Öppna kategorin

Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

142 inlägg 65935 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

totte  
#405657
Rivaren skrev:Kollegor. Tråden är väl inte tänkt att bli någon dagbok direkt, men jag tycker om tråden och vill gärna uppdatera om min resa.


Mycket trevligt har det varit att ta del av den här tråden! Och vi uppskattar mycket att du fortsätter att dela med dig av vardagen. Sen är vi tacksamma om du inte delar ut förkylningen :lol: Krya på dig ordentligt nu och starta inte om för tidigt så du går på pumpen ordentligt en gång till.

Du har inte funderat att starta en blogg på forumet?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#448688 Nu har jag inte skrivit på länge. Men numera har jag både sågkort och bilkörkort. På torsdag är jag uthyrd till en gammal huggare här i trakterna som hyr ut sig själv till skogsbolagen och gör egna såna jobb. Jag börjar närma mig mitt mål, och förvånansvärt fort går det. Kommer nog uppdatera någon gång framöver med bilder och annat. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Blivande snickare  
#448690 Grattis till korten, kul att läsa! :-BD

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

stektlök  
#448725 Jag börja läsa på sid1... hoppa te 4a å ble glad när han fått jobb !! Skummat hela tråden nu!
(Finns nog ingen i Kleva som inte har körkort!! :d Bilen över berget å kolla skog, rådjur å älgar sen ner i stan å käka en kebab/pizza å sen hem igen!)

Äre bara ja som saknar en grej nu angående den här grabben..... han måste köpa sin egen fastighet om det så bara är några hektar till å börja med !! 8)
Cashen rullar väll in, å då de e bara å köpa!

Här sitter en annen 40+ å undrar varför i hel... man inte köpte skog mm på nittitalet när man börja knega å tjäna grov cash :shock:

Hoppas de går bra för trådskaparen även i framtiden !

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#448858
stektlök skrev:Jag börja läsa på sid1... hoppa te 4a å ble glad när han fått jobb !! Skummat hela tråden nu!
(Finns nog ingen i Kleva som inte har körkort!! :d Bilen över berget å kolla skog, rådjur å älgar sen ner i stan å käka en kebab/pizza å sen hem igen!)

Äre bara ja som saknar en grej nu angående den här grabben..... han måste köpa sin egen fastighet om det så bara är några hektar till å börja med !! 8)
Cashen rullar väll in, å då de e bara å köpa!

Här sitter en annen 40+ å undrar varför i hel... man inte köpte skog mm på nittitalet när man börja knega å tjäna grov cash :shock:

Hoppas de går bra för trådskaparen även i framtiden !


Jag flyttade ju som tur är ifrån Kleva som 11-åring, annars hade jag väl slösat alla mina besparingar på bensin vid det här laget. Inte för att jag har några besparingar, men de har inte gått till bensin i alla fall... :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#449249 Så mina vänner. I morse satte jag mig i bilen och åkte 54 kilometer länsväg för att komma till hygget där jag skulle få svettas och såga. Solglittret som låg på sjöarna vid sidan om vägen skvallrade om att det skulle bli en fin dag. Och det blev det!

Bild

Det här är vyn jag hade vid första kaffepausen.

Bild

Det jag fokuserade mest på mina första trädfällningar (inte idag alltså, utan absolut första) var känslan när trädet föll. Sen började jag fokusera mer på hur väl jag lyckades med riktningen... nu börjar brytmånen bli alltmer intressant, hur jämn och rak den blev och allt det där. Känner ni igen er?

Bild

... och där i bortre änden av skövlingsskörden kan ni skymta Rivaren i egen hög person!

Bild

Att balansera omkring på stockarna är något jag är alldeles särskilt förtjust i. Jag inbillar mig att jag ska ha nytta av det i den sport jag utövar på fritiden. Små, precisa steg och låg tyngdpunkt. Det lär göra nytta för balanssinnet.

Bild

När jag hade kommit så här långt blev jag osäker på om jag skulle ta åt höger och aptera den okvistade granen ni ser där, fotografen var den som hade svaret på min fråga om detta och han lyckades även knäppa av en bild just i det ögonblicket jag ställde frågan.

Sen packade vi ihop vid 14:30 och åkte hemåt. Vi hade gjort tillräckligt för att hinna bli klara imorgon. Inte för att jag hade haft något emot att köra på ett par timmar till. Med lite tur hade jag fått jobba så länge att jag hade kunnat skippa träningen idag. Det kan jag inte göra nu, för nu har jag ingen giltig ursäkt. På vägen hem såg jag en bil som var stripad med "Anderssons skogstjänst" samt ett telefonnummer under. Telefonnumret hann jag tyvärr inte läsa för det var en 90-sträcka, men jag tänkte att jag googlar lite sen så får jag nog fram numret, så kan jag presentera mig och kanske bli inhyrd hos dem på olika hyggen också. Men inte hittar jag något på google.

