Socialt (mer om oss)

Skogsmästare/Jägmästare

43 inlägg 22938 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Niklasjohansson1  
#451323
Peteflamingstar skrev:
Niklasjohansson1 skrev:Det låter rimligt! Att få vara ute så mycket som möjligt är något jag strävar efter. Vad kan man kräva för lön inom dessa yrken dock?


Ja det är ju inga hisnande pengar, men skulle tro att en ingångslön ligger på strax under trettio. Som planläggare är det vanligast att man jobbar på f-skatt och då styr ju arbetsviljan och tillgången på jobb lönen, det betalas per hektar så man kan kalla det ackordsjobb.


ingångslön på strax under 30? Du förväxlar det inte med medellönen? För ingång på 30 låter jävligt bra IMO

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Niklasjohansson1  
#451324
Lars.Skogsguide skrev:Jägmästare eller Skogstekniker/mästare.
Det mesta handlar om att man tar till sig utbildningen å brinner för skogen å kunskapen om den å använder den på rätt sätt.
Vi kan alla söka samma jobb oftast är det personlighet och erfarenheter som fäller avgörandet.
Jag har själv tidigare suttit i position å anställt personer till planläggning under ca 15 års tid. Å då har antal poäng på papper spelat mindre roll än övrigt.
Samma lön för samma jobb oavsett bakgrund, det är vad man presterar i helhet och kvalitet som gör skillnad.
Ingen kan säga att utbildning gör mer skillnad än det intresse du själv har och hur dina erfarenheter formar dej.
Det finns såväl sämre som bättre skogsmänniskor oavsett utbildning det viktiga ligger i dej själv.


Tack för din kommentar, låter mycket bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Rohdin  
#451325
Niklasjohansson1 skrev:
Peteflamingstar skrev:
Niklasjohansson1 skrev:Det låter rimligt! Att få vara ute så mycket som möjligt är något jag strävar efter. Vad kan man kräva för lön inom dessa yrken dock?


Ja det är ju inga hisnande pengar, men skulle tro att en ingångslön ligger på strax under trettio. Som planläggare är det vanligast att man jobbar på f-skatt och då styr ju arbetsviljan och tillgången på jobb lönen, det betalas per hektar så man kan kalla det ackordsjobb.


ingångslön på strax under 30? Du förväxlar det inte med medellönen? För ingång på 30 låter jävligt bra IMO


Jag vill veta vilka företag som erbjuder strax under 30 i ingångs lön, det flesta företag jag pratar med ligger runt 25 som ingångslön (med utfört ex-jobb) iallafall i mellan Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

BjörkenPer  
#451333
macsydh skrev:Kul att du funderar på att bli jägmästare! Om du väljer att ta den vägen så kommer du inte att ångra dig, utbildningen är väldigt rolig.

Ska besvara dina frågor så gott jag kan.

- Det är en naturvetenskaplig utbildning oavsett studieinriktning. Jag läste t.ex. inriktningen skogsindustriell ekonomi (starkt rekommenderat!), men examen heter ändå Master of Science. Dock så påverkar ditt val av master (sista två åren) vilket område du kan forska inom. Jag skulle exempelvis inte göra mig så bra på någon av de mer gröna institutionerna.

- Jag var nog en av respondenterna i den undersökningen du nämner, lämnar det där. Vet inte om det hänt så mycket sedan jag lämnade.

- Jag har flera vänner från utbildningen som jobbar eller har jobbat utomlands. Skulle vilja beskriva utlandsmöjligheterna som goda, men även här en brasklapp för att det beror på vald inriktning. Kan tänka mig att mastern i Alnarp ger bra möjligheter att arbeta nere på kontinenten till exempel. Själv hade jag en intervju för ett managementkonsultjobb i London, men de insåg väl sitt eget bästa och valde någon annan.

Tack för svaren! Nu fick man ytterligare lite mer kött på benen :-bd

Höglandserik skrev:Som någon skrev här innan är skiljelinjen mellan jägmästare och skogsmästare i arbetslivet väldigt flytande. Men om siktet är inställt på inspektor och virkesköpare finns egentligen ingen anledning att plugga till jägmästare. Utetjänsterna är överlag mer inriktade mot skogsmästare. Pluggar jägmästarprogrammet nu och de jägmästare jag känner som börjat arbeta som virkesköpare tycker att fem år på universitet är lite väl blodigt för att taxera skog och räkna på prospekt.

Vad jag uppskattar med jägmästare är bredden, möjligheterna att byta arbetsuppgifter om man tröttnar är stora.

Känner faktiskt till några som läst till ytterligare två år på sin skogsmästarexamen och som därmed kan plocka ut en master. Tror inte det går att göra i Uppsala eftersom det kursstråket i ekonomi kräver jägmästarkurser. Man måste nog läsa rent skogliga kurser till sin master, antingen i Umeå eller i Alnarp.

Om jag har förstått saken rätt så pluggar du till jägmästare nu Höglandserik? Om det nu är så att du fortfarande studerar i Umeå, har du någon uppfattning på hur högt tryck det är på studentlägenheterna/rummen där? (Kanske lite off topic, men har inte stått i kö mer än någon månad och är lite smått oroad :???: om man ska börja plugga där till hösten dvs)

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Peteflamingstar  
#451344
Rohdin skrev:
Niklasjohansson1 skrev:
ingångslön på strax under 30? Du förväxlar det inte med medellönen? För ingång på 30 låter jävligt bra IMO


Jag vill veta vilka företag som erbjuder strax under 30 i ingångs lön, det flesta företag jag pratar med ligger runt 25 som ingångslön (med utfört ex-jobb) iallafall i mellan Sverige.


