Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kesla boogie-pendling

22 inlägg 11652 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kesla boogie-pendling

Mossebo  
#452345 Jag skriver ju sällan här men ibland händer det...
Köpte en ny kesla 92HD kärra i höstas. (flyttade gamla kranen till den)
Men när man upptäcker att kärrans boggipendel enbart är 18-20cm så blir man lite besviken då man trott att man köpt en riktig "proffsvagn" som jämförelse så ha mohedans 12tons kärra 33-35cm (detta har jag mätt själv) och om inte jag läst fel så tror jag att weimer har hela 50cm??
Så när man kör i stenig miljö så går ofta tankarna till varför man inte köpte en weimer istället :-)

Keslan går både tungt och är väldigt vinglig över stubbar. Den beter ju sig som en enkelaxlad kärra.
Jag har påtalat detta för lantmännen men räknar inte med att det händer nått utan att jag kommer att sätta vinkelslipen i denna själv under hösten. :-)



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#452347 Exempel, jag vet att stubbarna blir höga ibland :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#452356 Du kan inte jämföra 9 och 12 tons vagnar. Två helt olika klasser oavsett märke.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#452358 Men jag anser att båda ändå borde vara byggda för att gå i skogen?
Å hjulstorleken på weimer 12ton och kesla är samma, 500 hjul. Mohedas är ju något större.
Sedan så är ju självklart lastvikten mycke mer på en större kärra. Men betänk att jag knappt kan köra över en skokartong utan att boggin bottnar.
Nä, gör om å gör rätt Kesla :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

valtra a 72  
#452363
Mossebo skrev:Jag skriver ju sällan här men ibland händer det...
Köpte en ny kesla 92HD kärra i höstas. (flyttade gamla kranen till den)
Men när man upptäcker att kärrans boggipendel enbart är 18-20cm så blir man lite besviken då man trott att man köpt en riktig "proffsvagn" som jämförelse så ha mohedans 12tons kärra 33-35cm (detta har jag mätt själv) och om inte jag läst fel så tror jag att weimer har hela 50cm??
Så när man kör i stenig miljö så går ofta tankarna till varför man inte köpte en weimer istället :-)

Keslan går både tungt och är väldigt vinglig över stubbar. Den beter ju sig som en enkelaxlad kärra.
Jag har påtalat detta för lantmännen men räknar inte med att det händer nått utan att jag kommer att sätta vinkelslipen i denna själv under hösten. :-)
Kolla att slangdragningen till motorerna går fritt innan du går lös med vinkelslipen.Har själv haft en kesla 9hd och såg att det var trångt för slangarna.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mossebo  
#452365 Jag ville bara få fram enbart för att det står Kesla på kärran så behöver det inte vara genomtänkt.

Tack för tipset sng slangarna. Tyvärr är det mycke mer än så som behöver göras om för att öka boggipendlingen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#452368 Kan bara hålla med, det såg inte als bra ut. :surp:

Hittade en likn. bild av en annan Kesla vagn, men tyvärr er det svårt att se vilken det er.
Men denna verkar ha bättre pendling.

Kanske nån mod. kan flytta dessa inlägg om Kesla, til en Kesla tråd, så vi inte spammer ner hela denna weimer tråden. :smile:

Bild

Användarvisningsbild

Re: Kesla boogie-pendling

Mossebo  
#452371 Å en bild ifrån weimer hemsida för att återknyta till tråden :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla boogie-pendling

rikard_e  
#452378 Som Johannes säger. Keslan 92 är ingen proffsvagn. Även fast man kanske betalat såpass med pengar att det borde vara det.

Pendlingen på 92:an verkar vara riktigt dåligt. Patu 525 (8,5 tons) 1997 är betydligt bättre.

Finns det några stoppklackar som tar emot vid boggievaggorna?

Användarvisningsbild

Re: Kesla boogie-pendling

Mossebo  
#452383 Stoppklackar tar i. Därefter (någon cm) så tar fästet för mittenstakarna i. Därefter kläms slangarna till drivningen.
Å därefter är skyddsplåten som håller drivningen på rätt höjd vid uppfällt läge som är för liten.
Men ordnar man dessa saker så ser jag inget annat som kan ta i innan stockarna som ligger på lasset. Och dit är det ganska högt.

