om det skall hålla för det,

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av MTD röjsåg

Brumsten  
#453535 Hej, ett litet räkneexempel, 1500 kr, 20% är moms, 1200 kr kvar, åf vill säkert ha 20% med tanke på
försäljningskostnader och eftermarknadsservice o.dyl.
Då är vi nere på 960 kr, tillverkaren lägger säkert på 100% inklusive frakt från PRC.
Vi börjar nu närma oss vad du egentligen får, dvs. nästan ingenting!, vem kan göra en maskin som är att lita på för 480 kr?.
Köp istället en flaska god whisky för 480 kr, när den är slut har du bara huvudvärken kvar, den går över!.
Maskin för 1500, långvarig leda och ständig ångest, symtom, huvudvärk!
Detta räkneexempel gäller inte vid köp från den av Socialstyrelsen sponsrade näthandeln!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).