Så vet du som läser dessa rader precis just nu vem eller vilken firma det kan ha varit jag fick syn på, en vit skåpbil med grönaktig text, någonstans på 190:an mellan Sollebrunn och Göteborg, så kan ni ju antingen varna dem om att det är en arbetsvillig före detta rivare som sökt efter deras telefonnummer, eller skicka deras nummer till mig om ni vill djävlas lite med dem. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

eqlazer  
#449258 Kan det vara denna?
https://www.ratsit.se/720217EHOQ00001-A ... kogstjanst

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Hema  
#449265 Ser bra ut det där och om du vill ha ett tips, så kunde vissa stubbar bli lite lägre. :)

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Erre  
#449276 Härligt att se rivaren!

Hoppas att du kommer att trivas med ditt nya jobb länge!

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#449289
Hema skrev:Ser bra ut det där och om du vill ha ett tips, så kunde vissa stubbar bli lite lägre. :)

Absolut. Men den du ser på mittenbilden till exempel har fungerat som staketstolpe åt en angränsande före detta hästhage, så det sitter lite metalldetaljer lite här och var så den och motsvarande får vi ta högre. Vi siktar naturligtvis på så låga stubbar som möjligt, både för skotarens skull och förtjänsten av både timret och massaveden. Tack för tipset! :)

Och @eqlazer, rent geografiskt så ser det ju ut att kunna stämma, eftersom jag börjar märka att halvlånga resor inom den här branschen är mer regel än undantag. Tusen tack! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

anersimyra  
#449339
Hema skrev:Ser bra ut det där och om du vill ha ett tips, så kunde vissa stubbar bli lite lägre. :)

Och att klä sig i varselblus.. :d

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Ola63  
#449491 På bilden ser det inte ut som ni gjort vägar, ser mer ut som rushuggning och det är både mer tidskrävande och jobbigare. Lär in ett sätt att hugga vägar så kan du njuta mer av huggningen och ska man hugga professionellt så måste man kunna det. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#449587
Ola63 skrev:På bilden ser det inte ut som ni gjort vägar, ser mer ut som rushuggning och det är både mer tidskrävande och jobbigare. Lär in ett sätt att hugga vägar så kan du njuta mer av huggningen och ska man hugga professionellt så måste man kunna det. Lycka till.

Ptja, har du något hygge på gång eller vet någon som har inte alltför många timmars resa från Göteborg så kan ni få hyra in mig för upplärning. :grin: Ni får ett stycke vilja i ett slitstarkt emballage, och priset för det är inte så skrämmande som det borde vara haha ;)

Om inte så tackar jag för tipset och ska försöka lära mig detta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#449615 Eftersom jag inte har bättre för mig en lördagskväll som denna så kan jag berätta om min första klättring. Jag vore inte jag om jag inte hade bilder på spektaklet också. Klättring är väl kanske inte mitt huvudsakliga mål, men inte heller någonting jag tackar nej till. Höjdrädslan är normalt sett på en sån nivå att jag kan få panik om jag ställer mig på en stol. Men å andra sidan: att övervinna sina rädslor är en av de mest ärorika segrar av dem alla!

Jag har testat att ta på spikskorna och försökt komma upp tidigare, men det var en smal stam med klen bark och våt ved innanför så jag fick inte fäste, att familjen i huset intill stod och tittade på gjorde inte saken bättre. Men idag fick jag tillfälle att ta mig upp i en tall och plocka ned en gren, vilket jag också gjorde under ledning av min mer erfarne kollega.

Bild

Bältet var lite krångligt att komma i. Man kände sig bra fånig när man stod där och försökte trä i sågkängorna i de remmarna som sitter runt låren.

Bild

Ett par avslutande instruktioner innan jag skulle ge mig iväg. Jag var riktigt nervös. Mådde nästan illa, men någon slags självspäkningsstörning lider jag faktiskt av, för jag konfronterar mig hyfsat ofta med såna lägen. Eller så är jag bara av det nervösare slaget, jag vet inte...

Bild

Upp och iväg!

Bild

Och en bild i motljus får avsluta det hela, med hjälmen svingande triumferande likt en cowboyhatt! (Och ja, jag vet, hjälm med spänne under hakan ska det vara, men nu blev det inte så...)

Tallen fälldes sedan och stammen sågades upp till ved, medan grenar och ris samlades i hög tillsammans med resterna av ett par ekar som hämtades med lastbil av Trädtransport i Väst AB (#TEAMTTV). Allt som allt en bra dag, en dag att minnas!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

sundelius  
#449622 Din resa mot skogshuggare går spikrakt uppåt som en raket, är imponerad.
Sen att du är duktig på att uttrycka dig och bifogar bilder är ju trevligt för oss som följer din väg.
Jag och antagligen många med mig uppskattar att följa med på din resa :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar