Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829151 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449133 Klarar en mindre el-bil att dra ett släp på 800kg 12mil i 8okm/h?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#449135
Mangan skrev:
Inte som jag förstått det, utan det är att temperaturen är så hög så att kvävet i luften bildar NOx. Samt att det alltid blir partiklar vid förbränningen. Beror alltså på motortypen.


Fast det tragiska i detta ämne är att bensin och diesel har samma utsläppsnivå på partiklar (PM) i EURO6 - 0.005.

Länk: https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php

Därför är jag skeptisk till att politiker kommer tvinga övet bilförare till bensin. Speciellt då med HVO i åtanke...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449152
Röjkvist skrev:Klarar en mindre el-bil att dra ett släp på 800kg 12mil i 8okm/h?


Här kan du se vad en Tesla X drar med husvagn. Tänk då på att Tesla X är stor och väger ca 2,6 ton.
Tesla X kommer beroende på batteristorlek och släp mellan 112km och 293km.
Släpvikten var mellan 500kg och 2250kg.
Model X consumption with trailers


Tesla 3 är ungefär lika stor som en Hyundai Ionic och har drag.
Consumption test on Ioniq, Model S and X
https://youtu.be/5CtXMYmUN5s?t=305

Så en Tesla 3 borde lätt klara dina krav, kan tänka mig att räckvidden
är snarlik Tesla X. Med rejäl motor och 4wd borde den bli en bra dragbil.

Och vill man rejsa slipper man koppla ifrån släpet :lol: :lol: :lol:
Tesla X vs. Alfa Romeo 4C
http://www.dailymotion.com/video/x4hgzko

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brorsan  
#449155 Är testerna gjorda med klimatanläggning på/av, värme på/av vad gör det på förbrukning - sträcka?
Olle

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449157
Zalman skrev:Det finns en del elbilsskeptiker på detta forum.
De som har en elbil verkar över lag vara väldigt nöjda.
Jag känner inte till någon som bytt bort sin elbil mot en fossilbil.
Visst det kanske finns, men de verkar vara väldigt få.

Du får gärna kalla mig skeptiker, men de som skaffar elbil kanske är de som har pengarna och samtidigt kan dra nytta av fördelarna medans det är en nyhet (gratis laddning subventioner osv.). Jag behöver kombi, dragkrok och helst 4x4 och då minskar utbudet enormt, samt det är inte överallt som det finns tillgång till 3-fas minst 16A. (Bara se på alla som köper 1-fas-vedklyvar..) Elbilen är väl mer eller mindre fortfarande i sin startgrop, så det är fortfarande lite häftigt/spännande osv. och första gångsägarna lär inte heller ha så fasligt mycket problem med bilarna heller och skulle de det, så kan jag nästan lova att biltillverkaren gör allt i sin makt för att avhjälpa problemet. (De har inte råd med dålig PR i denna frågan då den har blivit så het.)

Min uppfattning om denna hype om elbilar, vindkraft och solkraft (solceller-el) är att konsumenterna har sett att det sänker CO2-utsläppen och då är det bra. Alltså fått en fet OK-stämpel, sedan släpper konsumenterna frågan och går vidare. Att det finns en massa andra aspekter verkar man inte ha ork eller lust att ta sig till.

Om vi nu börjar med elbilen, så är livslängden på dagrns batterier begränsad. Borde man inte ta hänsyn till detta?
Att flera elbilar automatiskt får en batterihyra på sig, vilket kommer för de som idag kör äldre bilar (för att de inte har råd med nyare), inte bli ett alternativ för att milkostnaden kommer bli för hög. Detta ger att elbilar får en kortare livslängd generellt sätt. Andra/tredje-handsvärdet blir osäkert. Majoriteten av elbilar får eller kan inte utrustas med dragkrok.

Sedan kommer vi till laddningen. Om man bor i lägenhet och ofta inte har tillgång till en parkeringsplats eller de som har inte ett eluttag. Hur ska de kunna välja en elbil? Vi har snabbladdningen som kräver väldigt mycket av elnätet, vilket då behöver säkras upp för tusentals kronor och näten behöver förstärkas. Samt hur skulle det bli på en kall vinter, när alla skulle sätta alla sina bilar på laddning över natten, samtidigt som kylan lägger sig?

Jag har svårt att se hur vanliga elbilar ska kunna bli en svensonbil? Kanske inom framtiden med självkörande bilar då dessa kan åka till ett garage och laddas, för att sedan köras fram vid avtalad upphämningstid eller dyligt. De som ska åka till sommarstugan i skogen med ingen eller bristande el har heller ingen nytta av dessa bilar. Visst man kanske kan hyra bil just för de tillfällena.

