Uppvärmning

7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

39 inlägg 16857 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450369 Har 7 grova stockar av björk, ca 3 m långa och runt 1m i diameter.
Dom stod på tomten och tog all sol så vi sopa ner dom.
Nu ligger dom i ett åker hörn och väntar på mig, är de nån som har någon bra idéer eller tekniker för att få dom på vedbacken i lagom storlek.



   TS
Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Elfving  
#450373 Skall du göra spisved (30 cm) så blir det i värsta fall 70 st 30 cm bitar att klyva av dina träd.
Detta är fullt möjligt att göra med motorsåg och yxa! Se till att fixa en motorsåg med lämplig svärdslängd (låna är smartast) och klyv med släggyxa samt klyvyxa.

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

JensSkoog  
#450392 En meter i dia, ger grova klabbar som man knappast lyftar om man ska flytta på
dom även om man kapar i 30 cm. Utan kran eller annat som hjälp, tar jag
ofta "The lazy man's solution" och gör ett klyvkap med sågen och senn
slår jag i en kil, så går det att handtera biterna :wink:

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450396 Ja de ska va 30cm spisved. Får ja ner dom i 30 cm trissor så lyfter ja dom. Hade inte tänkt ta alla under en dag utan över en längre tid, så de är om ni använder er av nån speciell teknik när de blir såna grovlekar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Mowi850  
#450397 Jag använder släga och kil och då ska det helst vara en vriden kil. Men är dom så grova så kan dom vara väldigt sega att få isär så motorsåg är ju ett måste också.

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

JensSkoog  
#450399
Kristian84 skrev:Ja de ska va 30cm spisved. Får ja ner dom i 30 cm trissor så lyfter ja dom. Hade inte tänkt ta alla under en dag utan över en längre tid, så de är om ni använder er av nån speciell teknik när de blir såna grovlekar.

Då är du stark :surp:

Men på den här tiden är bra om man får kapat och klyvd så snabbt som man
kan, eftersom björken surnar när det våras.

Men om du vil ha dom hela till vedbacken känner jag en som borrade och slo i ett runtjärn i varje ända på stocken i centrum. Senn trädde han en grov kätting på järnen och över dragkroken så han drog stocken som en rull bak sin gamla Volvo. Det var ekbitar på mellan halvannan och två meter, hyfsad grova. :wink:

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450400
JensSkoog skrev:
Kristian84 skrev:Ja de ska va 30cm spisved. Får ja ner dom i 30 cm trissor så lyfter ja dom. Hade inte tänkt ta alla under en dag utan över en längre tid, så de är om ni använder er av nån speciell teknik när de blir såna grovlekar.

Då är du stark :surp:

Men på den här tiden är bra om man får kapat och klyvd så snabbt som man
kan, eftersom björken surnar när det våras.

Men om du vil ha dom hela till vedbacken känner jag en som borrade och slo i ett runtjärn i varje ända på stocken i centrum. Senn trädde han en grov kätting på järnen och över dragkroken så han drog stocken som en rull bak sin gamla Volvo. Det var ekbitar på mellan halvannan och två meter, hyfsad grova. :wink:


Har tävlat i strongman, så lyfta otympliga saker lärde man sig[emoji4]

Dom har legat sen i fjol vinter så de blir nog inte jätte kul å klyva dom. Skruvad kil har ja en, men jag tror nog hydral klyven tar dom om man får klyva om kubbarna några gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

axwell  
#450402
Kristian84 skrev:Har tävlat i strongman, så lyfta otympliga saker lärde man sig[emoji4]

Dom har legat sen i fjol vinter så de blir nog inte jätte kul å klyva dom. Skruvad kil har ja en, men jag tror nog hydral klyven tar dom om man får klyva om kubbarna några gånger.


Alla bitar är troligen inte runt 100 cm i dia, tror ändå att att dom tyngsta kan ligga uppåt 200 kg även om dom legat ett tag.