I övrigt så gillar jag kärran jättemycke. Känns väldigt lagom med allt. Både ramstyrning och höjd på grind, stakar, drivning m.m.
Så jag lär definitivt lägga jobb på att bygga om den.
Kan bli en tråd om detta oxå. Fast längre fram.

Kollat lite på föregångaren till denna. Patu 100hd kärra. Denna har iallafall en klättringshöjd på drygt 25cm. Med 400hjul. Vilket i sig inte är speciellt mycke men en betydande skillnad mot min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla boogie-pendling

stegmaster  
#452388
rikard_e skrev:Som Johannes säger. Keslan 92 är ingen proffsvagn. Även fast man kanske betalat såpass med pengar att det borde vara det.


Detta med pris tycker jag dessutan er lite en myt.
Kesla kostar inte mer enn andra likvärdiga vagner/kraner er min erfarhet. typ moheda, mowi, vreten, Farmi..............

När jag själv köpte vagn, var det sågar ingen jätteskillnad i pris til lågprismärken, 10-30tkr er ju inte så mycket när det handlar om nästan 400tkr i totalsumma. (unntaket var weimer, som var nästan 100tkr billigare.)

Så min erfarhet er att Kesla er något dyrare enn lågprismärken, men inte ens i närheten av dubbla priset som jag såg någon här mente.
På dom större vagnerna går det vel inte sammenlikna direkt med t.eks weimer, Farma m.fler, då dom inte bjuder på LS hydraulik, 4wd navdrift, och likn. va jag minns.

Annars håller jag med om teorien att ju mindre och billigare en vagn er ju mindre proffsig bygd er den oavsett märke.
T.eks så er en 8-9t vagn tänkt att gå maks typ 1000m3 pr.år, 10t ca 5000m3, medans en 12-14t vagn er tänkt att kunna köra 10000-30000m3 pr år.

Kolla dessa Farmi länker om detta ämnet.
http://www.farmiforest.fi/en/files/broc ... NG_web.pdf
http://www.farmiforest.fi/en/files/broc ... EN_web.pdf

Avatar Fallback

Re: Kesla boogie-pendling

ÅsaNisse  
#452401 Det är väl iofs bra med rejäl pendling, men jag försöker använda ramstyrningen så jag kan åka runt stenar och stubbar. Sådana stenar som Weimer visar klarar inte min Valmet för då slår framaxelpendlingen i botten eller så hänger jag på bukplåten. :surp:

Avatar Fallback

Re: Kesla boogie-pendling

velasse  
#452426 Jag har inte läst alla inlägg.
Men jag hade/har en vagn som det var så stor pendling på så den drog iväg virket på kärran. Det blev en salig röra på lasset. Så jag fick istället strypa pendlingen på den vagnen. Då jag vill bara säga att man tänker på det.

Användarvisningsbild

Re: Kesla boogie-pendling

stegmaster  
#452754 Tog denna bild ur en film av hypro sin proffsiga skogsvagn, och inte var det så mycket til pendling på denna heller. :ugeek:

1493365080_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: Kesla boogie-pendling

Eremiten 74  
#454542
Mossebo skrev:Jag skriver ju sällan här men ibland händer det...
Köpte en ny kesla 92HD kärra i höstas. (flyttade gamla kranen till den)
Men när man upptäcker att kärrans boggipendel enbart är 18-20cm så blir man lite besviken då man trott att man köpt en riktig "proffsvagn" som jämförelse så ha mohedans 12tons kärra 33-35cm (detta har jag mätt själv) och om inte jag läst fel så tror jag att weimer har hela 50cm??
Så när man kör i stenig miljö så går ofta tankarna till varför man inte köpte en weimer istället :-)

Keslan går både tungt och är väldigt vinglig över stubbar. Den beter ju sig som en enkelaxlad kärra.
Jag har påtalat detta för lantmännen men räknar inte med att det händer nått utan att jag kommer att sätta vinkelslipen i denna själv under hösten. :-)

Hej [emoji4] intressant med​ pendlingen på boggin. Hur mäter du avståndet ? Är det skillnaden mellan främre och bakre däcket. Eller hur mycket däcket kan lyfta från plan mark ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).