Skotare

Kranspetsstyrning ger bättre start

18 inlägg 7412 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Anders Engström  
#449076 Enspakssystem har jag svårt att föreställa mig, men jag har kanske klent med förståndet.. På mitt jobb opererar jag bland annat med en operationsrobot, den heter daVinci. Där sitter man bredvid patienten och styr tång (grip) och sax eller nålförare med handen. Håller i en liten joystick med tumme och pekfinger, genom att flytta handen rör sig instrumentet precis som min arm, insrumentet har också handled så mina handledsröreler översätts direkt, och genom att gripa med tumme pekfinger griper instrumentet. Har kört robot i fem år nu och hela tiden undrat när denna styrning ska komma till kran. För er som vill kolla, eller bara tycker min beskrivning verkar förvirrande kan googla på daVinci eller operationsrobot, så kanske det blir klarare hur jag menar.

Mvh

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Hema  
#449165
Anders Engström skrev:Enspakssystem har jag svårt att föreställa mig, men jag har kanske klent med förståndet.. På mitt jobb opererar jag bland annat med en operationsrobot, den heter daVinci. Där sitter man bredvid patienten och styr tång (grip) och sax eller nålförare med handen. Håller i en liten joystick med tumme och pekfinger, genom att flytta handen rör sig instrumentet precis som min arm, insrumentet har också handled så mina handledsröreler översätts direkt, och genom att gripa med tumme pekfinger griper instrumentet. Har kört robot i fem år nu och hela tiden undrat när denna styrning ska komma till kran. För er som vill kolla, eller bara tycker min beskrivning verkar förvirrande kan googla på daVinci eller operationsrobot, så kanske det blir klarare hur jag menar.

Mvh

Spännande och vad jag har förstått och hört kan man även låta en läkare med samma styrdator sitta någon annanstans på jorden och utföra operationen. Här har jag dock nog lite för lite förstånd att man vågar, då internet inte är 100% stabilt. :)

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning ger bättre start

Anders Engström  
#449304 Vi sitter ju i samma opsal, men när dom introducerade apparaten satt kirurgen i New York och patienten låg i Paris, för säkerhets skull stängde dom alla annan trafik i fibern under Atlanten, och det ska ha kostat 10 miljoner att hyra kabeln för detta... Lite ot men ändå...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).