Logistik, Transport

Markduk

11 inlägg 20064 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markduk

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451633 Hej,
någon som har erfarenhet av vilken typ av markduk man bör använda? Ska fixa i ordning på gårdsplan så ska hålla för traktor och fullastad (9ton)vagn men inte mycket mer. Blir nog även några blöta partier i skogen som kan behöva lite vägvård.

Klarar man sig på en N2 och var kan man hitta det?



   TS
Avatar Fallback

Re: Markduk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451637 Borde gå att ösa undan det kletiga och lägga 0-90 och sen bärlager utan grus

Avatar Fallback

Re: Markduk

Brorsan  
#451639 Hej jag skulle använda en klass 3 eller 4. Det där med att använda markduk i tid och otid ifrågasätter jag. Duken är bra när den används som materialskiljare. Men det behövs ganska mycket material på den för att den ska hålla ca 25-30 cm. Det är min uppfattning jag vet inte om andra på forumet tycker annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Markduk

Robbanhög  
#451682
IMG_1492787884.908301.jpg

Behöver du bärighet så är det fiberduk och geonät som gäller,ca20 cm 0-63 på det och du har bärighet så det räcker för dina behov och mera därtill [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Markduk

ÅsaNisse  
#451689 Tänk även på att duken måste gå minst ½m utanför hjulspåret. Ska du ha en 3,5 m väg så passar en 5m rulle bra. ( ger 75cm var sida)
Bengt A: Vad är bärlager utan grus? Makadam?

Användarvisningsbild

Re: Markduk

svampbob  
#451703 Jag lägger aldrig mindre 40 cm ovanpå duken och aldrig klenare än n3. Är det bara några enstaka transporter då och då så funkar det med lite klenare uppbyggnad.

Avatar Fallback

Re: Markduk

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451726 Så det känns med andra ord lite dumsnålt att lägga N2. Det är N3 eller inget som är att rekommendera?
(Det kommer vara få transporter då det är en gårdsplan för en passiv skogsbrukare (40hektar) men som gillar att köra traktor:-) )

   TS
Avatar Fallback

Re: Markduk

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451735 Vad har du för mark där du ska göra gårdsplanen?

Avatar Fallback

Re: Markduk

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451778 Lera skulle jag säga som lekman.
Har en liten gårdsplan idag som jag tänkte bredda.
Tycker gruset äts upp snabbt på den gamla biten av planen så tänkte jag skulle testa om markduk hjälper.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markduk

loppan  
#451804 Vilken duk du väljer har enbart men fraktionen på gruset du har.
N2 är klassad för 0-90,N3 för 0-150.
I princip alla jobb jag gör så är N2 mest kostnadseffektiv.
Geonät är överkurs,den är en armering som ger stabilitet horisontellt och motverkar sprickbildning.

Anser du att 0-150 är rätt material så skall det vara N 3,0-90 eller bärlager så skall det vara N 2.

Avatar Fallback

Re: Markduk

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451949 Är det fastare lera,lägg mark duk och sedan 30 cm 0-90 förstärkning och på det 10 cm bärlager 0-32.
Här i Katrineholm skulle materialet gå på ca 90 kr + moms / m2

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).