Uppvärmning

Trycket i pannan ökar.

38 inlägg 22045 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

ananders  
#450070 Just nu känns det som det rättat till sig :???: men får avvakta ett par dagar till innan jag ropar hurra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

ananders  
#450798 Säg den glädje som varar. Problemet kvarstår och trycket ökar lite dag för dag (ca 0,1 bar per dag) så jag är tämligen säker på att det är hål på varmvattenberedaren.

Nu till mina funderingar om framtiden.
Att man byter vvb:en i pannan har jag aldrig hört talas om så är det över huvud taget möjligt?

Det andra alternativet är att plugga vvb:en på pannan och byta ut en ackumulatortank till en med vvb i. Pannan är 12 år så jag tycker att den ska ha några år kvar.
Möjligt? Om så, är det en bra lösning.

Tredje alternativet är sedan att byta panna plus en ackumulatortank.

Fjärde alternativet jord eller bergvärme alternativt luft/vatten. Tråkigt då att man har ved för tre år framåt. :wink:

Femte alternativet, sälja huset och flytta till hyresrätt. :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

lumber  
#450800 Jag monterade en fristående plattvärmeväxlare med inbyggd cirkulationsump, som pumpar hetvatten från tanktoppen till värmeväxlaren. Den startar automtiskt när man tappar varmvatten. Enheten har storleken som en skokartong, och har fungerat klockrent i femton år.

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

valtra a 72  
#450801 Jag har gjort som alternativ två och det har funkat i minst tio år för mig.

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

Brorsan  
#450815 Alternativ två med en acctank med slingor för varmtatten, sol, värmepump som centrum i systemet, så kan du välja vilken värmekälla som helst.

Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450953
Brorsan skrev:Alternativ två med en acctank med slingor för varmtatten, sol, värmepump som centrum i systemet, så kan du välja vilken värmekälla som helst.

Jo, så ska man göra.
Jag fick hål i vvb inne i acktanken och kompletterade då med en till ack med vvb och pluggade gamla vvbn.
Tyvärr förstod jag inte att ta en med alla slingorna, det skulle jag ha gjort idag.

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

Brorsan  
#450954
Slurfi skrev:Jo, så ska man göra.
Jag fick hål i vvb inne i acktanken och kompletterade då med en till ack med vvb och pluggade gamla vvbn.
Tyvärr förstod jag inte att ta en med alla slingorna, det skulle jag ha gjort idag.

Jag fick hål i vvb inne i acctanken bytte mot en likadan för 3 år sedan. nu när jag tänkte komplettera med solvärme får jag byta den igen till en med slingor. 😡

Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

ananders  
#456349 Efter mycket om och men har vi idag bestämt oss för att sätta in luft/vatten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).