tor 25 dec 2008, 18:40#45259
Thunborg skrev:Jag förstår inte varför man skulle vilja ha det så 🤷♂️
Här är ett exempel, last trycken i olika cylindrar på kranen är OLIKA.
exempel
Lyft upp 15MPa
vipp ut 18Mpa
Sväng 6MPa
Grip ihop 8MPa
Rotator 5MPa
Utskjut in 11 MPa
I ett lastkännande system är systemtrycket bestämt av det högsta last trycket i den av av de cylindrar föraren för närvarande använder. Låt säga han använder all ovanstående samtidigt för ett kort moment. Systemtrycket blir då lasttrycket plus standby trycket (3MPA) = 18+3=21MPa
Tryckförlusterna i riktningsventilen blir
Lyft upp 21-15MPa=6MPa x aktuellt flöde
vipp ut 21-18Mpa=3MPa x aktuellt flöde
Sväng 21-6MPa=15MPa x aktuellt flöde
Grip ihop 21-8MPa=13MPa x aktuellt flöde
Rotator 21-5MPa=16MPa x aktuellt flöde
Utskjut in 21-11 MPa= 10MPa x aktuellt flöde
totala förluster "63MPa"
Med 2 LS system
system1 18+3=21MPa systemtryckTryckförlusterna i riktningsventilen blir
Lyft upp 21-15MPa=6MPa x aktuellt flöde
vipp ut 21-18Mpa=3MPa x aktuellt flöde
system2 11+3=14MPa systemtryckTryckförlusterna i riktningsventilen blir
Sväng 14-6MPa=8MPa x aktuellt flöde
Grip ihop 14-8MPa=5MPa x aktuellt flöde
Rotator 14-5MPa=9MPa x aktuellt flöde
Utskjut in 14-11 MPa= 3MPa x aktuellt flöde
total förluster båda systemen "34MPa"
Nu är flödena säkert lägre på system2, så vi får inte nästan hälften av förlusterna, men säkert 15-35% kan sparas.
I ett system med konstant tryck, även LS system, så måste tryck "strypas" bort i riktningsventilen, och det är 100% värmeförluster= Dieselförbrukning. Anledningen till att LS system finns idag på nästan alla maskiner är att extrakostnaden för LS jämfört med avlastat konstant tryck system är en "spottstyver". Men vi sparar bara en "spottstyver" oxo....Det finns mer att utveckla på maskinerna. Inom industrin kör man en stor dubbelverkande cylinder med en dubbelverkande "hydrostatpump" och ingen riktningsventil. INGA STRYPFÖRLUSTER!!
Om dieselpriset är 10SEK per liter och vi kan spara 1 liter per timme, under 15000 timmar.......
2 st separata LS system innebär en extra pumpkostnad på kanske 50k-100kSEK. Men om energi kan sparas så finns det en brytpunkt när det är lönsamt. Den brytpunkten bestäms till största delen av Dieselpriset.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A