Gallring

Gallra smart - avverkningsteknik

14 inlägg 16554 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra smart - avverkningsteknik

Frigge  
#452598 Hej alla skogsvänner!

Jag är en relativt ny skogsägare och har nyligen köpt mera skog. Tidigare ägaren har inte skött skogen överhuvudtaget så en stor del är i behov av gallring. Jag har gallrat ca 2 ha i vinter (nov-april) och har lärt mig en hel del. Bl.a. har jag insett att man kan gallra smartare än jag hittills gjort. Jag har också gått på motorsågskurs för ett år sedan och där fick jag lära mig en hel del. Det känns som att min nivå för att fälla ett träd är på en helt ok nivå i förhållande till planering av det övriga skedena vad gäller gallring. Jag upplever alltså att jag har mest att vinna på att ta gallringen till en ny nivå, gallra smartare helt enkelt. Få samma jobb gjort men snabbare, enklare och bättre. Det sägs ju "väl planerat, hälften gjort".

Jag har försökt leta på youtube om manuella gallringar och avverkningsteknik men inte hittat riktigt det jag är ute efter. Har ni tips hur jag kan ta gallringen till en ny nivå? Vad/hur gör ni när ni ska gallra en figur?

Planera drivningsvägar?
Avstånd mellan vägarna?
Kör ut med ATV eller skogsmaskin?
Hur ska träden fällas i förhållande till vägen osv.?
Stamantal per hektar? Följer ni gallringsmallarna till punkt och pricka eller?

Ja, det var många frågor. Hoppas ni kan hjälpa mig med några av dem i alla fall.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452601 Vinsch och pulka så får du längre mellan vägarna och minimalt slit

Användarvisningsbild

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Sunilorblede  
#452604 Jag kan väl svara lite hur jag försöker göra. Själva fällningen och upparbetningen av träden lämnar jag med att bara säga att varje cm man kan få upp stammen från backen är guld värd.

För min del så kör jag med ett gammalt museiföremål i skogen, en Stornalle från 1967. Den är inte så smidig att slingra med så för mig gäller så raka vägar som möjligt, nu håller jag till i tallskog i norrbottens inland så det ska vara rätt glest mellan träden för det mesta. Jag brukar försöka följa receptet att först hugga fram vägarna och då lägga träden i vägens längdsträckning och brossla ihop högar som ligger parallellt med vägen. Sen när jag gallrar inne i beståndet på sidorna vill jag fälla vinkelrätt ut mot vägen och försöker då också fälla på de högar jag har där för att få bättre arbetshöjd.

Vad gäller vägavstånd och det där finliret med stamantal är jag inte så konsekvent eller nogräknad. Jag hittar oftast lite "naturliga" vägsträckningar där det inte behöver plockas bort så mycket träd och då lägger jag den där. För min del, om det är rätt klent i alla fall, brosslar jag hellre lite längre sträckor än hugga tätare vägar.

Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Frigge  
#452609 Tack för tipsen Sunilorblede. Det är mest tallskog som jag också har. Jag ska definitivt tänka på att mera konsekvent använda väghögarna som "arbetsbänk" och fälla vinkelrätt mot vägen sen. Jag brukar också tänka på att hellre brosslar jag en längre sträcka än gör flera vägar. I vinter gjorde jag så att jag högg upp en 4 m bred skotningsväg (huvudväg) och brosslade ihop för skotaren. Det virke som låg för långt borta lämnade jag kvar och så kör jag själv ut det med ATV.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Kristian84  
#452615 När jag gick skogs' gymnasiet och hade manuell gallrings kurs fick några tips hur vi skulle hantera skogen.
När ett träd är fällt kvista vi först och märkte stockarna undertiden. På tillbaka vägen kapa vi topp stocken och drog samtidigt med oss den till nästa bit. Va de samma sortiment la vi den bredvid, ett annat sortiment la vi den ovan på så dom låg i x. Ett grovt träd fällde vi alltid så att rot stocken hamnade så nära vägen som möjligt. Va de en grov stam mitt inne i beståndet fällde vi ut mot vägen, kapa bort topp biten och kapa så mycket som möjligt av dom andra i mitten (barken samt ca 1cm skulle va hel) utan att stammen gick av, då kunde skotarn dra ut stammen och knäcka den själv. Fila kedjan gjorde vi på matrasten, när vi högg bytte vi bara kedja. Vi va lata ungdomar som hitta på mycket för att slippa dra stockarna. Läraren blev väldigt förvånad nån gång[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Frigge  
#452628 Tack Kristian84. Har hört en del av dina tips tidigare men har inte anammat dem fullt ut ännu. Idag efter jobbet ska jag och gallra så då ska tekniken och planeringen förbättras med hjälp av era tips.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452631 Skulle säga att fällningen är första steget i brosslingen. Jag brukar jobba med en bänk jag gör av två rundslingar som snaras runt två träd med en stam imellan. Tänker man till var man placerar den så går den nyttja för många träd och det blir ordentliga högar samlat. Ett tips jag läst mig till är att jobba med flera högar samtidigt så blir inte brosslingen så betungande.