Ja nu har jag inte någon statistik för detta, det finns att tillgå hos bl.a naturvetarförbundet. Men mellan 25 och 30 då, beroende på vad du gjort innan studierna. När jag började plugga låg medelåldern på ca 25 år i klassen, dvs de flesta hade tidigare arbetslivserfarenhet från någon bransch, och jag har svårt att tro att man som färdigutbildad tar en lägre lön än man hade innan.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Lars.Skogsguide  
#451364 En sak som dock är viktigt är att som skogsman vara lyhörd för lokal kunskap och förutsättningar , samt inte allt för instutionell.
Det finns tyvärr några exempel på att vissa organisationer och myndigheter agerar mer i andras intresse än det som är bäst för skog å landsbygden. Så ni som studerar undvik att frångå det jordnära och förvrid inte sanningen som "miljöorganisationers" lakejer.
Utan tänk logiskt själv å slå vakt om äganderätten.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Höglandserik  
#451424 Japp, jag håller precis på att avsluta mina jägmästarstudier i Umeå, helt rätt.

Min uppfattning är att det är en himla snurr på folk i studentkorridorerna i början. Och att det brukar lugna ner sig i Oktober och att kötiderna sjunker kraftigt senare på hösten. Men försök få tag på ett tillfälligt boende så länge tills du får lägenhet, börja leta i Juni när folk flyttar. Finns en enorm andrahandsmarknad häruppe. Och sen ska du bo i korridor på Ålidhem med ett nedslitet 70-talskök, i alla fall ett tag. Det hör till själva upplevelsen av att plugga till jägmästare att bo på Ålidhem. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

macsydh  
#451447
Niklasjohansson1 skrev:
Peteflamingstar skrev:
Niklasjohansson1 skrev:Det låter rimligt! Att få vara ute så mycket som möjligt är något jag strävar efter. Vad kan man kräva för lön inom dessa yrken dock?


Ja det är ju inga hisnande pengar, men skulle tro att en ingångslön ligger på strax under trettio. Som planläggare är det vanligast att man jobbar på f-skatt och då styr ju arbetsviljan och tillgången på jobb lönen, det betalas per hektar så man kan kalla det ackordsjobb.


ingångslön på strax under 30? Du förväxlar det inte med medellönen? För ingång på 30 låter jävligt bra IMO


Jag har dålig koll på vad mina kursare ligger på, men det här är ett återkommande problem skulle jag säga. Att plugga fem år till jägmästare betalar sig för dåligt om man väljer att ta fältjobb, där man konkurrerar med skogsmästare och skogstekniker.

Jämför man oss med andra som har läst fem år på universitet så borde vi kunna få åtminstone säg 28-32 i ingångslön, men min uppfattning är att man ofta snarare hamnar på typ 25. Skillnaden är förstås inte astronomisk, men det är trots allt ett problem.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Lars.Skogsguide  
#451475 Som det är i övriga livet riktigt duktiga praktiker är efterfrågade.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

SHR  
#451578 Skogsmästare är ju fantastiskt att plugga till, här mitt i Bergslagen! Den härliga gemenskapen som skapas här är svår att rå på! :-bd

Att gå skogmästarprogrammet och sedan läsa till de kurser som jägmästarna läser är nog möjligt, men du kommer nog inte komma att titulera dig som jägmästare för det. Det är iallafall nått jag har svårt att tro.
Att komma direkt från basåret i Jälla/Värnamo är fördelaktigt. Har du arbetat en del i skogen är det ännu bättre, men ingen av dem som inte arbetat i skogen i vår årskurs lider av det.

Hur som helst tror jag det är som flera av er nämnt - ska du jobba i fält i skogen är nog skogsmästare det du ska fundera starkt på. Jägmästare känns lite mäktigt för just det, även om du säkert gör ett lika bra jobb. Har lite kontakt med två tjejer som läser första året uppe i Umeå, och de säger att det är väldigt lite praktiska utövningar för dem, iallafall jämfört med vad det är här nere.

Hoppas du sökt och blir nöjd över ditt val iallafall, hur det nu än slutar!

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Mans  
#453921 Det är tråkigt att behöva säga det men Jägmästarutbildningen är riktigt kass.
Gå in och läs gamla programutvärderingar så kommer du förstå vad jag menar. Överlag så är folk jävligt besvikna. Och att plugga 5 år på universitet för att sen arbeta som inventerare är inte rimligt.

Har precis avslutat mitt femte och sista år.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

Lars.Skogsguide  
#453935 Med ingen praktisk erfarenhet i utbildningen så krävs att yrkesbanan får lite verklig input för å se vilka som kan klarar framtida jobb. Har ni valt utbildning för att bli pappersvändare å byråkrater eller för att ni är genuint intresserade av skog.
De som ska vara kvar i framtidens skogsbruk bör vara de som bryr sej om skogen trivs i den å är stolta att den sköts.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare/Jägmästare

SHR  
#478929 Lägger även ut en blänkare här.

Jag har erhållit äran att sköta om och driva Skogsmästarbloggen - bloggen där vi presenterar hur vardagen ser ut när man studerar till skogsmästare.
Där kan man få en bra bild över vad vi studenter sysslar med och hur det
är att vara student på Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg.

Är man nyfiken på att söka, men funderar över något, så är det enkelt att
bara lämna en kommentar eller dra iväg ett mail.
Trevlig läsning!

http://skogsmastare.webblogg.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).