Traktorer och processorer

Montera kran i trepunkten

20 inlägg 13482 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450204 Har en MF135 som (träd)gårdstraktor med en fastmonterad liten Sonny-kran på 3-punkten. På sonnykranen kan man ha grävskopa också men det blir ju helt värdelöst om man inte kan nyttja taktorns tyngd. Det lyfter ju bara lyftarmarna när man ska lirka ner skopan. Därför gjorde jag för 10 år sen länkar som gör lyftarmarna stumma mot hyttfästena. Det leker lite i sidled. Teleskopbenen trycker man då ner så att bakhjulen lyfter och då rår det på som det ska när man vill gräva. Inget för de stora jobben med liten och spårlös.
Grävt fiber. Husplintar. Men t.o.m V/A till lillstugsbygget. Bara det finns grävtänder, skaplig brytcylinder så funkar det riktigt bra ner till 1,5m (max 1,8 punktvis) här i pinnmon.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Montera kran i trepunkten

stegmaster  
#450205
paan14 skrev:Hej! Ser inte att någon skrivit att det gör stor skillnad i att ha lyftarmarna i högsta läge.

Nja, det har vore upp för, dock på Norsk, så du er vel halvägs frikänd. :d

Sti L skrev:.Løftet trekkstengene helt opp og støttebein så langt ned at traktor ble løftet et par cm.

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450228 Frågan är om 3-punkten gillar att tryckas upp med kraft i ändläge? Den är ju konstruerad att ta last åt motsatt håll.

Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

rikard_e  
#450309 Lite såhär ser det ut i nuläget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kran i trepunkten

mikael_s  
#451010 Att spänna ner kranen mot en stum del på traktorn gör stor skillnad, man får då traktorns vikt att trycka ner stödbenen med. Men tryck bara med teleskopbenen på kranen, inte traktorns lyft för då går något av! Prova med kätting mellan lyftarmarna ner till hitchkroken. Två utrangerade plåtfälgar på stödbenen ger bättre bärighet på sank mark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).