Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 146026 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452164 Hade problem med värme med ett förlitet ventilpaket för flödet jag ville ha.
Ett större paket löste endel av värmen men de har kompletterats med en oljekylare.
Kranen ifråga hade på ett papper ett oljebehov på 50-60l/m och på ett annat 60-80l/m och med de flödet börjar de hända grejer och med ett ls system skulle säkert 100l/m vara alldeles utmärkt

FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452185 ....
Senast redigerad av Mowi sön 30 apr 2017, 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#452196 Tråkigt att höra. :sad:
När en säljare säger att de aldrig varit med om det tidigare är det inte sällan det är ett relativt vanligt problem, bara det att de inte vill erkänna detta. Bättre om de är ärliga och säger som det är, då växer förtroendet.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#452203
Mowi skrev: Detta fick droppen att rinna över så vi gjorde oss av med vagnen väldigt fort pga strul från dag ett.


Tänkte inte jag skulle skriva detta, men när man endå er igång så. :???:
Jag har själv haft en spekulant som varit hemma hos mig nu i veckan, som testast min Kesla vagn, då han skulle köpa ny vagn, efter å ha solgt sin weimer 10t med 6700 kranen.
Tror inte den hadde eget hydrauliksystem, men det hadde vore en riktig skitvagn med fel hela tiden enligt denna gubben, (vagnen var maks 2-3 år gammal).
Nu ville han ha en " riktig" vagn som han uttrykte det, så han skulle nu kolla dom olika märken som säljs här i Norge, men någon mer weimer blev det inte. Han var riktig glad han blev av med den "gamla" weimer vagnen.
(Och ja, det var en " Svensk" weimer, om nån undrar.)
Om det blir en Kesla eller nåt annat vet jag fortfarandet inte, då han skulle kolla flera märken och prisar.
Trodde kanske det var et "mandags eks." han fått tak i, men det verkar altså vara flera med problem med weimer.

Själv er min enda erfarhet med weimer, vinchen som sitter på min Kesla vagn, och even denna har ju en konstruktion miss, men den funkar åtminstone nu efter lite själv fiks.

Hoppas ni andra som köpt dom lite större weimer vagnerna har haft mer tur med grejorna. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#452209 Skulle vara intressant att höra mer exakt vad för problem han upplevt med vagnen. Inte för att sprida dåligt rykte, utan för att informera framtida köpare och kanske även Weimer om de läser detta vilka svaga punkter ekipagen har.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

BjörnS  
#452215
stegmaster skrev:
Mowi skrev:
Själv er min enda erfarhet med weimer, vinchen som sitter på min Kesla vagn, och even denna har ju en konstruktion miss, men den funkar åtminstone nu efter lite själv fiks.


Jag har också deras vinsch på min Kesla vagn. Men jag är nöjd med den. Vad var det för problem som du hade med den?

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#452217
stegmaster skrev:
Mowi skrev: Detta fick droppen att rinna över så vi gjorde oss av med vagnen väldigt fort pga strul från dag ett.


Tänkte inte jag skulle skriva detta, men när man endå er igång så. :???:
Jag har själv haft en spekulant som varit hemma hos mig nu i veckan, som testast min Kesla vagn, då han skulle köpa ny vagn, efter å ha solgt sin weimer 10t med 6700 kranen.
Tror inte den hadde eget hydrauliksystem, men det hadde vore en riktig skitvagn med fel hela tiden enligt denna gubben, (vagnen var maks 2-3 år gammal).
Nu ville han ha en " riktig" vagn som han uttrykte det, så han skulle nu kolla dom olika märken som säljs här i Norge, men någon mer weimer blev det inte. Han var riktig glad han blev av med den "gamla" weimer vagnen.
(Och ja, det var en " Svensk" weimer, om nån undrar.)
Om det blir en Kesla eller nåt annat vet jag fortfarandet inte, då han skulle kolla flera märken och prisar.
Trodde kanske det var et "mandags eks." han fått tak i, men det verkar altså vara flera med problem med weimer.

Själv er min enda erfarhet med weimer, vinchen som sitter på min Kesla vagn, och even denna har ju en konstruktion miss, men den funkar åtminstone nu efter lite själv fiks.

Hoppas ni andra som köpt dom lite större weimer vagnerna har haft mer tur med grejorna. :-bd

Vad har du för fel på vinschen ?? För min har det inte varit nått fel på !

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

olli  
#452218 Jag har Weimers Ptodrivna system på min Patruunavagn med 38 cc pump, och är jättenöjd. Har aldrig upplevt några problem med varmgång, men kör winchen på traktorns hydraulik, för att undvika strypningen i winchens hydraulventil. Utväxling 1:3,8.
Med den pumpstorleken drivs vagnen lagom fort. Risken med för stor pump är förutom varmgång även att vagnen driver för fort för att vara hanterbar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#452235 Fick tyvärr inget mer info om vilka fel det var snakk, bara att han var jäkla glad att vagnen var solgt.
Såg några bilder av vagnen på mobilen hans, och vagnen såg nästan helt ny ut.
Frågade om det kunne vara en Estisk vagn, men han sade det sto "Made in Sweden" på vagnen.

När det gjelder dom problem jag själv haft med weimer vinchen så går det att läsa om i denna tråden.
Snabbversionen er att trumman er fel mot stålet som ligger imot. (på innsidan)
Har man den minste modellen med 6mm wire er kanske inte detta något stort problem, men 8mm wiren bygger mycket mer på trumman. (trumman er ju samma på alla 3 modeller).
Kolla mer i länken nedan.

stegmaster - 12 tons skogsvagn med drift.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452245 .......
Senast redigerad av Mowi sön 30 apr 2017, 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#452249 Hade du drivning på vagnen? Var det i så fall även strul med den? Upplevde du några problem relaterat till boggin? Detta är något som jag grunnar på inför kommande projekt.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452252 .....
Senast redigerad av Mowi sön 30 apr 2017, 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#452253 Tjena!
Jag har WE12:an med driv och 6700kranen. Det var den första vagnen som de sålt med mina specifikationer, jag valde eget hydraulsystem och hydraulservo ventilpaket. Även jag fick för hög värme i systemet. Dock fick jag hjälp och bytte ventilpaketet till ett större och nu ligger oljan stabilt på 55grader. Allt proffsigt skött från Weimer. Har kört ca 500m3 och kör just nu en gallring på ca 700m3. kör dag efter dag utan avbrott, bara smörja å ösa på!

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452256 ......
Senast redigerad av Mowi sön 30 apr 2017, 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#452257 Ca 1500 m kört med min inget fel på tempen eller vinsch ! Det jag tycker är minus det är att den är lätt vält !! Sen att man för dra till bult å kopplingar det e nått som hör till daglig översyn av nått såpass billiga grejer !!! Men hade det varit en som varit dubbelt då dyr å mer än det då hade jag reagerat :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).