Avverkning (slutavverkning)

Underröjning innan slutavverkning

8 inlägg 11587 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Underröjning innan slutavverkning

Fauna  
#450072 Hej!
Snart är det dags för en föryngringsavverkning på 7 hektar med mest granskog på min mark.Planen är att vi efter avverkning kör en grönrisplantering - plantering utan markberedning då marken är bördig och vissa partier steniga. Men, innan allt detta ska jag ut och underröja området, så hur ska jag tänkta här? Nu tar jag det som är upp till ca. 10 cm/brösthöjdsdiameter, men hur smått ska jag egentligen ta? Tar tacksamt emot era tips och tankar.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Underröjning innan slutavverkning

jannee  
#450077 Enbitsträd kostar mer att arbeta upp än vad du får i betalning, sedan är det upp till var och en hur rent du vill röja.
Räknar du med att forsla ut groten bli de stammar du röjer omkull liggande, de som avverkas med skördare hamnar i samma grothög.

Avatar Fallback

Re: Underröjning innan slutavverkning

Fauna  
#450082 Japp, försöker få ner alla enbitsträd för allas bästa och grot ska ut. Men, när det gäller hur rent jag vill röja har jag fortfarande svårt att förstå om jag gör mig en otjänst om jag t.ex. tar småplantor om ca 40 cm? Kanske ska de vara kvar? Och ja, jag är nybörjare :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underröjning innan slutavverkning

Rohdin  
#450084 Misstänker du att det finns risk för att plantor dör kan det väl vara en idé att lämna en del små plantor.

Dock tycker jag att små träd man sparar ställer till mer problem än det dom ger, speciellt om man har tanke att plantera förädlade plantor och förväntar sig en lite extra tillväxt så skulle ju jag föredra att hela blivande beståndet har de kvalitéer jag vill få från planteringsmaterialet/proveniens.

Sen beror det väl också på om du har sålt avverkningen och fått extra betalt/premie för att du underväxtröjer vad de har för önskemål/krav :)

Avatar Fallback

Re: Underröjning innan slutavverkning

Fauna  
#450088 Bra tankar Rohdin - att det kan vara en vinst med liknande kvaliteter i beståndet och därmed ta bort småplantorna som nu finns där. För övrigt har jag sålt beståndet utifrån fast rotnetto om x kr/m3 fub.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underröjning innan slutavverkning

Peteflamingstar  
#450115 Tycker det beror lite på vad befintliga smågranar är för något, är de gamla marbuskar som stått och stampat länge är det ju inget att spara men har du unga individer i luckor kan de kanske lika gärna stå. Proviniensen på plats är ju också anpassad för att växa just där.

Avatar Fallback

Re: Underröjning innan slutavverkning

jannee  
#450120 Resultatet på en föryngring blir otvivelaktigt bäst om man gör totalt soprent, därefter vänder man om allt med en grävare.
Dagens förädlade plantors tillväxt är minst 20 % högre än den proveniens som eventuellt finns kvar = man gör sig själv en otjänst genom att spara småplantor.

Avatar Fallback

Re: Underröjning innan slutavverkning

Fauna  
#450137 Vad bra! Då tar jag ner allt men sparar ev. några luckor. Efter borttagning av groten kör jag plantering med förädlade plantor och hoppas att de tar sig fint :-BD

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).