Öppna kategorin

Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

51 inlägg 17392 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451133 Detta är inte en fråga gällande skog, men jag vet att det finns många här som håller på med jordbruk också, så jag testar.

Vi köpte förra året en Kverneland Tarup 347 2,8m slåtterkross. Nu till problemet: Knivarna på de två vänstra tallrikarna tar i varandra så att de slår sönder varandra. Dessa två tallrikarna roterar åt samma håll. Det går inte vrida tallriken 90° för då kommer det bli en ännu värre krock mellan knivarna. Vad vi förstår så är det rätt knivar, står inte något annat i manualen vad jag kan hitta i alla fall. Vad tror ni kan vara felet? Vad skall vi börja kolla på? Någon som har erfarenhet av denna modell?


Senast redigerad av JohannesG tis 18 apr 2017, 10:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Tarup 347 - knivar tar i varandra

ananders  
#451138 Mitt tips är att synkronisering mellan kugghjul i drivning inte är rätt.

Läs sida 48 och 49 i instruktionsboken punkt 3.

Avatar Fallback

Re: Kverneland Tarup 347 - knivar tar i varandra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451139 Utsltna centrum på naven

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Tarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451162
ananders skrev:Mitt tips är att synkronisering mellan kugghjul i drivning inte är rätt.

Läs sida 48 och 49 i instruktionsboken punkt 3.

Tack för tipset. Kollade lite och det ser ut som att det kan sitta någon kugg fel. Får prova detta, efter vårbruket. Låter som du har varitt med om detta förut eller?

bengt.a skrev:Utslitna centrum på naven

Kan inte känna något glapp i tallrikarna, så jag tror inte det är felet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Tarup 347 - knivar tar i varandra

ananders  
#451174
JohannesG skrev:
ananders skrev:Mitt tips är att synkronisering mellan kugghjul i drivning inte är rätt.

Läs sida 48 och 49 i instruktionsboken punkt 3.

Tack för tipset. Kollade lite och det ser ut som att det kan sitta någon kugg fel. Får prova detta, efter vårbruket. Låter som du har varitt med om detta förut eller?

bengt.a skrev:Utslitna centrum på naven

Kan inte känna något glapp i tallrikarna, så jag tror inte det är felet.


Har aldrig varit med om det, men det är min första gissning.
Kan ha fel. :???:

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

dirtypete  
#451205 På kuhn krossarna så kan axeln i dreven lossna å då kan man få detta fenomen. Det är gjort för att om man kör in i en sten så ska den gå sönder å inte dreven.
Kör du den på 540 eller 1000 varv?

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451211 Osäker på om det är en kuhn-balk. Men om någon axel gått sönder borde väl inte alla tallrikarna snurra heller?
Den är för 540varvs pto.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

dirtypete  
#451214 Det är splines på axeln som går sönder å då kan den låsa fast sig i fel läge igen

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451220 Okej, då är jag med. Jag lär väl märka detta när jag får tid att fixa den. Efter vårbruk FÖRE slåtter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

valtra mega  
#451221 I bruksanvisningen på sid 32-33 finns det bild på speciella vridna knivar (extra utrustning) som skall användas på samroterande tallrikar så de inte tar i varandra .
Står att de skall användas på modell 346 och 348 då dessa har samroterande tallrikar står inget om 347 men om jag förstod rätt har du samroterade tallrikar

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Micke r  
#451250 Har haft en med samma balk taarup 307?
Ser ut som att den högra tallriken kan ha blivit utbytt. Tyvärr måste man släppa ner balken för att komma åt och skruva bort trumman och drivaxeln.
Sen är det bara att släppa på lagerhuset och lyfta så ska man kunna passa in den

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451269
valtra mega skrev:I bruksanvisningen på sid 32-33 finns det bild på speciella vridna knivar (extra utrustning) som skall användas på samroterande tallrikar så de inte tar i varandra .
Står att de skall användas på modell 346 och 348 då dessa har samroterande tallrikar står inget om 347 men om jag förstod rätt har du samroterade tallrikar

Vridna knivar är för att bättre klara liggande gröda och får enbart användas på 346 och 348. Tallrikarna måste föra gräset inåt krossen, med udda antal tallrikar måste två gå åt samma håll för att det ska bli rätt. Tror de menar att tallrikarna går som kugghjul i förhållande till varandra när de skriver samroterande, lite motsägelsefullt men så måste det vara. Och man kan ju inte vara tvungen att beställa extrautrustning för att få en maskin till att inte slå sönder sig själv.

Micke r skrev:Har haft en med samma balk taarup 307?
Ser ut som att den högra tallriken kan ha blivit utbytt. Tyvärr måste man släppa ner balken för att komma åt och skruva bort trumman och drivaxeln.
Sen är det bara att släppa på lagerhuset och lyfta så ska man kunna passa in den

Ja den ser ut att vara bytt. Kan ju vara då det hamnat fel. Jag tänker att det bör gå att lossa tallrik nr2 och ställa allt rätt, men jag kanske tänker fel. Det var så jag tolkade instruktionsboken, montera nr1 och sedan synkronisera resten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Elfving  
#451273 När man läser referensen som Ananders funnit låter det klokt att se över dessa inställningar!
Tycker ändå att "kollisionsslitaget" på knivarna verkar större än det borde vara? Finns där kanske frigång i kuggen (dvs nedslitna drev) som gör att knivarna inte nödvändigtvis möts i samma position hela tiden?
Håll den ena stilla och rör den andra tallriken så långt det går åt varje riktning. Hur stort "spel" finns då?

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Micke r  
#451286 Tyvärr tror jag att om du lossar nr 2 så komet inte nr3 stämma heller
Så det är nr 1 som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451293
Micke r skrev:Tyvärr tror jag att om du lossar nr 2 så komer inte nr3 stämma heller
Så det är nr 1 som gäller.

Kanske, jag får prova och se om det är möjligt. Jag tänker så här: Ställ 2-7 rätt, lossa nummer två, vrid nr1 rätt, återmontera nr2. Tänker att det borde funka i och med att nr1 är problemet och när nr2 lossas blir nr1 frånkopplad från de övriga. Men vi får se om det funkar eller ej.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).