Föryngring

Planteringstakt Barrot

61 inlägg 29052 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

isteskog  
#449359 Fungerar det även vid starkt solsken, torkar inte barrotsrötterna ut fort?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449367
isteskog skrev:Fungerar det även vid starkt solsken, torkar inte barrotsrötterna ut fort?

Lärk och tall kan torka då de har lite mindre finrötter. Plantorna står i vatten hela tiden utom de två tre minuterna som det tar att planta tio plantor och då är det den sista som är så länge i luften. I plantsäcksrna finns ingen eller lite fukt så risken är nog lika stor där. Man blir inte lika trött av detta sätt att planta då man inte bär runt på plantorna. 250 barrot väger normalt 15-18 kg är de jordslagna kan de väga mer. Det blir mycket vikt att bära runt på.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449369 Om man som jag gjorde hade vatten i spannarna väger de ännu mer... :(

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

jannee  
#449452 Jag använder mig av ett 15 liters svart plastspann. 100 barrotsplantor + lite vatten i botten. Vid hjälpplantering tar detta ca 2 timmar för mig att jordfästa - inklusive en rökpaus. :grin:
Kan jämföras med att jag sätter ca 100 täckrotsplantor/tim inklusive hämtning och rökpauser - m.a.o. jag jobbar inte på speciellt duktigt :mrgreen: = en arbetsdag = 1000 täckrotsplantor.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Äboda  
#449489 Plugg +1 brukar jag räkna med 600 plantor om dagen, men jag tycker inte o att stressa utan vill njuta av arbetet.

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

röjar kalle  
#449509 Skall jobbet göras ordenligt så sätter du mellan 500 -1200 om dagen beroende av mark för hållande.Visst går det att sätta mer men hur blir kvaliteten på sättningen :?:

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

isteskog  
#449522 Här uppe i steniga Hälsingland satte man alltifrån 350-400 barrot om det var styggt till 1000-1200 om det var stenfritt (någorlunda). Det här var på Korsnäs-Marmas tid ...... :geek:

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450011 Tackar för riktpunkterna.
Gillade idén med att sätta ut hinkar och bara ha plantorna i handen. Borde bli mindre lyft och mer energi över till att plantera. Känns som en idé värd att prova. :)

Se är det klart att jobbet ska göras ordentligt. det är därför jag vill göra det själv. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453128 Gör ett försök att visa hur jag plantera. Tyvärr planterar jag ur bild några gånger så jag har lagt in en paus hund.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453129
Gör ett försök till.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

hlb  
#453138 Hjälpplanterade igår. (10% komplettering). Satte som 73-åring med lite onda axlar 50/tim. Plugg +1, 25-50 cm långa. Lugnt arbetstempo. Av någon anledning var det för glest vid mycket ris.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

sundelius  
#453142 Hlb :s takt har jag haft igår och idag.
Det var lite svårt att hitta jord mellan all sten :sad:

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

hlb  
#453147 En smålänning måste ha matjord i fickorna. Skönt att vi är två Sundelius.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstakt Barrot

sundelius  
#453154
hlb skrev:En smålänning måste ha matjord i fickorna. Skönt att vi är två Sundelius.

:grin:

Avatar Fallback

Re: Planteringstakt Barrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453178
Tåndemåla skrev:Gör ett försök till.


Fin film. Du bryr dig inte om att dra upp plantan lite efter du tagit bort borren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).