Motorsåg och handhållet

Stötig kedja

26 inlägg 7340 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452275 Skitig drivlänk?
Det är inte vanligt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Alexanderah  
#452278 Hela kedjan e skitig :lol:
Enligt försäljaren så är den bara filad 1 gång drygt. Hann inte kolla ipp idag då jobbet drog ut på tiden. Livet som timmerbilschaufför :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Alexanderah  
#452427 Här kommer lite bilder som jag tagit precis. Mer bilder kan ordnas

   TS
Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

tommyk  
#452456 Kan det inte vara så enkelt som att kedjan är slö och behöver filas? Ser ut som att den kedjan har varit med ett tag, och om den bara har filats "drygt en" gång så är det nog dags igen (med reservation för att det är lite svårt att se kedjans skärpa ur den kameravinkeln och lite suddig bild).

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Mowi850  
#452460 Är det bara jag som tycker det ser ut som svärdet gått varmt?

Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

axwell  
#452462
Alexanderah skrev:Här kommer lite bilder som jag tagit precis. Mer bilder kan ordnas


Det som Mange har frågat om några ggr. syns inte på dom här bilderna. På drivlänkarna som gömmer sig i svärdets spår finns det nästan alltid siffror eller bokstäver instansade, normalt bara på ena sidan.
Bland dom vanligaste är nog "95" och "H30".

På svärdet däremot kan mitt otränade öga se 1.5 och .58. + Made in Norway.

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

anersimyra  
#452465 Det där svärdet ser väldigt slitet ut, även om kedjan är rätt kan den upplevas som " stötig " om den vinglar i spåret. Menar du med " stötig " att den ömsom greppar och ömsom tappar greppet? Det är nämligen symptomen vid ett kraftigt slitet svärd.

Avatar Fallback

Re: Stötig kedja

tallen100  
#452471 Ta bort kedjan och känn om du fått "grader" på svärdet efter kedjan, i så fall ta en plattfil och fila bort kanterna runt om.

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452507 Kolla då drivlänk med när du har kedja av. Märkning, ev skador etc.

Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

Alexanderah  
#452837 De visade sig att de va totalt fel filat. Mrn nu så går den klockrent 🤦‍♂️ :-BD
Ska bara fixa till ryttarna nu så kommer den gå ännu bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stötig kedja

JensSkoog  
#452879
Alexanderah skrev:De visade sig att de va totalt fel filat. Mrn nu så går den klockrent
Ska bara fixa till ryttarna nu så kommer den gå ännu bättre.

Så bra :-bd
Gott med allt som löser sig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).