Verkstan

banddrivet fordon

41 inlägg 30671 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

sveakatten  
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#333095 Funderar om det spelar stor roll att man har driften fram eller bak i ekipaget? Någon som har erfarenhet?

   TS
Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

Hema  
#333099 Det beror väl lite på förutsättningarna, aktiv eller ställbar bandspäning? Om man tar en vedtransportör är det bästa att ha motorn fram, för det ska va lättare enligt uppgift att dra är att skjuta bandet framåt. Men vissa larvband har drivhjul med kuggar och då spelar det kanske mindre roll.

Kollar man på militärfordon, så brukar stridsvagnar har drivhjulen bak, medans t.ex. pansarbandvagnen 302 (förgångaren till stridsfordon 90, som varit med i över 30 år) har drivhjulet fram. Men när det handlar om mer seriösa larvband med kugg-drivhjul sätter man nog drivhjulet närmast motorn.

Om förutsättningar inte är avgörande hade jag satsat på bak.

Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

ord bind  
#333271 Med skoterband skulle jag ha driv fram och halv stum bandspänning efter som det måste kunna släppa förbi små kvistar
vid de bakre taggrullarna men inte så mycket att bandet kan kränga över taggarna (bandkräning med lass är inte kul :wink: ).
Du bör tänka på att all dragkraft i bandet vill trycka ihop bandspänningen när driven sitter fram,lika om driven är upp flyttad bak
dvs mattan lyfter från marken innan bandet når drivhjulet.

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#333445
Satt och kollade runt på internet och hittade denna! Såg ut som en rolig maskin!

   TS
Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

Hema  
#333452 Ser ut som en norsk älgdragare/lunnare.

Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333520 Stålhäst kanske?

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#333878 Den kallas tydligen för norsk skogsbjörn! Men om jag inte är helt ute och cyklar så är det någon version av Agria drabant?

   TS
Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

Ferguson system  
#333885 Det er motostandard u9/u10, Tysk maskin som er ombygd i Norge. Bakaksel og løpehjul, belter, slurekobblinger og styrebremser, lunnepanne/lunnedrag, hengerfeste og førervern ble lagd og montert i Norge. De ble også levert med Vossavinsj, ofte montert på pto i fronten av maskinen.

Agria drott, drabant og krabat er grønne/gule, de også bygd på Tysk grunnmaskin. Agria ble bygd opp av Reinhardt maskin. Drott er en tohjulstrakor som det kan monteres belter på. Drabanten ble bygd som en rein beltemaskin, og Krabaten er så og si en helt Norsk bygd maskin. Det finnes også hjulgående utgaver. Agria Basen, Grombasen og Skogsbasen.

Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

Hema  
#333892
wiseguy skrev:Den kallas tydligen för norsk skogsbjörn! Men om jag inte är helt ute och cyklar så är det någon version av Agria drabant?

Japp skogsbjörn va namnet.
Bild

http://www.blocket.se/vasterbotten/Norsk_Skogsbjorn___Algdragare_60809144.htm?ca=16&w=3&last=1
Lite sugen är man..

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

kalle1946  
#451553
Hema skrev:Ser ut som en norsk älgdragare/lunnare.

en son maskin har jag jättebra på sankmarker det är en motostandard (så kallad skogsbjön) som sackt var

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).