Uppvärmning

Trycket i pannan ökar.

38 inlägg 22032 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

ananders  
#449824
barkspaden skrev:Kolla om det är rätt tryck i den. Om det är för lågt tryck så stiger trycker upp och ned när vattnet blir varmt och kallt. Kan vara så att bälgen i kärlet har gått sönder.


Har du något hum om vilket tryck det ska vara och under vilka omständigheter det ska kollas. Ska systemet vara tomt eller räcker det med att pannan är sval?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

ananders  
#449825
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag skulle gå på tipsen ovan och:

1. Pysa ur lite ur bildäcksmunstycket, kommer det vatten är kärlet kasst.
2. Stänga av färskvattnet in i VV slingan och elda, stiger inte trycket då så är det läckage där.


Låter lite som om kärlet är dåligt då det kom lite vatten ur ventilen idag när jag kollade trycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

Fredrik Reuter  
#449830 Skvalade det ut?
När mitt gick sönder så märkte jag det inte först, det blev luft i systemet och i elementet på övre våningen när bälgen gick sönder men trycket låg ganska intakt till en början. När jag testade så kom det absolut ingen luft utan bara vatten ut ur bildäcksmunstycket.

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449832
ananders skrev:
just_det skrev:Varmvattenberedare i tanken är kass. Så de läcker där. Känn på rören till och från den om dom är varma. Är dom inte de så läcker den..


Ingående är jumet och utgående är varmt.

Har du inte tagit nått varmvatten så borde ingående vara lika varmt som utgående. Är de inte de så läcker de.

Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

ananders  
#449835
Fredrik Reuter skrev:Skvalade det ut?
När mitt gick sönder så märkte jag det inte först, det blev luft i systemet och i elementet på övre våningen när bälgen gick sönder men trycket låg ganska intakt till en början. När jag testade så kom det absolut ingen luft utan bara vatten ut ur bildäcksmunstycket.


Var nere och kollade kärlet och det kom luft ur ventilen.

just_det skrev:
ananders skrev:
just_det skrev:Varmvattenberedare i tanken är kass. Så de läcker där. Känn på rören till och från den om dom är varma. Är dom inte de så läcker den..


Ingående är jumet och utgående är varmt.

Har du inte tagit nått varmvatten så borde ingående vara lika varmt som utgående. Är de inte de så läcker de.


Ja någon stans läcker det in. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

barkspaden  
#449842 Det brukar stå på kärlet vilket tryck det ska vara i bälten.

Du behöver inte tömma systemet, men om du kan stänga bort så mycket som möjligt och sedan vrida övertrycksventilen så det trycket försvinner. Dvs att du stänger bort radiator och acc tankar, sedan vrider du övertrycksventilen typ ett kvarts varv, du känner när du vridit för långt, då knäpper det till. Vissa får man hålla fast och vissa stannar själv i öppet läge.

Då har du fått bort trycket i systemet och kan koppla på en luftrycksmätare och se vad du har.

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

Slumber  
#449844 Som sagt innan. Det är antingen påyllningsventilen som läcker igenom eller vv som "läcker in".
Släpp det om exp kärl.

Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

barkspaden  
#449848 Med ett så stort system så kan trycket ändras en hel del... Luften kan ligga ute i systemet och det blir lite stökigt då. Och om det bara är när man eldar man märker skillnaden så skulle iaf jag börja med att kolla kärlet....

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449856
barkspaden skrev:Det brukar stå på kärlet vilket tryck det ska vara i bälten.

Du behöver inte tömma systemet, men om du kan stänga bort så mycket som möjligt och sedan vrida övertrycksventilen så det trycket försvinner. Dvs att du stänger bort radiator och acc tankar, sedan vrider du övertrycksventilen typ ett kvarts varv, du känner när du vridit för långt, då knäpper det till. Vissa får man hålla fast och vissa stannar själv i öppet läge.

Då har du fått bort trycket i systemet och kan koppla på en luftrycksmätare och se vad du har.


Ser ut som på bilden att det står 2.5bar i förtryck. Låter mycket?
Skulle betyda att höjden mellan exp.kärlet till översta radiatorn är 25 meter.

Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

machonisti  
#449861
Slumber skrev:Som sagt innan. Det är antingen påyllningsventilen som läcker igenom eller vv som "läcker in".
Släpp det om exp kärl.

Absolut rätt ifall första felbeskrivning gäller än.

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449865 Jag håller med. Om trycket mäts vid samma temp. och trycket ökar över tid utan att man eldar så borde det vara något som läcker in. Påfyllningsventilen skulle jag börja med att felsöka då det känns mest troligt och billigast.

Men känns det inte lite skumt att börja elda vid 0.6bar om förtrycket i exp.kärlet ska vara 2.5bar?
Vad står det för tryck på säkerhetsventilen?

Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

barkspaden  
#449871 Varför ökar systemet snabbt i tryck när han eldar så att säkerhetsventil löser ut om exp kärlet är helt?

Titta även på klippet där han fyller på vatten och hur snabbt trycket stiger.

Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

ananders  
#449887 Tackar för all feedback så här långt. Ska stänga kranen till vvb i kväll när jag eladar för att se vad som händer. Den håller tätt det vet jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trycket i pannan ökar.

machonisti  
#449955 Förtrycket är 2,5 bar vid leverans. För högt i normalt system. Sänk förtrycket mellan 0,5 - 0,8 beroende på förhållandet mellan total volym och temperaturintervall mellan kallt och varmt system.

Ifall gasen saknas i exp kärl är trycket för lågt vid kallt system (tydligt pumpljud) och högt tryck vid varmt system (säkerhetsventil öppnar).
Ifall trycket är konstant högt tyder det på 1) läckande påfyllning 2) läckage från krets med högre tryck än panntrycket (oftast tappvattenkretsen).

Avatar Fallback

Re: Trycket i pannan ökar.

Brorsan  
#449967 Om tryckkärlet är helt vätskefyllt eller väldigt lite luft finns det ingen luft som kan komprimeras när vattnet expanderar när det värms upp. Då stiger trycket snabbt. Bar en fundering från mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).