Öppna kategorin

Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

142 inlägg 65948 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

totte  
#449771 Kan ju bara instämma med Sundelius! :-bd

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Peteflamingstar  
#449804 Ja roligt att se och följa! Arbeta med motorsåg hela dagen är absolut det roligaste man kan göra med kläderna på! :D

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#449956 Jag kan bara tacka och är lite smickrad över att ni tycker det är roligt att följa min resa. Förhoppningsvis kanske jag får läge att fälla lite med yxa och timmersvans om en vecka eller så. Då blir det nog en eller två bilder. Visserligen sker det på fritiden i så fall, men att hugga skog är större än skillnaden på jobb och fritid - det är fan i mig livet! :D
Senast redigerad av Rivaren fre 14 apr 2017, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Grävan  
#450015 Rolig tråd! Kommer följas [emoji4][emoji1360]

Vill dock slå ett slag för rivningsarbete och rivningsarbetare. Det är inte bottens bottenskrap. Antagligen jobbade du på en oseriös firma om du fått den känslan.

Jag är arbetsledare för ett rivningsteam på en större firma. vi är maskinister, betonghålltagare, snickare, anläggare, elektriker, manuellhuggare och rörmokare. vi lär av varandra och har väldigt mycket varierande arbeten och tjänar bra dessutom. Hade aldrig bytt bort yrket.

Får ursäkta för OT men med det sagt önskar jag dig en lyckad karriär i skogen och kommer följa tråden! Fortsätt uppdatera lika bra med text och bilder som du gjort hittills[emoji4][emoji1360]

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#450031
Grävan skrev:Rolig tråd! Kommer följas [emoji4][emoji1360]

Vill dock slå ett slag för rivningsarbete och rivningsarbetare. Det är inte bottens bottenskrap. Antagligen jobbade du på en oseriös firma om du fått den känslan.

Jag är arbetsledare för ett rivningsteam på en större firma. vi är maskinister, betonghålltagare, snickare, anläggare, elektriker, manuellhuggare och rörmokare. vi lär av varandra och har väldigt mycket varierande arbeten och tjänar bra dessutom. Hade aldrig bytt bort yrket.

Får ursäkta för OT men med det sagt önskar jag dig en lyckad karriär i skogen och kommer följa tråden! Fortsätt uppdatera lika bra med text och bilder som du gjort hittills[emoji4][emoji1360]

Jag jobbade på MV Service när jag startade tråden och det vågar jag väl påstå är en av de seriösare rivningsfirmorna i Göteborg, även om en googlesökning lätt ger ett annat intryck. Men jag känner ägaren och han är en av de bättre chefer jag har haft, rättskaffens och tillmötesgående, tar väl hand om sin personal.

Och kom inte och säg att rivarna står högt i klass ute på byggena, skojare där! ;) Men jag förstår vad du menar och "bottenskrapets bottenskrap" är skrivet med en viss ironi. Det är ett hederligt arbete och jag är stolt över att ha gjort två år som rivare. Jag är ju "Rivaren" för fan! Eller "dentapprerivaren" som jag kallar mig på Instagram. En rörmokare sa till mig, efter att jag bytt från rivningen till trädbranschen, att ett-två års rivning och bra referenser därifrån är den bästa grund man kan ha på CV:t som vanlig knegare. Jag tror inte han har fel. Men jag saknar inte rivningen en enda dag. Att få jobba ute på det här sättet är oslagbart och jag hoppas att kroppen håller mååååånga år till, för ju längre den håller, desto längre blir jag i skogen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#450533 Idag, långfredagen, packade jag mig in i bilen med en kollega för att åka en timmes färd till en trädgård längs väg 41. I utkanten av trädgården, precis intill vägen, stod en gigantisk kastanj. I skrivande stund är den nere och häcken vid trädgårdens gräns kan nu få lite näring och växa till sig.

Den ursprungliga planen var att jag skulle få öva lite klättring, men vi insåg rätt snart att tiden skulle bli för knapp. Kollegans chef (alltså den chefen som bestämmer när han ska byta gardiner, inte den som ger honom lön) hade satt upp en tid som han senast skulle vara hemma, så vi körde på som vanligt istället. När han klättrat ner tillräckligt på vägsidan så var det fällningsdags. Och fick jag den äran? Yes!

