Motorsåg och handhållet

Förbannade motorsåg!!

65 inlägg 62324 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

anersimyra  
#449316 Jag vill minnas att gnistan ska vara intensivt blå och svår att se i starkt ljus, är den stor och gul tyder det på något fel. Men det kan andra svara bättre på.. :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Galne  
#449317
Mange skrev:Går det inte igång på några ryck äl nåt fel som ska åtgärdas.


Precis, och när man felsöker och testar olika saker så kan det gå åt mer än ett par ryck. Då är borrmaskins metoden en ypperlig hjälp!

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449319 Alltså nu har vi uteslut allt annat än tändspole, kan man laga tändspole på nåt sätt?
Är inte jätte sugen o köpa en sån för tusen spänn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449321 Kollade på när jag har köpt sågen det är precis 9 April 2015, finns det garanti kvar?
I så fall, vart man lämnar den då? har köpt den från internet..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

JensSkoog  
#449328
Lassiter skrev:Kollade på när jag har köpt sågen det är precis 9 April 2015, finns det garanti kvar?
I så fall, vart man lämnar den då? har köpt den från internet..

Ring dom du köpte den från och berätta att det finns fel på sågen. Ha kvitto och allt för handen. Då vet du strax vad dom värda de du köpte från :wink:

Lassiter skrev:Alltså nu har vi uteslut allt annat än tändspole, kan man laga tändspole på nåt sätt?
Är inte jätte sugen o köpa en sån för tusen spänn.


Allt går, men å laga tänspolen på en motorsåg skulle väl bli lite svårt.
Jag skulle väl heller kolla på E-bay om den inte finns billigt.
Men har du kollat om tändspolen som sitter i har rätt avstånd till svänghjulet.
Har sett det några gånger att spolen har "vandrat" så avståndet har blitt för stort.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449336 Jaha, enligt Husqvarna man lämnar alltid till lokala återförsäljare på garanti ärenden.
Hittade kvitto också, som tur är, brukar inte vara så noga med kvittona..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

totte  
#449398
Lassiter skrev:Alltså nu har vi uteslut allt annat än tändspole, kan man laga tändspole på nåt sätt?
Är inte jätte sugen o köpa en sån för tusen spänn.


Praktiskt sett nej, det går inte. Grejorna är inte gjorda för att kunna lagas. Teoretiskt sett kanske det skulle gå, men det vore då otroligt besvärligt bara att lyckas öppna den ihopgjutna klumpen utan att totalförstöra innehållet och sen få ihop den så det blir tätt och bra efter att ha bytt vad som nu var fel.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

jannee  
#449447 Köpte du sågen den 15 April och det är 2 års garanti har säljaren säkert dokumentation på när du köpte och vad du betalade. M.a.o. löser nog din återförsäljare problemet åt dig om det finns möjlighet.
Försäljaren har SKYLDIGHET att behålla dokumentation i 10 år.
Detta kunde Mange upplyst dig om - om han velat :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449450 Jag har lämnat sågen till lokal service ombud.
Ångrar inte att jag har felsökt själv. Har lärt mycket om tvåtaktsmotorer.
Enligt kvittot har jag garanti till 9 april.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449513
jannee skrev:Köpte du sågen den 15 April och det är 2 års garanti har säljaren säkert dokumentation på när du köpte och vad du betalade. M.a.o. löser nog din återförsäljare problemet åt dig om det finns möjlighet.
Försäljaren har SKYLDIGHET att behålla dokumentation i 10 år.
Detta kunde Mange upplyst dig om - om han velat :grin:

Det är inte bara ÅTF, det gäller alla företagare...
Som ÅTF har man ofta kundregister i någon form. Jag är så pass liten så jag har det i huvet.

Jag vet inte hur det funkar i Webhandel men även de harskyldighet att spara i tio år.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Andreas99  
#449528 Du har skyldighet att spara till skattemyndigheten, om de vill göra en kontroll. Men har du någon skyldighet att leta upp kvitton till kunder? Är väl inte så svårt när kunden vet vilken dag, men kanske jobbigare om de säger våren för två år sedan. Men det är klart idag ligger väl allt på datorn och går ganska snabbt. Undrar mest om man som kund kan begära att butiken ska leta upp kvitton till en, känns som om det är ens eget ansvar att ha koll på dom.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

halvproffs  
#449529 Om man inte har firma är det väl ingen ide att spara kvitto för skattemyndigheten, bara för garantin. Om det räknas som yrkesmässigt bruk har jag för mig att garantin är 2månader, annars 2år. Men det kan Mange svara på

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

anersimyra  
#449530 HVA lämnar ett års garanti till företagare.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449531
halvproffs skrev:Om man inte har firma är det väl ingen ide att spara kvitto för skattemyndigheten, bara för garantin. Om det räknas som yrkesmässigt bruk har jag för mig att garantin är 2månader, annars 2år. Men det kan Mange svara på

Stämmer gott. Som privatperson är det 2 år.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Andreas99  
#449532 Nä den frågan var till mange som jag har förstått driver en verksamhet med försäljning och rep av motorsågar. Jag tror inte att han har någon skyldighet att leta upp mitt kvitto bara för att jag som kund har slarvat bort min kopia. Där är det nog goodwillen det handlar om. Tror inte att de stora varuhusen lägger någon energi på att leta upp bort tappade kvitton.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).