Användarvisningsbild

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Mowi850  
#452635 Har ju sagts tidigare men ARBETSHÖJD det gör allt. Kvista är ju största delen av jobbet så får man bara upp stammen lite så går det mycket lättare och fortare och blir roligare. Sen tar det nåt år innan man fått in en bra teknik. Och med tiden kommer man på egna knep också. Och det finns inget som blir mycket bättre än en manuell gallrad skog.

Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452637 Det finns en bok som heter "Drivningsteknik", där står det hur man planerar arbetet för manuell huggning och utkörning av skotare. Kanske främst för slutavverkning, om jag minns rätt.

För vi som kör med jordbrukstraktor och vajerkran finns boken "Virkestransport med Jordbrukstraktor", som jag lärt mig mycket av.

Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452669 På 70-80 talen fanns det mycket infomaterial och kursmaterial från skogägareföreningar och andra aktörer om hur man planerade manuellhuggning smartast. Det där är kunskap som har fallit i glömska. Husqvarna hade en del matnyttigt på sin hemsida för några år sedan men det har visst fallit bort nu.
Några bra tips har du fått i tråden redan. Ett annat är att fälla så att rotstocken hamnar där den ska ligga. Den vill man inte dra omkring med. Toppbiten kan man i nödfall släpa ett stycke. Så ska man inte överdriva det där med brossling. Det finns en anledning till att det är kran på maskinerna. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452711 Gjorde vapenfritjänst i mitten på 80-talet, då fick vi lära oss att helst inte flytta biten längre än sin egen längd i förstagallring... svårt i praxis men eftersträvansvärt

Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Frigge  
#452985 Tack för alla tips hittills.

Jag har varit och testat en del av dem och visst går det lättare med planering. Tyvärr hade jag redan innan jag frågade råd huggit upp en körväg så högarna (arbetsbänkarna) längs med vägen blev inte så stora. Dessutom är skogen supertät så det är det lite krångligt att alltid fälla mot vägen när träden är i vägen. :smile:

Skogen är som sagt helt oskött (i 30 år :-o ) Det var så tätt att när jag förröjde så lämnade en del av stamamarna i luften fastän jag sågade bort ca 30 cm av stammen.

Vad rekommenderar ni för stamantal per hektar? Bonitet, backe med lingonris.

Nedan kommer några bilder.

1493480554_img_5139.jpg


1493480554_img_5146.jpg


1493480553_img_5140.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Torbjörn Johnsen  
#452993 Ett ganska smidigt sätt (om än inte helt enligt regelboken) är att fälla klenare träd i riktning från stickvägen och innan de faller men är helt genomsågade ta tag lågt i rotändan med saxen och gå med rotändan ut till en lämplig hög vid vägen. Helst ska man hinna hiva upp stammen på vedhögen innan toppen är i backen. Har man många klena träd kan man lägga upp flera (jämndragna i rotändan) innan man kapar och kvistar. Jag vet inte hur kvistningsbestämmelserna ser ut nu för tiden men det går att spara tid på att strunta i att kvista av de första metrarnas torrvistar om det är tall. Efter att virket är lastat och lossat av skotare eller huggarvagn och sen lastat på virkesbilen har de flesta ramlat bort:-)

Avatar Fallback

Re: Gallra smart - avverkningsteknik

Frigge  
#453001 Det var ett bra tips Torbjörn, med att dra klenare träd med rotändan snabbt till högen. Kvistningen har jag faktiskt också "struntat" i, alltså där kvistarna är torra och spröda eller ska vi säga jag har slarvkvistat på dessa ställen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).