Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108007 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451526 Spännande, utvecklingen verkar gå framåt

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

octavianus  
#451528 Ja. Då är det bara det här med återförsäljare. Jag ska inte köpa mitt på ett tag, tidigast till hösten. Men ser att det finns en återförsäljare i norge som även ska ställa ut på elmia woods så kanske får köpa från dem istället. Annars bör de ju kunna vara behjälpliga från det europeiska huvudkontoret i Polen.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Forestboy  
#451636 Hej, jag har broblem med att det fastnar kåda på skenan och då går vagnen jätte trögt. Har nån lösning på det? Det är en LT 10 på LT 15 ram.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451649 Det har jag inte råkat ut för, annat än nån fläck som jag tog med kniven.
Annars kanske penseltvätt/terpentin/rödsprit kunna funka att torka bort med?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Forestboy  
#451651 Nej nej, efter varje stock måst jag skrapa och hyvla för att årka skuffa vagnen.. funderar om filtbitarna borde bytas som skall putsa så det inte kommer spån in mellan jul och skena.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#451652
Forestboy skrev:Nej nej, efter varje stock måst jag skrapa och hyvla för att årka skuffa vagnen.. funderar om filtbitarna borde bytas som skall putsa så det inte kommer spån in mellan jul och skena.. :surp:


hej kan du ta en bild på problemet och visa oss vad du menar

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Forestboy  
#451661
IMG_20170421_124649.jpg
IMG_20170421_124706.jpg
på skenan fastnar kåda

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Brorsan  
#451662 Prova att smörja filtarna med olja så du har en fet yta på skenan, glöm inte den långa filtskenan.
Jag försöker hålla dom inoljade och har inte haft några problem med kåda,
Borsten som sitter vid skenan, har du monterat den själv?
Olle

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Forestboy  
#451663 Jo och det är en pensel med obetydlig effekt :) . Vill minnas nån filtbit lossnat, månne det finns nya som reservdel?

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451668 Ja det är helt annat än för mig då.
Mina filtbitar tror jag är borta allihopa sen första året.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Blivande snickare  
#451675 Har samma problem på jobbet. Filtbiten är tyvärr borta och den gör skillnad!
Vi sprutar wd40 samtidigt som man smörjer sågen, bladstyrningen främst. Sen får man gnugga med kniven..
Kolla att plåter som täcker skenan mellan drivhjulen är hel. Där läcker in spån annars.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#451980 Filtbitarna gör stor skillnad, vill minnas att det går att justera den svarta plåten så att sågen går lätt men filtbitarna fortfarande håller rent. Det är också viktigt att de svarta plåtblecken som sitter bakom och framför hjulen löper precis ovanför skenan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

BESS  
#455219 Hej jag har bytt ut filtbitarna och satt dit tunna skrapor i nylon så det fastnar betydligt mindre kåda nu.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Brorsan  
#455316 Jag har skurit till bitar av tovad fårull och klistrat dit på dom jag tappat. Håller jag dom inoljade har jag inte några problem med skräp eller kåda, banan klarar sej bättre mot rost också.
Olle

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

BESS  
#471629 Kolla även så att inte sidohjulen är för hårt ansatta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).