Motorsåg och handhållet

Kedjeslip!!!!!!!

140 inlägg 125659 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#452282 Nu har jag fått Einhell kedjeslipen. . Tar bort slipöverdelen från denna och monterar den på Oregon klingslip tillbehöret helt utan problem [SMILING FACE WITH SMILING EYES]. .. Det verkar som om avståndet från bakkant på denna slipöverdelen fram till centrum på slipskivan också stämmer nästan perfekt med positionen som klingan har dvs det verkar som om de viktiga måtten stämmer. . Det känns som en småsak att jag måste modifiera skyddet för slipskivan en del för att komma åt klingan.. Skyddets nerkant stöter emot klingan lite för tidigt som det ser ut.. Saknade tid för de sista detaljerna nu i helgen dvs provslipning får vänta några dagar. . En fråga... Är det någon av er som har en Oregon 520-230 dvs den maskin som tillbehöret är avsedd för... Jag undrar om du skulle vilja mäta avståndet från bakkanten på den borttagbara slipöverdelen fram till slipskivans centrumskruv när skivan är nerfälld i horisontellt läge .. Vore intressant att jämföra...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

totte  
#452490 Ett reklaminlägg och ett svar på detta har tagits bort.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#452587
totte skrev:Ett reklaminlägg och ett svar på detta har tagits bort.

Rätt och riktigt !

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Pabene  
#452593 JensSkoog,
Vad blev svaret när du frågade dina kompisar om lämpliga slipskivor för olika typer av skär?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#453003 Nu har jag pratat en hel del ang mitt hopplock för att få till en klingslip men lovar att nu efter detta har jag tuggat färdigt över detta..
Som sagt, jag har klingslips tillbehöret från Oregon "MD24" (som svenska Markusson tillverkar åt Oregon) och har nu införskaffat en Einhell Kedjeslip GC-CS235E som jag tagit överdelen från !

Och kan nu säga, att det fungerar att sätta ihop dessa till en fungerande klingslip..

Modifieringar av Einhell maskinen... (OBS ! Nu har jag omintetgjort alla garantier som tillverkaren av maskinen eventuellt måste uppfylla för att få sälja maskinen) kräver endast två mindre / enkla modifieringar ... Först, en mindre avverkning av skyddet vid slipskivans nederkant för att det inte skall stöta i klingan vid slipning sedan tillverkning av en ny bricka för att centrera den yttre kläm brickan som bör hålla en 5,22mm tjock slipskiva (Inget problem med den medföljande slipskivan på 3,2mm som är ämnad för kedjeslipning)... Detta är allt, dvs alla mått stämmer.. Man fixar att slipa rygg, tand och även vinkeln 5-15° vid "bevel ground teeth"...

Modifiering av Oregon tillbehöret.. Jag gjorde en ny bricka för att centrera mina Ø20,0 centrumhål skivor pga att jag tycker att medföljande brickor glappar alltför mycket på 8mm skruven / axeln, men originalet fungerar också...

Men observera (igen) att jag kapat på skyddet över slipskivan så jag vet inte om det är lika säkert som tillverkaren tänkt sig.. Men mycket annat kan ju också gå snett om man inte har huvudet med sig när man använder maskiner som dessa..

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

husqvarna_med_sthil  
#453093 Jag kör maskinslip jag också, min kostade runt lusentappen och fungerar kanonfint. Brukar gnugga ner ryttarna med den likväl. Jag är värdelös med handfilen så jag kör bara slipmaskinen och byter kedja efterhand när jag jobbar. Nu när det är lågsäsong är det rätt mysigt att sätta sig i slipboden och köra genom en par kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#453106 Måste säga också att "Einhell Kedjeslip GC-CS235E" är ju inte i närheten av Oregon 620-230 (i kvalité) som kedjeslip... Men Einhell överdelen är helt Ok till en klingslip (priset 1019 kr inkl moms och frakt kändes rimligt)..

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#453372 Kan du fota det där, @Delsbo.
Intressant för andra hur du mekat i hop det :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#453384
JensSkoog skrev:Kan du fota det där, Delsbo.
Intressant för andra hur du mekat i hop det :-bd


Ska fixa bilder.. skrev ganska utförligt för att väcka intresse hos folk med Einhell maskinen som kanske kommer på idéen att en klingslip inte skulle vara fel... även om tillbehöret är mer än dubbelt så dyrt... Har läst gamla inlägg på forumet om Einhell efter mina uppsatser och inser att det finns några där ute... det låter som om flera redan tidigare har konstaterat att Einhell är en "kopia" av Oregon och att det var detta som gjorde det hela relativt lätt för mig... Det enklaste är ju trots allt att köpa en som den du har, om man önskar en kombinations maskin... även om startkostnaden är relativt hög

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#453994 Skickar en del bilder som visar monteringen / modifieringen ... Dvs ni som har en Einhell kedjeslip (modell enl tidigare inlägg) kan montera denna överdel till Oregon's klingslipstillbehör som dom säljer till sin 520-230.. Dvs min 620-230 passar inte till tillbehöret ... MEN, jag vill säga IGEN att jag modifierat skydd till maskinen vilket betyder förmodligen att skyddet inte är lika starkt som orginalet och därmed inte lika hållbart.. Men i övrigt så är det helt OK !!

1494080302_20170506_125725.jpg

Einhell överdelen passar klockrent till Oregon tillbehöret MD24

1494080461_20170506_130108.jpg

Måste kapa en del av slipskivans skydd i nederkant för att det inte skall ta i klingan vid slipning.. Dessutom måste man tillverka en bricka (den blanka under skruvskallen) för att klämbrickan skall centrera och inte kasta (motoraxeln räcker inte till när man monterar en slipskiva på 5,2mm)

1494080885_20170506_130013.jpg

Tillverkar en ny bricka som passar bättre på M8 "axeln" och mot måttet Ø 20,0mm som är måttet på Husqvarna klingorna för att radiemåttet till tandryggen skall bli bättre/jämnare när man roterar klingan (centrerar inte riktigt annars ) ..

1494081209_20170506_125901.jpg

Inga problem att flytta klingan till läge för slipning

1494081392_20170506_125241.jpg

Med slipskivan nere i "slipläge" sitter klingan "lodrät" under centrumskruven på slipskivan

1494081620_20170506_125529.jpg

1494081759_20170506_125637.jpg

Inga problem att justera "bevel" vinkeln vänster eller höger

1494080187_20170506_130328.jpg

Oregon 620-230 fick sällskap av Einhell/Markusson hopplocket

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#454054 Bra jobbat @Delsbo :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#476324 Jo, om det är någon därute som har en "Einhell Kedjeslip GC-CS235E" kjedjeslip och skulle vilja ha en ny underdel (dvs utan slipskiva och motor) så finns det en gratis (aldrig använd) i Delsbo om ni har vägarna förbi..

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

sveakatten  
#594855 Jag har en Oregon och en Einhell slipmaskin, På Einhellen går inte slipskivans centrum ner i tanden, utan centrum på skivan sitter lite innanför. På Oregon ligger den i centrum.
Har jag satt något fel på denna maskin eller ska det vara så?
Tänderna borde bli olika slipade tycker jag?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#594869 Finns det ingen regelering på det, @sveakatten?

Jag skulle tro att det blir förskel på tänderna när det är så.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

sveakatten  
#596564 Nej. ingen inställning i den ledden,. Jag satt i mellan en bricka på 5mm, och fick slipskivan i centrum, upplever att sågen blev att gå rakare nu .
Konstigt att det skulle vara fel från fabrik. (om det nu är det)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).