Har själv kört en hel del runt med 70 cm dia på min 3-fasklyv från ett lågpris/lågkvalitetfabrikat.
Sällan det behövs omtag för att få till första jacket, sen blir halvorna lättare att hantera

Så får du upp dom på klyven utan att den välter kommer det troligast att lyckas.
Brukar bygga in klyven med okluvna som avlastnigsytor för slippa släpa upp dom värsta mer än en gång.

Klyvens avlastningsbord får ställas åt sidan tills det kommer mer normala bitar, skulle nog inte tåla belastningen.

Nu har jag inte din typ av kroppsomfång så ibland har jag fuskat och lastat dom tyngsta med griplastaren på en tippvagn med flaket i ungefär samma höjd som klyven.

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

sundelius  
#450409
JensSkoog skrev:En meter i dia, ger grova klabbar som man knappast lyftar om man ska flytta på
dom även om man kapar i 30 cm. Utan kran eller annat som hjälp, tar jag
ofta "The lazy man's solution" och gör ett klyvkap med sågen och senn
slår jag i en kil, så går det att handtera biterna :wink:

Så gjorde jag också förra veckan med grovisarna men jag är ju klenare än järnmannen från Norge. Så jag skulle inte kalla det latmansgöra. Vart helt slut efter tio sådana klampar :oops:

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450417 När jag skulle ta hand om vår gårdsbjörk som blåste ikull så delade jag de grova kubbarna först. Sedan lade jag dem på klyven. Klyvningen blev enkel genom att jag gjorde ett instick med sågen och sen bankade jäg ner en träkil som jag sågat till. Krävdes slägga men de sprack fint. Någon tjurade så där fick jag såga igenom en 30% först..

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

anersimyra  
#450420 Täta " klyvinstick " med sågen där man sen slår ner vridna klyvkilar.. :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

jannee  
#450421 Har de redan legat ute i gräset i över ETT år är det inte mycket att ödsla tid på, framför allt om de inte är barkade.
De lär vara rätt murkna redan nu.
Du/ni skulle upparbetat dem när de var färska, nu är MINST halva bränslevärdet redan borta.
Allt detta märker du snart när du sätter an kedjan, är stockarna mjuka, glöm arbetet. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450422 Inte ett seriöst förslag egentligen eftersom startsträckan är lång när man står där med problemet redan idag. Men kan inte låta bli att berätta om senaste verkstadsdådet.
Inte för att man håller på med annat än hobbyeldning, men för att göra nåt kul byggde jag en klyv på "jullovet". En klyv för griplastarkranen och rotatorn. Nu
1492151336_img_1095.jpg
slipper man baxa runt 50-75kg trissor på vedbacken, som det ju kan bli av en rejäl förstabit på björkar mm. Cylindern inuti och skapelsen är döpt redan...
Resten fixas manuellt med hjälp av svensk kvalitetssläggklyvyxa, taloxekvitter, och tid.

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Mowi850  
#450424
Orsa skrev:Inte ett seriöst förslag egentligen eftersom startsträckan är lång när man står där med problemet redan idag. Men kan inte låta bli att berätta om senaste verkstadsdådet.
Inte för att man håller på med annat än hobbyeldning, men för att göra nåt kul byggde jag en klyv på "jullovet". En klyv för griplastarkranen och rotatorn. Nu
1492151336_img_1095.jpg
slipper man baxa runt 50-75kg trissor på vedbacken, som det ju kan bli av en rejäl förstabit på björkar mm. Cylindern inuti och skapelsen är döpt redan...
Resten fixas manuellt med hjälp av svensk kvalitetssläggklyvyxa, taloxekvitter, och tid.

Kan du inte ta en bild på hela skapelsen? Ser ut som en intressant sak att kopiera om man får? [emoji57]

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

surjämten  
#450437 Har hållit på en hel del med yxa, kil o grövre björk.
Har aldrig huggit mig i benen än!
Men nära har det vari flera gånger. Vill med detta inlägg mana till försiktighet på vedbacken med vassa yxor!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).