Motorsåg och handhållet

Röjsågen går dåligt

50 inlägg 16840 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

röjar kalle  
#450918 Börja med att byta bränsle filtret du ser inte om det är dåligt det syns inte.Du måste ställa det upp om det blir kvar bränsle i det är det tätt.Om inte det hjälper gör som Anders säger om inte det hjälper byt förgasare hos ÅF.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

anersimyra  
#450923 545ans konstruktion är ju sådan att efterjustering efter en tids körning är något helt normalt.. :geek:

Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

CTech  
#450925 Som någon skrev tidigare har Husqvarna haft en del strul med förgasaren. Fått byta två gånger på min 545:a, men nu går den bra, peppar peppar.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450951 Tipsar igen om att elda ur ljuddämparen, ta lös den och elda med gas eller lite bensin i den så kan du sen lätt få lös sot.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#450977
Elfving skrev:Kör du på samma soppa som innan?
Förr i tiden kunde man få justera om förgasarskuvarna en smula när man började köra ur en annan dunk mackbränsle från en annan mack. Sånt händer inte numera sedan jag gått över till alkylatbensin.

Om sågen inte är ett år än så skall du lämna in för garantirep! Problem som syns redan det första bruksåret kan de mycket väl ha god koll på i serviceorganisationen.
Om tändstiftet måste bytas, så får din handlare rimligen göra det på garanti tycker jag.


Mina sågar går bara på akylatbensin... Det jag har gjort är att jag bytt från Aspen till Hva's egna akylat.
Jag gör nog så att jag lämnar in sågen imorgon...så får dom kolla över den....

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

Elfving  
#450989
Slurfi skrev:Tipsar igen om att elda ur ljuddämparen, ta lös den och elda med gas eller lite bensin i den så kan du sen lätt få lös sot.

Ett bra tips, men knappast ett problem som uppkommer på en mindre än ett år gammal såg som alltid körts på alkylatbensin.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Leopold  
#451038
anersimyra skrev:545ans konstruktion är ju sådan att efterjustering efter en tids körning är något helt normalt.. :geek:


Själv har jag en 545 fxt sprillans ny sedan några veckor, kommer att lämna in min och få ställt förgasaren ordentligt efter att jag kört igenom ytterligare en 10 - 20 liter soppa eller så.

Grundinställningen de gjorde vid leverans är inte densamma som gäller efter att inkörningen är avklarad (hade gärna gjort detta själv som jag gjort på motorsågarna etc hittills men det verkar behövas någon specialmejsel).

Det är väl bara motorer med Autotune eller motsvarande man "slipper" efterjustera... eller som vissa ser det, inte *kan* efterjustera efter hur man vill ha det.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

ananders  
#451047 Kapar tråden om det inte är ok så får jag starta en ny.

Var ute och röjde idag och plötsligt så stannade röjsågen. Enda sättet att få den att starta igen var att slå till chocken, utan chock så tände den inte det minsta. Enda sättet att hålla den i gång sedan var att gasa och aldrig släppa ner den på tomgång och då gick den hur bra som helst. Ja förutom att det inte gick på tomgång.
Har varit på alla skruvar på förgasaren och skruvat men det förändrar inget till det bättre.
Det är en Husqvarna 343 som är ca 15 år gammal och gått utan några bekymmer fram tills nu och alltid varit lättstartad.

Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

tallen100  
#451057 Troligtvis en förgasarrengöring som gäller...

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Leopold  
#451062 Det är svårt att ge generella råd till folk med nästan nya maskiner jämsides med folk med gamla trotjänare.

För de med nyare maskiner finns ofta garanti, bara att nyttja den.

De med äldre maskiner, där spelar det roll med en massa faktorer. En av de viktigaste för att få bra prestanda över tid med små 2-taktare i synnerhet är att man kör med alkylatbensin konsekvent, och oljeinblandning i anvisad %: av den högsta kvaliteten för luftkylda 2-taktare vilket idag är JASO FD / ISO-L-EGD. Går att köra även med JASO FC men själv ser jag inga som helst anledningar att gå under denna spec, bara att be om bekymmer.