Att även göra batterilastbilar faller på det utrymmes/vikt-krav som batterierna skulle ta i anspråk. Att det står Tesla i länkrubriken är nog bara för att få uppmärksamhet. Men här visas det på en rad brister för batteridrift, samtidigt som han själv missar en hel del brister på var spårbunden el dras med för problem och vad som skulle kunna bli verkligenheten om man skulle satsa på det.
http://www.nyteknik.se/opinion/battre-med-elvagar-an-att-alla-kor-tesla-6836322
Tunga lastbilar skulle behöva närmare tio ton batterier för att klara fyra timmars körning på landsväg och sedan laddas på en lunchrast med en megawatt för att kunna fortsätta resan. Detta är ingen kommersiellt realistisk lösning.


Det finns forskning som visar på att man bör utnyttja det man har så länge som det är realistisk möjligt, är att föredra, framför att byta ut i förväg, då nytillverkning drar mycket resurser och energi och släpper ut CO2. Därför borde man ist se till att välja lösningar som är så bra som möjligt med det man har. Därför kan det inte vara vettigt att ta bort fordonsskatten för vissa nya bilar de första 3-5 åren, för att sedan sakta höjas. Om det nu heter fordonskatt bör det vara en fordonsskatt och utredas vad den bör baseras på. Kanske bör man gå på vikt? Jag blir mer och mer övertygad om att den bör tas bort helt och hållet. Istället bör den läggas på drivmedlet. Om inte fordonet används, varför ska det då beskattas?

Jag hade gärna haft två fordon, men med de ökade fasta kostnaderna, så blir det inte hållbart. Men om så hade varit fallet så hade jag kunnat ha en liten snål bil att pendla med (kanske elbil, men det finns ingen laddningsmöjlighet vid jobbet, så det går bort) och en annan större med 4x4 och som man får dra vettigt släp med, som andra bil. Då hade totalen blivit mindre utsläpp gissningsvis. Ja bilbeskattningen borde ligga mer eller mindre helt och hållet på drivmedlet. Med dagens planer riskerar vi att exportera bort utsläppen eller kapitalförstöra det vi har genom för tidig kassering.

Om det nu är så farligt med personbilsutsläppen, varför blir inte kollektivtransporten mer subventionerad än nytillverking av bilar? Ju bättre kollektivtrafik vi har, desto mindre behov av privatfordon får vi.

Med de olika punkterna som jag har nämnt, så ser jag inte att det är realistikt möjligt för att elbilarna ska kunna ersätta förbränningsmotorn. Men hybrider, bränslecellsmotorer kanske kan komma att ta en mycket stor andel.

Angående batterimotorsåg osv., så går jag i tankarna att sälja av min och mitt ryggbatteri. Sågen med vanligt batteri väger mer än min 339:a och går sämre, och behöver byta batteri oftare än jag tankar 339:an. samt om jag ändå ska ha ryggbatteriet på mig kan jag lika gärna ta på mig den riktiga selen till min allt-i-ett-röjsåg. Så behåller jag min lilla trimmer för småputsning. Säger inte att 339:an är utan brister, men när den går som den ska, kör den 8:or runt batterisågen och så kan man ha standardkedja på + att jag upplever den som lättare, dock slipper man cetifugalkraften i en batterisåg vilket kan vara trevligt vid kvistning. Dock kanske kommer jag blicka lite åt batteristångsågen, får se.

Angående solceller så beror det väldigt mycket på var och hur de har tillverkats, annars ger deras livcykel ett högt CO2 utsläpp, men detta är det få som känner till. Vattenfalls egna paneler som de säljer ligger på ca 66g/producerad kWh, medans vind ligger runt 13g och kärnkraft och vatten under 10g. https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung/
i har ännu ingen fullständig livscykelanalys avseende den Solkraft vi säljer. Preliminära livscykelanalyser på de solpaneler vi erbjuder till försäljning visar CO2-utsläpp på 66 g/kWh under elens hela livscykel.

Om det är generella siffror på CO2-utsläppen så borde solceller absolut inte subventioneras!

Tar vi både sol och vind med sitt naturliga intermittenta problem, att de producerar när de vill, inte när vi alltid önskar. Se på denna nyheten från Hallandsnyheterna, hur man slår sig för bröstet:
http://www.hn.se/nyheter/falkenberg/s%C3%A5-blev-kommunen-sj%C3%A4lvf%C3%B6rs%C3%B6rjande-p%C3%A5-gr%C3%B6n-el-1.4186032
Så blev kommunen självförsörjande på grön el. Inte ett ord, om intermittentproblemen, inte ett ord!Det borde vara straffbart och sprida sådan propaganda. Vi kan väl koppla loss Ringhals, så får vi se om de börjar ångra sig till vintern. Men sådant här går svensson på, de reflekterar inte ens över problemet med intermittent elproduktion. Vi subventioner bort vår baskraft, till förmån för en fulare natur, känsligare elproduktion och höjd elnätsavgift.

Ja jag är skeptisk, om det är fel att försöka se helheten, men så är jag inte så trendig heller..

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449158
Brorsan skrev:Är testerna gjorda med klimatanläggning på/av, värme på/av vad gör det på förbrukning - sträcka?
Olle


Utgår ifrån att klimatanläggningen är på, den spelar mindre roll.
Det finns 2 saker som spelar störst roll vid släpkörning, det är hastighet och släpets luftmotstånd.
Förbrukningen ökar med 50-80% om man ökar från 70 till 120kmh.
En häst trailer på 700kg går nästan lika tungt som en husvagn på 1600kg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449159
Zalman skrev:
Röjkvist skrev:Klarar en mindre el-bil att dra ett släp på 800kg 12mil i 8okm/h?


Här kan du se vad en Tesla X drar med husvagn. Tänk då på att Tesla X är stor och väger ca 2,6 ton.
Tesla X kommer beroende på batteristorlek och släp mellan 112km och 293km.
Släpvikten var mellan 500kg och 2250kg.
Model X consumption with trailers


Tesla 3 är ungefär lika stor som en Hyundai Ionic och har drag.
Consumption test on Ioniq, Model S and X
https://youtu.be/5CtXMYmUN5s?t=305

Så en Tesla 3 borde lätt klara dina krav, kan tänka mig att räckvidden
är snarlik Tesla X. Med rejäl motor och 4wd borde den bli en bra dragbil.

Och vill man rejsa slipper man koppla ifrån släpet :lol: :lol: :lol:
Tesla X vs. Alfa Romeo 4C
http://www.dailymotion.com/video/x4hgzko

Intressanta länkar, men vet du vad batterihyran för Tesla 3 blir?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449160
Hema skrev:
Zalman skrev:
Röjkvist skrev:Klarar en mindre el-bil att dra ett släp på 800kg 12mil i 8okm/h?


Här kan du se vad en Tesla X drar med husvagn. Tänk då på att Tesla X är stor och väger ca 2,6 ton.
Tesla X kommer beroende på batteristorlek och släp mellan 112km och 293km.
Släpvikten var mellan 500kg och 2250kg.
Model X consumption with trailers


Tesla 3 är ungefär lika stor som en Hyundai Ionic och har drag.
Consumption test on Ioniq, Model S and X
https://youtu.be/5CtXMYmUN5s?t=305

Så en Tesla 3 borde lätt klara dina krav, kan tänka mig att räckvidden
är snarlik Tesla X. Med rejäl motor och 4wd borde den bli en bra dragbil.

Och vill man rejsa slipper man koppla ifrån släpet :lol: :lol: :lol:
Tesla X vs. Alfa Romeo 4C
http://www.dailymotion.com/video/x4hgzko

Intressanta länkar, men vet du vad batterihyran för Tesla 3 blir?


Det blir ingen batterihyra på Tesla 3, dock kommer det inte vara gratis(kostar 1,9kr per kwh) att ladda på Teslas
superladdare, där man idag kan ladda med en hastighet på upp till 20 mil på 20 minuter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449161
Fredrik Reuter skrev:
Mangan skrev:
Inte som jag förstått det, utan det är att temperaturen är så hög så att kvävet i luften bildar NOx. Samt att det alltid blir partiklar vid förbränningen. Beror alltså på motortypen.


Fast det tragiska i detta ämne är att bensin och diesel har samma utsläppsnivå på partiklar (PM) i EURO6 - 0.005.

Länk: https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php

Därför är jag skeptisk till att politiker kommer tvinga övet bilförare till bensin. Speciellt då med HVO i åtanke...

Om jag har förstått det rätt, så beror NOx delvis på hur man blandar bränslet och luften. Lite NOx ger dock en lägre effekt och därför släpper man hellre ut mer CO2 och mindre NOx, än tvärtom. Har för mig att ämnet var uppe på Nyteknik.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449162
Zalman skrev:Det blir ingen batterihyra på Tesla 3, dock kommer det inte vara gratis(kostar 1,9kr per kwh) att ladda på Teslas
superladdare, där man idag kan ladda med en hastighet på upp till 20 mil på 20 minuter.

