Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

72 inlägg 57127 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

värmSkog  
#450315 Fick se att Finnbull håller på att ta fram en ny "miniskotare"

http://www.finnbull.fi/

Man ser ett par bilder på startsidan

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

svampbob  
#450370
värmSkog skrev:Fick se att Finnbull håller på att ta fram en ny "miniskotare"

http://www.finnbull.fi/

Man ser ett par bilder på startsidan


Det ser ut att bli lite mer än en miniskotare det blir väl snarare en konkurrent till Malwas kombi 560.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

värmSkog  
#450460 Ja den ser relativt stor ut, kanske t.o.m större än Malwa 560?

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

axwell  
#450468
värmSkog skrev:Ja den ser relativt stor ut, kanske t.o.m större än Malwa 560?


Ja med 7 tons lastförmåga, och mycket längre kran måste den spela i en annan division.

Vad "tractive force" 10 ton innebär för torrvikt ligger över min kunskap att bedöma.
Trodde det var dragkraft. :???:

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

totte  
#450486 Ja, "tractive force" betyder dragkraft. Är ju tydligen avsedd att vara en kombimaskin, skördare/skotare.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450498
Lazlo81 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=iUxW-rE8TyY.


Om du går in i Videohanteraren på Youtube och väljer Förbättringar, så kan du rotera filmen där.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Siljansringen  
#451114 Sanningen är den att den perfekta småskotaren ännu inte är uppfunnen. Vad som finns på marknaden är kompromisser. Enligt, tager vad man haver av hopplockade delar och nästan gratis. en framdel här, en bakdel där, ofta olika Hjulstorlek mellan dragdel och lastdel. olika avstånd mellan midjepunkt och tväraxlar. Resultatet är att en del drar den andra bromsar och oliks svstånd ger gening och raderingseffekt i kurvorna. Det är klart att en sådan konstruktion ger energiförluster ökad däckförslitning och markskador på mjuka marker. Sedan är det ofta för svag motor och för primitiv kran. Lönsamheten blir därefter. En tröst är att de mindre kranarna har förbättrats med bättre stål, tvåspak och utskut . Skall den lilla maskinen tävla med den stora maskinen så blir det med finesser och hastighet.
Det finns en forskningsrapport på SLU Skogshögskolan av Tomas Nordfjell om små terrängmaskiner. Där finns kraven som man bör tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Jhh  
#493989 Hej! Letat efter artikeln men hittar den inte,har du någon länk? Mvh jonas

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Karlsson Christian  
#718273 Lazlo81 har du gjort den dollyn själv ?

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Siljansringen  
#718406 Jag har byggt själv för att veta hur produkten funkar i praktiskt användande. Nu söker jag intressenter för hela maskinen . helst med kunskaper
som jag saknar. Vem kan räkna på hydraulsystem -Var finns en skogsintresserad svetsare?. jag är nu 71år så det behövs yngre förmågor i
denna verksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lajodi  
#718652 Vilken ambitiös model! Det där vill vi veta mera om, -berätta!

/Johan

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Siljansringen  
#718699 Att maskinen ser ut som den gör finns en anledning. Lika delar sänker tillverkningskostnaden. Som amatöringenjör har jag växelvis byggt modell och ritat på arbetsritningen. Har från andra maskiner fått tips vad man kan göra och vad som inte är lämpligt. Har använt SKOGFORSK rapport om krav för mindre skogsmaskiner när jag konstruerat. Maskinen har en lång kravlista för att klara nästan allt och går att bygga om på några timmar från hjulmaskin till äkta bandmaskin. Storleken blir mindre än de stora och större än de minsta, för ta marknadsandelar åt båda håll. Med hjulupphängningen Flexboggie går det att öka hastigheten och hindertagningen. Sidstabiliteten förbättras också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).