Kör man med bra soppa enligt ovanstående så får man dels minimal påverkan på hälsa, dels att maskinen kommer att hålla sig i gott skick mycket länge, inga problem med igensotade motorer, tändstift, avgassystem.

Så behöver man hjälp med äldre maskiner så underlättar det om man ger en liten historik vad den körts på osv.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

ananders  
#451066
Leopold skrev:Det är svårt att ge generella råd till folk med nästan nya maskiner jämsides med folk med gamla trotjänare.

För de med nyare maskiner finns ofta garanti, bara att nyttja den.

De med äldre maskiner, där spelar det roll med en massa faktorer. En av de viktigaste för att få bra prestanda över tid med små 2-taktare i synnerhet är att man kör med alkylatbensin konsekvent, och oljeinblandning i anvisad %: av den högsta kvaliteten för luftkylda 2-taktare vilket idag är JASO FD / ISO-L-EGD. Går att köra även med JASO FC men själv ser jag inga som helst anledningar att gå under denna spec, bara att be om bekymmer.

Kör man med bra soppa enligt ovanstående så får man dels minimal påverkan på hälsa, dels att maskinen kommer att hålla sig i gott skick mycket länge, inga problem med igensotade motorer, tändstift, avgassystem.

Så behöver man hjälp med äldre maskiner så underlättar det om man ger en liten historik vad den körts på osv.


Den har enbart gått på alkylatbensin.

Den går inte så mycket varje år, kanske 6 - 7 dagar med röjning och 2 - 3 dagar med grästrimning om året i genomsnitt.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Leopold  
#451067
ananders skrev:Den har enbart gått på alkylatbensin.

Den går inte så mycket varje år, kanske 6 - 7 dagar med röjning och 2 - 3 dagar med grästrimning om året i genomsnitt.


Det är inte så viktigt hur mycket maskinen gått. Betydligt mer viktigt är vad det är för oljetyp (och i viss mån kvalitet). En del kör med alkylatbensin med TCW-klassad olja tex, detta är helt tokigt för röjsågar, motorsågar och liknande. Denna olja är avsedd enbart för vattenkylda motorer typ utombordare.

Poängen är att bara genom att kolla på exakt vad maskinen körts med så har man ett ganska bra hum om vad som skulle kunna vara tänkbara problem... i tillägg till alla de där standardpunkterna med tändstift, luftfilter, bensinfilter, avgas.

Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

jannee  
#451071 Hur sköter ni er bränslehantering egentligen?
Efter att nyttjat motorsågar i över 50 år och röjsåg i 40 år har jag aldrig behövt byta bränslefilter på någon såg.
Däremot regelbunden rengöringar av luftfiltren och där är diskmaskinen helt suverän :grin:
Någon gång då och då häller jag självfallet fel och då kedjeolja i bensintanken men även bensin i kedjeoljetanken och då får man vända sågen upp och ned för att få ut det mesta - enda rengöring av motorsågens tankar :oops:

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Leopold  
#451074 Jag har heller inte bytt ett endaste bränslefilter på motorsågar etc under decennier, iofs enbar kört på alkylatsoppa som är väldigt stabil över tid. Aldrig tömt ut bränslet ur bensintanken, maskinerna startar nästa säsong på det gamla bränslet i tanken som om jag startade igår.

Tändstift, en intressant punkt. Kör man på rätt alkylatsoppa (i fallet 2-t-soppa JASO FD 2%) så varar tändstiften i en halv evighet, blir inga koksinlagringar varken där eller i cylindern vid avgasportar osv.

Ärligt talat har jag svårt att förstå de som använder vanlig pumpbensin för att driva denna typ av maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

ananders  
#451083 Jag har aldrig heller bytt ett bränslefilter på någon såg jag ägt men på jobbet är det standard lösningen om någon såg går halvdåligt. Till och med före koll av luftfilter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).