Skördare

Apache-skördare!

17 inlägg 6581 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Apache-skördare!

terri2020  
#45179 Vad tror ni om denna maskin? Kolla filmlänken.
http://www.entracon.cz/?page=products&i=2&lang=sv



   TS
Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

Nolltax AB  
#45180 Rycker den skalpen ur skogen...?
Konstigt namn....

Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45222 Skördaren gick ju inte fort iaf. Sen stickvägen hann högg skulle man kunna köra med en stor skotare med, rena motorvägen för den där lille :wink:

Edit: I och för sig kanske de är två skotare så de måste kunna mötas :?: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Apache-skördare!

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45227 Ser ju ut att vara radplanterat så han kan ju inte göra så mycket åt vägbredden .

Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45245
Klargplutte skrev:Ser ju ut att vara radplanterat så han kan ju inte göra så mycket åt vägbredden .


Sant, men då verkar det lite onödigt med en sån smal maskin. Själva tanken med en sån smal maskin är ju att vägarealen ska minskas. Det var iaf något jag tänkte på när dom filmade den framifrån. Sen att maskinen var där just då osv när dom skulle filma kan ju vara en tillfällighet.

Lätt att säga så här i efterhand, men hade det vart jag hade jag kollat om det inte hade gått att köra på andra ledden istället om jag hade haft en sån maskin, då hade vägarna blivit smalare. :?:

Sen om maskinen, Tigercat H09 har ju samma mått, men 200hk istället. Och logmax 4000, det där var ju ett 928 som inte var snabbt precis.

Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

knutten  
#45246 skulle vara toppen för en nybörjare som mig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Apache-skördare!

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45247 Av vad jag hört av dom som kört radplanterat så är det alltid längs med raderna som gäller sen ska det ju ändå dit större maskiner till dom senare gallringarna så det spelar ju boll även om det vid första anblick kan se lite onödigt ut med dom mopparna.

Användarvisningsbild

Re: Apache-skördare!

Lars-Erik Plåth  
#45300 hm ett tips om det går att köra diagonalt igenom raderna så är det lättare att få det bra man ser inte raderna lika och man behöver inte åka i en rad eller ev två

Användarvisningsbild

Re: Apache-skördare!

masterchief  
#45301 Är det bara jag som inte kan få upp videon?? 😡

Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

terri2020  
#45303 Gick då in nu och det funkade. Tryck på texten "Video Entraco Apache" som står ovanför "teknisk data".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apache-skördare!

masterchief  
#45306 Misstänker det är mina popup inställningar som strulade till det, fick tanka hem videon så fungerade det.
Blev inte jätteimpad av videon.
Varför inte se till att ha maskinen rätt inställd med sågbegränsning mm.
Det skar i hjärtat att se.
Annars kan den nog lita i samma liga som tigercat H09. Svårt att sia dock om kapacitet och hållbarhet mm.
Blev inte klok på datasystemet i maskinen...

Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45328 Tja raderna är väl inget vi funderar så mkt på när vi kör. Går det att köra i raden så gör man det men hellre på diagonalen. Ibland om man kör i raden så kan det vara för tätt planterat så rätt var det är så måste man ta bort två vägträd och då är det ju inte så bra. Dessutom inbillar jag mig att det blir stormfastare om man kör på en annan ledd, liksom att granen ska stadga sig åt alla håll. Men det är mer en magkänsla jag har :grin:

Masterchief: Mm den verkar inte vara så bra inställd eller så går den helt enkelt inte fortare...Sen ser boggiena skumma ut, men det är väl för att det sitter en hjulmotor i varje boggi.
Kolla förresten var luftintagen till hytten sitter, ovanför hjulet. Ser ut att vara ett galler där iaf. Det första jag tänkte var undra hur länge man kör innan man kör upp en kvist där och rensar lite? :???:

Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

eliasson  
#45465 Jag tyckte nog mest det såg ut som leksaker eller möjligtvis ngt för den självverksamme bonden som inte ställer så höga krav på grejerna när det gäller produktion och lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: Apache-skördare!

Prorider  
#46818
eliasson skrev:Jag tyckte nog mest det såg ut som leksaker eller möjligtvis ngt för den självverksamme bonden som inte ställer så höga krav på grejerna när det gäller produktion och lönsamhet.


Jag håller helt med. Den föll inte mig i smaken i alla fall.
👎

Användarvisningsbild

Re: Apache-skördare!

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46821 tycker att den påminner grymt mycket om Norcar 490 th. eller är de bara jag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).