Socialt (mer om oss)

Vad arbetar ni med?

455 inlägg 221486 visningar 116 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452853 Grattis till ditt nya jobb, Magnus!
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

JensSkoog  
#452868
Magnus M skrev:Skönt att ha jobb men ändå lite vemodigt, har ju jobbat där i 31 år.

Hoppas det blir bra, @Magnus M

Självklart tråkitgt att något man har jobbat i så länge tar slut, men
det är ju tur att du får jobba med samma typ arbete fortfarande. :-bd

Känner kompisar här som blev "till övers" när dom var
drygt femtio och fick slita för att finna nytt jobb.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

AKKAMAAN  
#452880 ByggnadsIngenjörsexamen-1973
Motorbefäl på A6-A4 i lumpen 73-74, med teknisk grundutbildning på lastbilar, bandare, lastmaskiner, traktorer etc. ABCDE+Trafik körkort
Vägprojektering Väverket 73-74
Maskinlärare på skogsbruksskola 75-79, 11v skogsamaskinkurser, varav 7 v på Volvo BM och Aktiv
Skogsmästarskolan 79-81
Avverkningsledare 81-83, Kockums bomprocessor 875-78 (så småningom med Hultdins fällhuvud ute på bommen), ÖSA 670 fä-lä, Kockums 880 fä-la, Hultdins sista 2-gr gallringsskördare, ÖSA 706 2-gr skördare
Skoglärarexamen Lärarhögskolan -vt 84
Skogsmaskinlärare på skogsbruksskola 1984-2000, et 15-tal veckor maskinkurser på ÖSA, Valmet, Hemek, Kockums, Super-Eva 746-Dapt 517, 743-Timbj-3000.
Flyttade till Sacramento CA USA sommaren 2000
"Pool boy" hemma i huset 2000 + diverse tllfälliga jobb 2000-2001
Truck school sommaren 2001
Truck driver Gordon Trucking, 2001-2004 varav 1 år OTR (zick-zack i större delen av USA), 1 år 11 western states, 1 år Californien,
Flyttade till Port Angeles WA våren 2004, jobbade 2 månader i en hydraulikverkstad, frivilligt arbetslös 4 månader och "renoverar" huset.
Truckdriver Atlas Trucking 2004-2014 Dagliga turer inom västra Washington och till Portland OR.
Förtidspensionär som 61-åring i Port Angeles WA 1 Augusti 2014, med totalt ca 1 600 000 km bakom lastbilsratten, där jag fortfarande lever ganska bra... :d
Karta

MVH
Per A
Senast redigerad av AKKAMAAN fre 28 apr 2017, 23:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452881 Kul läsning, Seattleområdet är fint.

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452882 Ja det är inte lätt att bli arbetslös när man är lite äldre. Eftersom fabriken minskat stadigt dom senaste åren så är medelåldern hög på dom som var kvar. Över 50 år tror jag. Men det är skapliga tider o det finns en del jobb, hörde att ett 30tal av dom 80 redan hade jobb på gång. Sen erbjuds det ju lite utbildningar o sånt med. Är rätt många som tar det oxå verkar det som.

Pratade lite med en idag som inte hade nåt, han o frun hade sålt huset o köpt ett annat hus i Trelleborg! Fick du jobb där frågade jag, nä svarade han, tycker bara det är så fint därnere så vi passade på nu, jobb finns det så det ordnar sig nog:-)
Lite vågat men vet att han är duktig så det kommer nog gå bra.

Det var nära en nedläggning för 12-13 år sen o då var vi nog 8-900 anställda, det hade vart lite jobbigare.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

johan eriksson  
#460092 Efter 19år i lastbilsvärlden, i huvudsak som reparatör, men även kundmottagare, lite lagernisse och sista 1,5året som påbyggare så har jag nu växlat inriktning lite och är en av fyra reparatörer hos den lokale maskinhandlaren i byn. Väldigt omväxlande jobb, vi säljer Söderberg&Haaks program samt lite Husqvarna och Stihl.
Bästa är att ha 15min cykelväg till jobbet istället för 3,5mil i bil som det var sista tiden.

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

JensSkoog  
#460093 Det måste vara skönt.
Blir många timmar genom ett år när man inte behöver köra så långt varje dag.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Sti L  
#460113 Har jobb som sikringleder klatring offshore.Arbeider 2 uker og 4 fri.Firmaet har sagt opp 3/4 av arbeidsfolket og det er harde tider,jobber mest på Norsk sokkel.4 uker fri betyr mye tid skogen.

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

totte  
#460128
johan eriksson skrev:Efter 19år i lastbilsvärlden, i huvudsak som reparatör, men även kundmottagare, lite lagernisse och sista 1,5året som påbyggare så har jag nu växlat inriktning lite och är en av fyra reparatörer hos den lokale maskinhandlaren i byn. Väldigt omväxlande jobb, vi säljer Söderberg&Haaks program samt lite Husqvarna och Stihl.
Bästa är att ha 15min cykelväg till jobbet istället för 3,5mil i bil som det var sista tiden.


Jamen se där! Uråsa Maskinaffär förmodar jag, eftersom den ligger i Ingelstad. Grattis till det nya jobbet!

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

jannee  
#460188 Nu har min första semester äntligen börjat och den ska vara resten av livet :grin: .
För att vara 100 % säker på detta har jag ny brutit av mitt digitalkort, m.a.o. har jag definitivt kört lastbil för SISTA gången.
Har sagt många ggr sedan jag fyllde 67 att nu är det sista resan men när åkare ringer och ber att en sväng till kan du väl ta????
500 000 mil bakom ratten minst :!: - nu får det minsann räcka - frugan räknade ut att jag har lönearbetat lite över 110 000 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460208 Grattis till det nya jobbet, Jannee! [emoji38]
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

sundelius  
#460209 Låter som en välförtjänt semester jannee :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

JensSkoog  
#460222 Grattis, och välkommen i föreningen "Vi gamla som inte har något als att göra" :d :d

Men, du kan ju fortfarande gräva fram saker till "Bästa historien" :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

totte  
#460242 Gott det Jannee! Önskar dig en riktigt lång och härlig tid i friheten! :ymparty: 🤗

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

ForestOps  
#460243 jobbar heltid som gnällgubbe här på skogsforum! :-bd :-b

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).