Ny Teknik och Elektronik

Elavbrott!!

6 inlägg 3938 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elavbrott!!

ÅsaNisse  
#451860 Idag fick Värnamo tätort med omnejd ett totalt elavbrott i ca 2,5 timme på förmiddagen. Det var huvudmatningen från EON´s nät som slagits ut. I går hände samma sak för hela Öland där EON´s nät lade av. Vad är det som händer med elförsörjningen när två stora avbrott sker dagarna efter varandra?? :surp:
Någon yngling som sitter och leker med sin dator? :?: eller....



   TS
Avatar Fallback

Re: Elavbrott!!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451867 Om inget annat visar de hur sårbart samhället är.
Hade inte behövts någon superterrorist för att släcka stora delar av Sverige med några väl valdasprängningar...

Avatar Fallback

Re: Elavbrott!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451869 Elavbrott händer då och då.

Användarvisningsbild

Re: Elavbrott!!

DenimDude  
#451892 Tekniska fel inne i ställverken... 9 av 10 avbrott på de större näten sker innanför ställverkens stängsel.

Avatar Fallback

Re: Elavbrott!!

Flax12  
#451933 Ja det händer då och då. Sista jobbet jag gjorde i grävsvängen va att täppa till så att inte råttorna kom in och kortslöt ett större ställverk.

Användarvisningsbild

Re: Elavbrott!!

JensSkoog  
#452018 När allt mera går på el måste elförsyningen bygga ut kapaciteen. I byen här jag bor blev det genom nittiotalet byggd 450 våningar, men trafoen var beräknat på 250-300. Blev några elavbrott och när det blev 30 minus exploderade trafoen. Nu är utmaningen att så många köper el-bil. Kommer att gå några miljarder till investeringar för att bemöta det, och det får vi alla vara med och betala :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).