Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243962 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446346 Hej på er Minimastervänner!
Planerar lite inför säsongens körning, någon som provat att vätskefylla däcken på vagnen? för att därmed få en lägre tyngdpunkt och att den blir stabilare då den är tom.
Fann en länk; http://lantbruk.michelin.se/se/Anvaend- ... la-daecken

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449592 Jajamän då är däcken fyllda med etanol/vatten och så stålband, vad sugen man blev att fara ut å testa.. måste bara komma igång med huggningen också :smile:

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#449595 Hej Vem är tillverkare av banden?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449599 Hej, det är från Vimek i Vindeln, jag vet inte om de gör dem själv eller om de har nån leverantör.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Hema  
#449618 Kul och jag är lite nyfiken på din påfyllningsadapter. Kan du säga något om den?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449632 Hehe.. det finns att köpa riktiga adapters som är avsedda för detta ändamål och kan släppa ut luften. Jag beställde också en sådan men den kom inte fram så därför gjorde jag en själv. Utrustningen jag använde är hink, dränkbar pump med kapaciteten 11 Bar, vattenslang samt en hemgjord adapter av vanliga vattenledningskopplingar. Jag funderade vilken funktion adaptern behövde och kom fram till att man måste kunna växla mellan att pumpa vätska och släppa ut lufttrycket. Jag valde ett 15 mm T-rör med två små kulventiler A och B, 1/2 tums anslutning till vattenslangen och en 8 mm halvkoppling som passade till däcksventilen.

Börja med att rotera däcket så att ventilen hamnar så högt som möjligt (klockan 12), skruva ut lufttrycksbackventilen. Anslut slangen med adapter till däcksventilen. Inledningsvis har man båda ventilerna stängda, startar pumpen, öppnar ventil A, pumpar, stänger ventil A, öppnar ventil B för att släppa ut luft osv. tills däcket är fyllt. Skruva i lufttrycksbackventilen. Pumpa därefter däcket med luft till det tryck det ska ha.

Det gick åt ca 130 liter, drygt 30 liter i varje däck, vilket tillsammans med banden sänker tyngdpunkten då vagnen är tom :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450499 Äntligen kom man ut i skogen. Håller på ta rätt på vindfällen efter en hyggeskant. Det blev två lass på vimeken idag.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#450528 Du märkte nog våldsam skillnad i stabilitet nu? För egen del så nöjer jag mig med band det tycker jag räcker för mig dessutom slipper man släpa extra vikt

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450544
ulfgustav skrev:Du märkte nog våldsam skillnad i stabilitet nu? För egen del så nöjer jag mig med band det tycker jag räcker för mig dessutom slipper man släpa extra vikt
Ja, det blev stor skillnad, helt klart höjs kapaciteten. Det märks på vagnens stabilitet och drift i svår terräng samt att man kan utnyttja kranens kapacitet fullt ut.

Fördelar:
+ vagnens boggie flyter bättre över ojämnheter och blir stabilare om man kör på skå i svår terräng
+ kranens kapacitet och vinschen kan nyttjas bättre då vagn är tom

Nackdelar:
- man kan inte köra snabbt efter väg
- ev. drar den mer bränsle eftersom den blir tyngre

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#509958 Nån som vet var man kan köpa nya däck till 101:an? Jag har de smalare däcken. Jag kollade med vimek men priset är alldeles för högt med tanke på vad däck till mindre traktorer normalt kostar. Dimensionen på däcken är 175r14. Vet inte riktigt hur man översätter det till tum-mått.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

fritidshuggarn2  
#511776 Jag har precis köpt och lagt på dom här
20180407_161854.jpeg

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

fritidshuggarn2  
#511779 Vet inte vad vimek tar men tyckte det var ett vettigt pris
Screenshot_20180512-204819.jpeg

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

fritidshuggarn2  
#511780 Skillnad
20180328_193701.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#511902 De där ser ju grymt bra ut! Var beställde du dem? Med slang eller utan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).