Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46965 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källefall8  
#453380 Håller med Seb, det är ofta svårt att motivera de maskiner man vill ha till skogen men de är ju dom tillsammans med att man själv kan forma och sköta sin skog som är det roliga!! Sedan är man ju aldrig riktigt nöjd utan vill få lite mer gjort lite smidigare och sen är det igång. Ska man vara strikt ekonomisk så är det nog bara en röjsåg å planteringsborr som "lönar sig" resten ska lejas bort. Men då kan jag lika gärna sälja marken också. Min dröm är bruka fastigheten själv och kunna leva på den, med dagens fastighetspriser och värdet av skogsprodukterna är det tyvärr inte möjligt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Flax12  
#453387 Glöm sedan inte bort hur roligt, intressant, inspirerande och ibland avskräckande det är att läsa om allt detta på forumet. Det håller liv i självverksamheten. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#453393 Om Sebs uppgifter stämmer (vilket jag är ganska säger på), bara man har kran som orkar ett kranhängt aggregat så blir detta billigare än en Hypro med kran. Hypron tar ju å andra sidan något större diameter, men saknar smidigheten av kranhängt.
Självklart kommer kärran vara i vägen, men det är ju också en kompromiss.
Ofta när Hypro diskuteras pratas det om att det inte blir några körskador eller stamskador, men detta tror jag inte är helt sant. Om marken inte är helt plan och det är glest mellan träden är det mycket svårt att inte skava något träd när man vinschar, samma med Niab, vinschmatning fungerar hjälpligt men är långt ifrån det bästa. När man vinschar i nerförslut är det extra svårt, trädet kan fortsätta en bit även att jag stoppat vinschen. Skulle tro att man har mycket bättre kontroll över trädet om man håller det i kranen. Det kan bli enormt fint efter en Hypro, men det gäller att vara väldigt försiktigt och erfaren.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453394 Sammanfattningsvis kan man väl säga att var och en skaffar det som passar och/eller råkar finnas till handa
och att ingen har helt fel/rätt utan det är till stor del en smaksak.
Apropå wincha och skava träd.
Jag tänker mig att om man har winchen på kranen så borde man ju klara sig undan med att bara vrida kranen
lite för att slippa ha wiren emot stående träd.
Således behöver man inte sätta sig på förarplats utan borde kunna sköta det utifrån genom bakrutan
förutsatt att man har en bra och säker metod att klättra upp på lyftarmarna genom tex ett fotsteg eller liknande.
Nästa sätt att flytta ekipaget en halvmeter i taget utan att behöva sätta sig på förarplats vore kanske att
montera nån sorts stödben/fot/hjul som knuffar fram ekipaget sakta men säkert och som kan manövreras stående bredvid.
Det vore nog möjligt att bygga en sån för nån enstaka tusing jmfr radiostyrning för 60K ?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Traktordave  
#453395 Intressanta inlägg ovan. Vore kul med lite positiva (och ev negativa) kommentarer från dom som använder Hypro, typ @hlb och @kärrabol.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453397
En del älskar sin MF 35 och vajerkran och till dig på forumet så respekterar vi dig precis som du är om du nu skulle känna dig träffad


Kör faktiskt MF-135!!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#453400 Hur kan du tro jag menade dig Mangan...Där Åke och Hlb bor funkar inte annat än Hypro.
Man ska ha ganska klart för sig vilken terräng man har innan man väljer ekipage. Åkes marker har jag sett på håll och där kände man sig som en myra bland 0/45 makadam om ni fattar vad jag menar. Hlb marker talade ju också starkt för Hypro med de stora moss markerna. Tror mitt ekipage hade varit mindre bra hemma hos båda dessa herrar.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#453402 Vi har en hel del väldigt kuperade marker, så mycket måste vinschas ändå. Vi tänkte länge att när man ändå måste vinscha så är man ute och då är det lika bra att ha spakarna ute också. Men sedan har vi tänkt om. Bara för att en hel del måste vinschas behöver man inte göra resterande moment svårare än nödvändigt. När man väl får trädet inom räckhåll för kranen kan denna ta över. Ofta har det även hänt att man varit tvungen att flytta några cm bara för att det står något träd eller sten i vägen på andra sidan. Med kranhängt aggregat kan man även lyfta över vissa hinder. Och det finns ju inget som hindrar att sätta en vinsch på en traktor med kran.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

hlb  
#453458 Det är nog de olika markerna som gör att vi får debatt här på forumet. Det är bara Seb macahan, som har klokhet och helikoptersyn för att begripa. Bra att vi tänker olika och ibland kan man ju till och med acceptera någon annans ide.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

sundelius  
#453485
hlb skrev:Det är nog de olika markerna som gör att vi får debatt här på forumet. Det är bara Seb macahan, som har klokhet och helikoptersyn för att begripa. Bra att vi tänker olika och ibland kan man ju till och med acceptera någon annans ide.

Ja han har en gåva den där revolvermannen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#453497 Driver ni med mig nu igen....[emoji22]
Jag får väl isf göra som vanligt och låta er hållas...Ett tag till i alla fall[emoji6]

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453499 Ett tag till...?
Tills du får din nya kombo o visar alla var skåpet ska stå?? :D
Håller tidsplanen till Elmia?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453503 Jag undra hur ni gör med kran hängde procssor som när jag körde med min kesla så högg man mycket stormfälda strö träd och frö tall och när det är grovt så manuell högg jag ett par bitar och sen körde jag igenom toppen och när man skulle fram och ta toppen så tog man gripen och slängde undan rot stockarna . Klara en kran hängde processor att lyfta undan en 55 med diameter på 60 cm

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

molnia  
#453510 Slaglängden på stegmataren borde påverka hur "effektiv" den är. Förutom pumpkapacitet mm.
Har jag förstått rätt att;
niaben 1,5m
kesla 1m ?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453512
molnia skrev:Slaglängden på stegmataren borde påverka hur "effektiv" den är. Förutom pumpkapacitet mm.
Har jag förstått rätt att;
niaben 1,5m
kesla 1m ?

Ja niab stegar 1.5 m kommer inte ihåg vad kesla hur långa slag den gjord har för mig att det gick att justera slag längden på den jag hade den stäld på 1 m

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).