Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106060 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#437536 En liten uppdatering då. Råkade tyvärr ut för ett 2 veckors stillestånd i mitten av Januari p.g.a som började med att när jag skulle röra kranen så hördes det bara en massa oväsen och hela pumpen skakade och vibrerade när den skulle försöka ge tryck till nån funktion på kranen. Så tog loss pumpen och växellådan och de gick inte att få isär och det visade sig då senare att pumpens axel hade nötts sönder så att alla splines hade blivit rakade.
Har inte riktigt fått svar på varför detta men en orsak kan vara att man har monterat ihop dem "torrt" utan nåt monteringsfett eller liknande men tror nog tyvärr det blir svårt att hitta orsaken till detta. Men enligt Sunfab så är inte detta nåt som händer ofta så det kan ju lika bra vara fel på härdningen också.
Men fick ny växellåda och pump är på plats så det löste ju sig till sist :smile:
Lägger upp bilder på hur det såg ut och även en video som YT tycker att skall vara tyst på vissa ställen p.g.a Copyright :x


   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stegmaster  
#437544 Tråkit med pumpen, men bra att du er i gång igen.
Trevlig film, vare sig ljud eller inte. :-BD
Verkar som du lägger i 540 rpm på Pto och högt varvtal på motoren i början av filmen, er det för att du har 1000rpm som 2 hastighet, eller orkar inte pumpen med på 540E(750)?????
Själv kör jag endast på 540E och 1000prm på traktoren, och då går kranen ca samma som din, va jag kan se ut av filmen. :???:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#437554 Tack roligt att höra! :) Jo det stämmer nog med 540, har tyvärr bara 1000 som andra val, 540e skulle vara optimalt för pumpen klarar av 1500rpm som kontinuerlig drift och växellådan ger 2,5 i uppväxling så på 1000 rpm så har jag traktorn på 1200 vilket ger 570 på pto vilket då blir 570x2,5 = 1425 rpm på pumpen och då vill traktorn gå lite väl tungt ibland tycker jag och så är det ju lätt hänt att man kan börja övervarva pumpen om man inte hela tiden kör på handgasen när man väl kör ut och vill ha hjälp av driften ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437560 Kul att se, roligt med film osv

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#449747 Roligt att folk gillar ens filmer, så här kommer det en ny en :-bd visar även en del hur smidig den är i början när man backar in mellan träd.


   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449753 De är ett energisortiment du skotar eller?
Kul med film :-BD

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#449761 Jo det är toppar och okvistat som man klipper med Naarvan som hamnar i samma hop och blir sen till flis.

Tack roligt att höra :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

totte  
#449781 Som sagt, trevligt med film. Mycket snyggt avslut! :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stegmaster  
#449837 jajamen, trevligt med film. :-bd
Mer sånt.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#449911 Tack så mycket, roligt att det uppskattas och gillas! :d :d Skall försöka få mera av Nisulan nästa vinter och även Naarvan känns som att det är mest filmer när det skotas ut nåt nu. Men det är ju en stund tills dess men skall även försöka filma när jag klyver med Brutus en del också så får se hur det blir :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449920
1491835807_dscn6378.jpg
Jag föredrar att ha lastaren på traktorn eftersom jag kör med en liten gallringsprocessor (Nokka 400) och har en liten Farma på en annan traktor med släpvagn. Så jag svetsade ihop ett specialfäste av 400 kg stål för Farman och processorn. Det verkar gå bra men stora träd klarar förstås inte den lilla procassorn av. Jag är mycket nöjd med 8,5 meters Farma som har en grym räckvidd.

https://skogsforum.se/download/file.php? ... w&id=42775

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#450052
Nisse Husberg skrev:Jag föredrar att ha lastaren på traktorn eftersom jag kör med en liten gallringsprocessor (Nokka 400) och har en liten Farma på en annan traktor med släpvagn. Så jag svetsade ihop ett specialfäste av 400 kg stål för Farman och processorn. Det verkar gå bra men stora träd klarar förstås inte den lilla procassorn av. Jag är mycket nöjd med 8,5 meters Farma som har en grym räckvidd.

https://skogsforum.se/download/file.php? ... w&id=42775


Det var en intressant lösning! Har du en extra pump som drar kranen och Nokkan?
Vi är också väldigt nöjda med Farman både kranen och vagnen, och som du säger kranen är ju både lång och stark och väldigt lätt, väger ungefär lika som vår Cranab. Slangarnas dragning är väl det enda jag skulle vilja ha lite annorlunda ser att din kran har böjt plåten som de vilar på, hur funkar annars slangarna längst ut? Viker de sig till sidan när du drar in utskjutet eller bli de en båge uppåt? Men det går nog bra att backa med vagnen i skogen när jag klipper med Naarvan eftersom den är lika bred som traktorn och väldigt smidig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450083 Nejdå, det är Belarusens vanliga pump som driver lastaren. Men processorn har ju egen tank och pump som drivs från kraftuttaget. Farman måste jag köra på tomgång så att rörelserna inte blir för snabba men då jag kör ett träd genom processorn så skall det vara fullt varv så kvistarna slås av ordentligt. Jag hade länge en Nokka 3010 lastare som var byggd för att ha processorn fäst vid ramen men den var alldeles för svagt konstruerad och jag måste förstärka ramen med 20 mm järnplåtar. Då den gick sönder på nytt så tröttnade jag på lappandet och köpte Farman vilket jag inte ångrar. Men jag måste ju tillverka ett specialfäste eftersom det inte fanns något som passade Farma och Nokka 400 samtidigt.

Slangarna vill nog falla åt sidan. Men jag fäller träd tvärs över vägen och backar med processorn så det går bra. Vi har många stenbackar i skogen så det behövs en ganska smidig maskin att ta sej fram. Intressant nog så kan jag svänga den långa Farma runt hela vägen fast det står ett träd alldeles vid bakhjulet ... Andra generationens geometri är riktigt bra. Men inte de gamla Farma. Den lilla Farma 6,5 meter som jag köpte för ett antal år sedan har en usel geometri. Men jag kör bara ut virke med den så det går. Speciellt som processorn lägger snygga hopar vid vägen.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#466011 Här får ni se en video med Brutus där jag klyver lite större träd :smile:


   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#490178 Här kommer nu lite bilder på den senaste uppgradering som gjorts inför denna säsong. Det är förhoppningsvis den sista versionen som jag måste bygga har prövat 2 innan men de var främst när man skulle skota klippta träd samt toppar (ris) så behövde ju inte vara så starka men de höll inte ihop ändå, så förhoppningsvis så håller det denna gång både för ris och massa :grin:
De är allstå samma som Komatsu har på sina skotare så man kan vika ut stakarna för att få större lastarea och eftersom det är möjligt att bygga på Farman så varför inte bygga? Det borde bli ca 0,5m2 större lastarea och kanske runt 1m3f pb med 3m virke, men är nog bara tänkt att användas på t.ex. en mosse där det är långa köravstånd och andra ställen det är möjligt t.ex. frakt av ris när man klippt efter åkerkanter, men inte i gallringar där den troligen blir för bred.
Kommer mera bilder kanske nästa vecka men håll till godo så länge :grin:

1515247526_20171212_095804.jpg

1515247534_20171212_100629.jpg

1515247558_20171212_102439.jpg

1515247713_20171213_104502.jpg

1515247715_20171222_102930.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).