Stammen var ruggigt grov, men jag sågade till ett rätt så bra rikthugg och kontrollerade mot detta om sågen räckte hela vägen in. Just i detta skedet gjorde jag en miss. 18-tumssvärdet räckte hela vägen från varsitt håll vid brytmånen. Men en-två decimeter bakom brytmånen var stammen mycket tjockare, vilket jag missade att lägga märke till och började såga till fällskäret. Det blev olika nivåer från de båda sidorna så jag kallade till mig kollegan för att fråga om det var någon fara, men det var det inte utan bara att fälla. Vips så var säkra hörnet avsågat och trädet det... det stod ta mig fan helt still. Slog i kilen lite extra utan att rubba stammen ett endaste dugg. En stund senare satt det tre kilar under stammen och ingenting hände. Som tur var kunde kunden trolla fram en urstark fyrhjuling som vi med hjälp av rep kunde använda för att dra omkull stammen. När stammen låg så syntes tabben: en remsa med fibrer i samma diameter som en smal lårmuskel eller grov överarm i stammens centrum var inte avsågade. Svärdet var för kort.

Summan av det hela är att det var en väldigt nyttig fällning. Tabben gjordes på rätt ställe där det gick att reda ut det hela på annat sätt, samt hos en kund vi känner rätt väl. Värre hade det varit i en trång villaträdgård i tät bebyggelse där man kanske hade kunnat klämma in en cykel i trädgården som bäst. Och erfarenheten av grova stammar blir att vid minsta tveksamhet om svärdslängden räcker till köra in svärdet i mitten av brytmånen och vicka lite fram och tillbaka innan jag ens tänker på fällskäret, samt att kontrollera svärdet där stammen är som grövst oavsett var jag satt rikthugget. Sist av allt så kan man konstatera att trädet föll, inget skadades och alla överlevde = jobbet utfört!

Mot grövre stammar och högre höjder!

Bild

Där har vi klätterkollegan!

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Hema  
#450570 Vid grova träd och med risk för förkort svärd, är det inte ovanligt att man kör in svärdet i mitten från riktningsskäret för att skära av fibrerna i mitten.

Så man kan komma långt med 18".

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Peteflamingstar  
#450592
Hema skrev:Vid grova träd och med risk för förkort svärd, är det inte ovanligt att man kör in svärdet i mitten från riktningsskäret för att skära av fibrerna i mitten.

Så man kan komma långt med 18".


Exakt, det är till och med så att eftersom brytmånen är starkast längst ut på vardera sida kan man skava bort ganska mycket i mitten om det behövs. På innanruttna träd har naturen gjort jobbet åt en... :-bd

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

tallen100  
#450624
Hema skrev:Vid grova träd och med risk för förkort svärd, är det inte ovanligt att man kör in svärdet i mitten från riktningsskäret för att skära av fibrerna i mitten.

Så man kan komma långt med 18".

Man klarar sej lång på ett 13" svärd ;)

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#450630
Hema skrev:Vid grova träd och med risk för förkort svärd, är det inte ovanligt att man kör in svärdet i mitten från riktningsskäret för att skära av fibrerna i mitten.

Så man kan komma långt med 18".

Ja det var så jag skulle ha gjort insåg jag när trädet väl låg ned. Vilket blev den största lönen för dagen, en viktig erfarenhet rikare utan att någon olycka inträffade när jag klantade till det. En viktig läropeng till nästa stora träd som ska ner! :-bd

I vanliga fall springer jag runt med en Husqvarna 346 med 15" på svärdet, så kommer ju stöta på "för stora" träd fler gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#453701 Kollegor!

God afton!

Inledningsvis kan jag säga att jag återvände till brottsplatsen med kastanjen och tog ett kort på eländet. Egentligen är det väl ett karriärsjälvmord att dela den så här, men å andra sidan så är skillnaden mellan en expert och en nybörjare att experten har klantat sig fler gånger än nybörjaren ens har försökt. Så länge det ger en bra historia att berätta efteråt och man lär sig av det så är det av godo. Jag ger er en stubbe där en kastanj en gång stod, och en sko i storlek 43:

Bild


Nu lägger vi kastanjen bakom oss... eller ja, ni får skratta färdigt först, om ni vill. Jag själv däremot har gått vidare i livet och ni kommer kanske inte tro mig när jag säger att jag har fått hugga ved. Med yxa. På betald arbetstid. För en betalande kund. 2017. Chefen hade tagit med sig fyrhjulingen och hjälpt en lokal arborist med en stor bok och en björk. Björken låg kvar, sågad i 30-bitar avsedda för brasved. Kunden, ett gammal pensionärspar runt 80, hade inte riktigt orken att ta hand om veden själva och där sålde chefen in mig för en plus-minus-noll-kostnad. Var lite kluven i fråga om det var ocker att ta betalt av gamla hederliga människor när man egentligen borde se det som en ära att hugga veden gratis åt dem... men å andra sidan sätter de nog en viss stolthet i att betala för sig, och jag såg till att yxan gick och skottkärran rullade. Var klar före lunch och de verkade mer än nöjda, så slutet gott. Att jag fick hugga med yxa var en bonus, för det gillar jag!

