Vedmaskiner, flishuggar

Bygga renstrumma

40 inlägg 21542 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga renstrumma

totte  
#450637 Fint och välgjort, vad man kan se av bilderna! :-bd

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Sundvik  
#450995 Det var inte så bara att ladda upp en video då, mina avi-filer duger inte. Sätter upp några stillbilder då tills jag kommit underfund med hur man laddar upp en videofil.
Måste ju få visa mina arbetskompisar också ,en gul och en blå. Den som är uppmärksam ser också på den mörka kvällsbilden att jag har gemensam stockhylla till sågverket M7 som till vedmaskinen, praktiskt tycker jag.

I videon kör jag min första säck med trumman, den är ju byggd med "ögonmått" så den blev ju inte så värst balanserad men det duger, jag har dubbla hastigheten också att ta till ifall det behövs och nog hålls trumman på plats då också. Jag kan väl nog hålla med om att det blev lite för glest mellan rören, till en ny säsong kanske jag svetsar 8 mm rundjärn mellan, de finns färdigt men jag ville testa först. Så där en 25 - 30 bitar har jag efterhand tagit ur lådan och lagt i säcken, egentligen inga problem man behöver bygga lite i säcken ändå för att den skall bli stadig och fin. Slutsatsen är att den blev bra för mitt behov till en kostnad av ca. 10 % av en ny fabriksbyggd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Sundvik  
#451020 Vet inte om det här blev rätt men eftersom jag lovat andra personer en video också så blev det ett youtube konto, kan väl vara bra att ha nästa gång.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga renstrumma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451124 Nu blev det ju helt rätt, in på Youtube och länka här.
Trevligt med film såklart, hur går det att tömma flisbyttan, det ser trångt ut där?

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Sundvik  
#451219 Har egentligen inte ännu tömt den, jag har bara kört 3 säckar hittills så jag vet inte, det där var nu bara något jag slängde dit för att få en start och måtten råkade passa bra. Jag låter nog det vara så där tillsvidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga renstrumma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451280
Sundvik skrev:Har egentligen inte ännu tömt den, jag har bara kört 3 säckar hittills så jag vet inte, det där var nu bara något jag slängde dit för att få en start och måtten råkade passa bra. Jag låter nog det vara så där tillsvidare.

Ok, återkom när du har testat mer ingående.

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Ratelle  
#451296 Har tänkt att bygga en trumma och har då funderat på om det skulle gå att utgå från en ackumulatortank som man får öppna upp på ett lämpligt sätt. I stället för att trumman ska ligga mot hjul så borde det gå att hänga upp den i några mycket kraftiga kilrep. Har inte sett någon trumma byggd på det sättet men borde bli en betydligt mjukare och tystare gång. Ratelle

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

valmet8604  
#583816 Hur kopplade du in drivningen till trumman och vart skaffade du hjulen?

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Hema  
#583890
Ratelle skrev:Har tänkt att bygga en trumma och har då funderat på om det skulle gå att utgå från en ackumulatortank som man får öppna upp på ett lämpligt sätt. I stället för att trumman ska ligga mot hjul så borde det gå att hänga upp den i några mycket kraftiga kilrep. Har inte sett någon trumma byggd på det sättet men borde bli en betydligt mjukare och tystare gång. Ratelle

Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Sundvik  
#622924
valmet8604 skrev:Hur kopplade du in drivningen till trumman och vart skaffade du hjulen?


Har inte varit så aktiv på forumet på sistone men såg nu denna fråga, drivningen sker med en vanlig kilrem, motorn är en gammal köttkvarn, 3 fas, lagom långsam, har svetsat ihop ett vanligt mjukt gummihjul (som driver trumman) med ett hårt gummihjul som jag fräst ur ett spår för remmen i, hjulen är från Motonet (Finland).
Funkar riktigt bra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).