Motorsåg och handhållet

Oregon 73LPX

77 inlägg 27020 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40829 Super 70 heter denna kedja med alla dess variationer.
Den har hängt med länge o är rätt bra!

Säljs med Husqvarna, Jonsered, Partner, Poulan, tja vad du vill ha stämplat...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40832
Mange skrev:Super 70 heter denna kedja med alla dess variationer.
Den har hängt med länge o är rätt bra!


Ja det kan man lugnt säga, när man lärt sig att fila den är det en dröm att fälla och kapa. Kräver dock lite kräm i sågen :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40838 Det går med lite mindre såg med. Jag gillar det, men man får vara mer vaken o lyssna mer.

Det är inte alla det passar för på småsåg.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40893 Vilken storlek på såg skulle kunna räcka? Jag har nästan 5 hk på fällsågen och det går som bara den, nästa såg ligger på 3,5 hk. Skulle det kunna räcka om man kör t.ex ett 15"-svärd med 3/8 i.s.f. 0.325 pixel som jag har nu?

Nackdelen med H42/73LP-kedjan är ju att den hugger lite mer när man kvistar, men eftersom fällsågen med 18" svärd är ungefär 1,5 kilo tyngre än kvistsågen så märks det inte direkt, förutom att om man kvistar en hel dag med fällsågen så känns det i armarna trots att man försöker vila sågen på stammen så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40907 Att den hugger mer är formen på tanden snarare än delningen.
LP har ingen rundad hörna vilket gör att den tar i lite snabbare o det blir ryckigt o knepigt.

Jag gillar 3/8 på 5000. Det finns andra som kör konstant uteslutande det på dem o stortrivs på vedbacken.

Jag tror inte det är nån fördel o kvista med i produktion, inte gallring heller eller småpinnar till ved up till 20cm. Det finns säkert nån som gillar det...

Men de som har lite grövre ved har all anledning o prova tycker jag.

Allt finns det gäller bara o komma på vad man vill ha.

Avatar Fallback
Huggis  
#40920
th skrev:Vilken storlek på såg skulle kunna räcka? Jag har nästan 5 hk på fällsågen och det går som bara den, nästa såg ligger på 3,5 hk. Skulle det kunna räcka om man kör t.ex ett 15"-svärd med 3/8 i.s.f. 0.325 pixel som jag har nu?

Nackdelen med H42/73LP-kedjan är ju att den hugger lite mer när man kvistar, men eftersom fällsågen med 18" svärd är ungefär 1,5 kilo tyngre än kvistsågen så märks det inte direkt, förutom att om man kvistar en hel dag med fällsågen så känns det i armarna trots att man försöker vila sågen på stammen så mycket som möjligt.


Har du filat som jag rekommenderade?

Ryttarna, sen tänderna, 20-22 grader.

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#40922
Mange skrev:Att den hugger mer är formen på tanden snarare än delningen.
LP har ingen rundad hörna vilket gör att den tar i lite snabbare o det blir ryckigt o knepigt.

Jag gillar 3/8 på 5000. Det finns andra som kör konstant uteslutande det på dem o stortrivs på vedbacken.

Jag tror inte det är nån fördel o kvista med i produktion, inte gallring heller eller småpinnar till ved up till 20cm. Det finns säkert nån som gillar det...

Men de som har lite grövre ved har all anledning o prova tycker jag.

Allt finns det gäller bara o komma på vad man vill ha.


Om det rycker så är det för att ryttarna är felfilade, alternativt att man filat för hand och filat för djupt eller använt en utliten filmall med djupa skåror som ger samma effekt.

Alltså, använd nya vettiga prylar, använd ryttarmall, filmall, rätt filstorlek till rätt kedja. Fila tänderna lite mindre brant 20-22 grader istället för den rekommenderade 25 på en kedja som man nyss filat ryttarna på.

Fila alltid ryttarna med mall och gör det NOGA. Minsta skillnad på ryttarna ger ovälkomna vibrationer.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40925 Kom in om nästa gång du är i krokarna TH, ska jag visa vad jag menar.

73DP funkar mycket bättre vid kvistning o är mer lätt filad liksom 21BP(X).

Jag rör inte ryttarna förrän tanden nästan är halvsliten.
Att titta på spån o skär ytor hjälper mycket o förstå... Särskilt i lite tuffare trädslag.

Avatar Fallback
M_M  
#41011
73DP funkar mycket bättre vid kvistning o är mer lätt filad liksom 21BP(X).

Vad heter denna kedja med stils logga på förpackningan då...?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41081 Jag är inte särskilt kunnig i Stihl's sortiment....

Rapid Micro (RM), 3/8" är väl det som liknar mest efter vad jag lite snabbt kunde hitta på deras hemsida..

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41162 Så ingen missoppfatter, Stihl produsere egne kjeder og sverd.
Korriger meg om jeg tar feil, men tror det er den eneste sagprodusenten som gjør det.

Du får Oregon kjeder som passer til Stihl sager men står det Stihl på boksen er det ikke Oregon men egen produserte.

Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

swe#kipp  
#45308 Huggis !!
jag har provat en W-58APL72 (Windsor)till min 372:a det är samma kedja som gamla Oregon 73LG, kedjan funkar med Hva's mallar och verkar vara bra det lilla jag kört den, har inte kört den så mycket att jag kan uttala mig skärpe hållbarhet eller vibrationer.
En kedja kostade mig 150:- ink moms, går nog att få ner priset om man köper fler i en smäll eller är stamkund !

Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

Huggis  
#48244
swe#kipp skrev:Huggis !!
jag har provat en W-58APL72 (Windsor)till min 372:a det är samma kedja som gamla Oregon 73LG, kedjan funkar med Hva's mallar och verkar vara bra det lilla jag kört den, har inte kört den så mycket att jag kan uttala mig skärpe hållbarhet eller vibrationer.
En kedja kostade mig 150:- ink moms, går nog att få ner priset om man köper fler i en smäll eller är stamkund !


Nu vet jag inte vad det där är för kedja. Problemet är att man inte kan jämföra en kedja som går bra i gran och tall med att såga i hårdare trädslag såsom bok, ask, och viss mån ek. 73LPX går säker mkt bra i gran men är på tok för aggressiv i bok. Den är väldigt svår att få till att dra jämnt och mjukt. Och när den väl gör det så blir den snabbare slö så man måste fila och grejja mkt mer.

Den uppfattas som oehört frustrerande bland oss som tvingas köra med den.

Jag ska beställa ett par windsor kedjor och testa jag med, kommer med ett utlåtande vartefter.

Tack för tipset kipp :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon 73LPX

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48247 Tyskarna borde ha bra kunskaper om vilken kedja man skall använda i de hårdare trädslagen.

Gäller väl även andra länder nere på kontinenten ochså.

Användarvisningsbild

Re: Oregon 73LPX

swe#kipp  
#48250 73LG är "samma" som 73LP fast utan vibrolänk, den påminner om en Stihl RS kedja till utseendet !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).