Bild


Så idag fick jag åka in i centrala stan och fälla cirka 15 träd och kringväxande sly. Att jag njöt av livet. Fälla träd i solens sken. Fick hjälp av grävmaskinisterna med träd som lutade fel. Utom ett. Maskinisterna var på frukost och jag lade märke till att om trädet skulle gå fel så skulle det inte träffa någonting, och det var en avspärrad arbetsplats så några människor var inte i fara heller. Bestämde mig för att chansa. Jag hade hyfsat stark medvind, kilar och en kollega som jag utrustade med en stör på 2-3 meters längd. Skred till verket och det gick... strålande! Inget bautaträd, men jag är ändå nöjd att jag vågade och att känslan stämde. Fotot här nedan är inte just från det trädet, för då fanns det ingen som hade tid att vara fotograf. Men storleken på stammen på trädet som fälldes när maskinisterna var på frukost ligger väl ungefär emellan de två stammarna ni ser i bild:

Bild


... den uppmärksamme noterar att jag numera har varselvästen på. Ser du, anersimyra? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

eqlazer  
#453706
Rivaren skrev:... den uppmärksamme noterar att jag numera har varselvästen på. Ser du, anersimyra? :wink:

Men handskarna då? :)
Retas såklart, men de står faktiskt listade i punkten före varselkläderna i AFS...

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#453709
eqlazer skrev:
Rivaren skrev:... den uppmärksamme noterar att jag numera har varselvästen på. Ser du, anersimyra? :wink:

Men handskarna då? :)
Retas såklart, men de står faktiskt listade i punkten före varselkläderna i AFS...

FAN! =))

Jag hade faktiskt handskar på hela dagen, utom när jag tog av dem för att fiska upp telefonen och kasta den åt fotografen... sen togs kortet...

Aja, då har jag anledning att försöka igen framöver så jag får det rätt någon j*vla gång. =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#473290 Ja, kollegor. Min dröm verkar rinna ut i rännstenen.

Under sommaren har jag varit inhyrd som grovarbetare i byggbranschen, kört anläggningsarbete och när högsäsongen i trädfällarsvängen där vårt huvudsakliga kontaktnät så blev jag uthyrd till ett företag på västkusten som påstod sig syssla med trädfällning. Och visst, de försökte fälla träd, men den enda killen de hade på de uppgifterna var... ja, jag ska inte tala illa om folk. Jag tog själv upp telefonen och snackade in mig hos en firma vi känner sedan tidigare. Under tre veckor har jag kört som legoknekt för dem, och då har jag trimmat gräs mitt i centrala Göteborg. Lite samhallsnivå på jobbet, men jobb är jobb och det ska göras. Men det slutar inte där.

Förra veckan hamnade jag på knä precis vid E45:an mitt i centrala Göteborg (Marieholm) för att rensa ogräs. Ogräs. Rensa ogräs. OGRÄS! Om grästrimmandet kändes som ett jobb på samhallsnivå så kan jag säga att ogräsrensningen kändes som ren och skär samhällstjänst. Jag skämdes! Här har man gått och tagit stolthet i sitt jobb som trädfällare, och tagit ytterligare stolthet i att jag inte är för fin för att ta i annat som anläggning osv... så hamnar jag på knä vid vägkanten intill motorvägen och drar upp ogräs och lägger i en jävla påse. Men det ska bli ändring på det med! Jag sökte mig till branschen för att jag ville jobba i skogen. Och viss framgång har jag nått, även om tätortsfällningar och markarbete åt arboristerna varit dominerande. Idag fick jag fälla några småträd i en trädgårdsröjning, men det var de första på flera veckor. Det går utför, så jag vill till er kollegor på skogsforum framföra följande:

Ett stycke vilja, intresse, engagemang i god fysisk form på 80 kilo och 184 centimeter finns tillgängligt och utgår från Göteborg. Jag är anställd och har inga planer på att byta arbetsgivare, utan tillgängligheten är alltså som lejd arbetskraft företag emellan. Jag har motorsågskort A+B samt körkort B. Till detta har jag lämpligt nog motorsåg och bil. Röjsåg har jag också tillgång till, dessvärre inte kort för detta, men så vitt jag förstått så är det inte lagkrav på det?

Så vill ni, eller om ni känner någon, hyra in en extra gubbe för större eller mindre projekt inom röjning och manuellhuggning så är ni mer än välkomna att ta kontakt med mig via PM här på forumet så för vi diskussionen vidare därifrån.

Vi ses i skogarna... hoppas jag ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

sundelius  
#473291 Tråkig vändning Rivaren.
Med din energi och framåtanda har du snart vänd skutan på rätt köl igen 🙏

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar