Massaved

Stolpar och slanor

26 inlägg 53337 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stolpar och slanor

TommmySpa  
#44976 Jag tänkte, i stället för ved, tillverka slanor och stolpar av gran. Stolparna är väl till för elstängsel och slanorna för gärdesgårdar. Finns det någon med erfarenhet av detta? Man hör ibland talas om vinstolpar till Mellaneuropa men hur får man kontakt med en vinodlare i Tyskland?
Fungerar inte detta så kapar jag upp slanorna till ved men det är slöseri med det fina materialet som finns i gran som vuxit långsamt.
Tommmpaspa



   TS
Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45138 www.rundvirkeskog.se

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

TommmySpa  
#46880 Nu har jag hittat en kontakt som är intresserad av slanor!
Jag har ca 5000 slanor, 3-7 m långa och har fått min första köpare. Priset är 2 kr per meter, levererat. De vill ha gärdesgård med en längd av ca 230 meter, så jag får väl köra dit det. Har någon förresten något bättre att köra med och som är till salu. Gärna liten skogsmaskin eller skotare.
tompaspa@gmail.com

   TS
Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47005 Du skall alltså hugga,kvista,skota och leverera slanor för 6-14:-/st?
Går det verkligen att få någon ekonomi i det?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

TommmySpa  
#47477 Jag hugger slanor för att det är roligt! Ekonomi förstår jag mig inte på. Det är min hobby att hugga ved och numera slanor. Jag driver inget företag och har inget behov av lönsamhet utan tänker som man gjorde förr. Pengar är pengar oavsett hur mycket arbete de kostat. Jag har allt som behövs för att avverka och köra ut, det enda det kostar mig är bensin, olja och diesel. Dessutom tycker frugan att jag är hemma för mycket.
TommmySpa

   TS
Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47499 Du skall ju göra det på din egna mark ochså misstänker jag. Då är det oftast mer än pengarna man får ut av en viss åtgärd utan det är ju slutnettot man vill åt i sin skog.

Det gå ju inte o få ekonomi i och hugga massaved med såg heller. Krävs ju isåfall maskin men det är ju så att många gallringar går ju inte ihop med maskin.
Om man vill kan man ju alltid säga till maskinägaren eller förarn att gå bäsärkagång o plocka ut allt som går i en första gallring så får man ju ekonomi i det hela iallafall :wink:

Så är ju ingen markägare som gör "iallfall inte de flesta"

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

TommmySpa  
#48482 Jag har ingen egen skog men tillgång till skog för 100 kr om året. Om jag utför ett arbete så får jag betalt plus att jag får ta virke som inte går som massaved. Jag orkar inte som ett proffs, jag har sjukpension, men är godkänd för arbete av försäkringskassan. Jag har annars jobbat som proffs sedan 1972 och kan yrket men musklerna hänger inte med riktigt. Jag är dessutom ganska tjurig. Min arbetsdag är som mest fem timmar, sedan lägger armarna av, kramp och mjölksyra. Det räcker för mig. Därför är allt lönsamt som jag gör. Jag tar "bara" 100 kr per timme och får som sagt plocka ved och virke. Min lön har tidigare dragits av pensionen men med ny lag så får jag tjäna drygt 40000 utan att något sådant händer. Det är nästan ett helt års arbete!!
tompaspa@gmail.com

   TS
Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48486 Det låter som en fungerande vardag. De flesta lägger ju faktiskt ut pengar på sina nöjen.

Du vet förstås redan,men minskade vibrationer brukar underlätta lite.Bättre sortens sportdryck(inte sockerblask)kan också ge några minuter extra.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

TommmySpa  
#48812 Jag använder 10,2 och 7,2 som sportdryck = framför TVn vid bandyfinal och skidskytte. Jag har också vit undertröja när jag sportar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48849
TommmySpa skrev:Jag använder 10,2 och 7,2 som sportdryck = framför TVn vid bandyfinal och skidskytte. Jag har också vit undertröja när jag sportar.


Det kan ge svåra vibrationsskador orsakade av sambon..

/Hornet

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

Bea  
#272403 Oj.
Har funderat på gärdesgård. Men för dyrt.
Även om de sätter upp den så är över 1000 - 1500 kr/ M

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

JörgenO  
#272491
Bea skrev:Oj.
Har funderat på gärdesgård. Men för dyrt.
Även om de sätter upp den så är över 1000 - 1500 kr/ M

Jag kanske skall sluta i finansbranschen o bygga gärdsgård åt Bea? Har det blivit några nollor för mycket i meterpriset? :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

Bea  
#272527
Det var vad som stod på offerten vi fick från ett företag som gör gärdesgårdar
Menar då uppsatt /M

Avatar Fallback

Re: Stolpar och slanor

isteskog  
#289180 Jag säljer lite gärdsgårdsvirke ibland. Får ut 8kr/st och då behöver det inte vara tätvuxet. Köparen hämtar och betalar på samma gång.
För uppsättning av gärdsgård så tar dom 250kr/m (Hälsingland)

Användarvisningsbild

Re: Stolpar och slanor

Fredrik Reuter  
#291691 Hej,
Jag såg att Tidningen Skogen citerat dig Isteskog i deras senaste nummer ang gärdsgårdsvirke, kul!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).