Trädfällning (arborist)

Villkor/ Avtal vid trädfällning mot privatperson och företag

5 inlägg 14204 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Villkor/ Avtal vid trädfällning mot privatperson och företag

Runningman  
#452607 Hej!

Jag funderar på vad ni utför trädfällning med tillhörande tjänster på för villkor / entreprenadavtal?

1. Mot slutkund som är privatperson.
2. Mot slutkund som är ett företag.
3. Som underentreprenör.

Vad gäller om avtal inte specificerats i offert/order/ordererkännande? Är det köplagen (företag) / konsumentköplagen (privat) som gäller eller något annat?

Nyfiken på att höra era tankar om detta.

Mvh johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Villkor/ Avtal vid trädfällning mot privatperson och för

Runningman  
#453065 Ingen som har något matnyttigt om detta? Skulle verkligen uppskatta att veta vad som lämpar sig att använda så att jag själv kan läsa in mig på det samt att det känns bra att veta om kunden frågar.
Trevlig kväll!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Villkor/ Avtal vid trädfällning mot privatperson och för

Runningman  
#453320 Svarar mig själv så kanske det hjälper någon annan framöver.

Mot privatperson - Konsumenttjänstlagen
Mot företag - AB 04 om kunden har ansvaret för totalentreprenaden. (ex kunden pekar ut vilka träd som skall fällas och vad som skall göras med dem efter det)
Mot företag - ABT 06 om vi som trädfällare får totalansvaret för hela entreprenaden. (ex om kunden säger att de vill ha "en fin skog". då ingår mer än bara fällning i vårt uppdrag. ex myndighetskontakter mm.

Det är bra att veta vad man offererar mot för det kan innebära stora skillnader i skyldigheter, ansvar och kostnader - framför allt om något går snett. Beloppet på försäkringen kan vara bra att veta vad den är anpassad mot för typ av avtal.

Har ni kommentarer eller synpunkter får ni gärna fortsätta tråden.

Med vänlig hälsning
johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Villkor/ Avtal vid trädfällning mot privatperson och för

Peteflamingstar  
#453328 Intressant och viktig frågeställning och något som i alla fall jag inte ägnat så mycket tankar åt ännu. Vid jobb på privata tomter verkar AB 04 vara det som oftast gäller för mig, men även gentemot företagsägd mark då instruktionen i regel är tydlig om vad de vill ha utfört.

Användarvisningsbild

Re: Villkor/ Avtal vid trädfällning mot privatperson och för

Runningman  
#453334 När du arbetar på privata tomter och privatkunden är din kund (dvs du är inte underleverantör) så tror jag inte du kan avtala bort konsumenttjänstlagen och ersätta den med ex AB 04. Det kan dock din underleverantör göra mot dig eftersom du är ett företag.

Nu spekulerar jag lite...
Risken är att det kan bli tråkigt är om en tar in en underleverantör som kör på AB 04 mot sig när det är konsumenttjänstlagen som gäller mot slutkund. Då kan du själv hamna i kläm om din underleverantör orsakar en skada mot slutkunden som kanske gör att det blir krångel med betalningen. Kunden kan ha rätt att hålla betalningen medan du har skyldighet att betala din underleverantör.

Hur vi skyddar oss mot detta vet jag faktiskt inte riktigt. Men i alla sammanhang jag varit i tidigare så har det varit viktigt att använda samma avtal mot sin leverantör som ens kund har mot mig. Just för att inte hamna i kläm juridiskt. Här skulle det vara intressant om någon som vet kan svara?

Jag har inte läsa igenom någon av dessa två avtal men de ser garanterat inte lika ut. Det är nog inte fel att försöka sätta sig in lite i dem båda.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).