Så vad händer den dagen batterikapaciteten sjunkit till max 70% vid fulladdning? Det är väl generellt då man brykar eler ska byta?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brorsan  
#449163 Kolla i länken och scrolla ner så ser ni vad temperatur/fart gör för bränsleförbrukning. dom vill inte visa temperaturer under - 10 grader. Varför det?
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Olle

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449171
Hema skrev:
Zalman skrev:Det blir ingen batterihyra på Tesla 3, dock kommer det inte vara gratis(kostar 1,9kr per kwh) att ladda på Teslas
superladdare, där man idag kan ladda med en hastighet på upp till 20 mil på 20 minuter.

Så vad händer den dagen batterikapaciteten sjunkit till max 70% vid fulladdning? Det är väl generellt då man brykar eler ska byta?


Att man måste byta batterier på en elbil gör man för att man vill ha ett större batteri, inte för att det är slut.
Gissar att vart tredje år så kommer dubbelt så stora batterier.
Exempel:
Renault Zoe finns med 22kwh batteri som går att uppgradera till 41kwh för 35.000kr.
Batteribytet blir inte så dyrt som man kanske tror eftersom man pratar om ett pris på 100 dollar per kwh
mycket snart och att man kan byta in det gamla batteriet som kan användas i hus tex.
Att då byta från 22 till 41kwh borde då kosta under 19.000kr.

Träffade en Tesla S ägare i Örnsköldsvik som kört 40.000 mil utan bekymmer.
http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... hp?id=5451

På min Tesla S60D är batteriet på 75kwh fastän jag bara kan använda 60kwh.
15kwh har man i säkerhetsmarginal.
Enligt detta diagram så har batteriet sjunkigt med 7% efter 18.000mil.
http://teslaclubsweden.se/wp-content/up ... /fig-2.png

Så efter 18.000 mil borde jag ha 70kwh kvar i mitt batteri, vilket är långt ifrån 60kwh.
Viktigare saker att tänka på vid elbilsköp är att ett stort batteri är alltid bättre.
Inte bara för att det rymmer mer utanför att det går snabbare att ladda, har mindre laddningsresistans.

Exempel, första Tesla S60 hade ett 60kwh batteri, nya S60 har ett 75kwh batteri
och med ett större och med bättre kemi så tar det hälften så lång tid att ladda
nya S60 fullt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

torpöbo  
#449173 Hur hållbart är det egentligen att vi ska köpa ny bilar med jämna mellanrum. Det som förvånar mig är att man inte ställer högre krav på att bygga bilar i material och med metoder som står emot tidens tand bättre. Det känns som om dagens bilbyggande går ut på att kapa kostnader i produktion för att öka vinsten än att bygga en bil som verkligen håller. Jag kan se den tydliga skillnaden mellan passat från 00 och passat från 03/04, där passat modellserie 00 enligt vad jag erfar håller långt mycket bättre gällande flertalet tekniska detaljer.

Är det inte bättre att byta ut motor i ett befintligt chassi än att köpa en helt ny bil, är det inte bättre att byta ut komponenter i en elektrisk drivlina om man kommer på nått revolutionerande, än att köpa en ny så fort batteriet börjar bli lite dåligt? Kör själv passat TDI från 00, jag kan inte se vad nya bilar har som inte denna bilen har gällande det grundläggande behov man har med en bil, dvs. att ta sig från punkt A till punkt B. Är det så att vi kanske ska sänka våra krav på lull lull mot att biltillverkaren tillverkar en bil med exempelvis drivknutar, bussningar och hjullager som håller 100000 mil.

Jag vet inte, men jag tycker man börjar i fel ände när man ska lösa problemet som bilen ger genom att förbjuda dieselbilen. Först o främst så skulle man styra bilanvändning i förhållande till disponibel kollektivtrafik där man bor. Bor man som jag i Linköping, då behöver man inte bilen inom staden i veckorna. Man kan cykla till affären, barnen kan cykla till sin träning och med andra ord skall denna använding vara dyr för användaren. Om man däremot bor på landsbyggden med 10 km till närmaste buss som går 6 gånger på dagen, då borde man helt plötsligt ha ett annat berättigande.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449174
Brorsan skrev:Kolla i länken och scrolla ner så ser ni vad temperatur/fart gör för bränsleförbrukning. dom vill inte visa temperaturer under - 10 grader. Varför det?
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Olle


PÅ min S60D så minskar räckvidden från 353km(+20) till 304km(-10), vid 100kmh
och med värme/kyla påslaget.

Hastigheten påverkar betydlig mer.(vid +20)
100kmh, 353km räckvidd
110kmh, 317kmh räckvidd
120kmh, 285kmh räckvidd

På vintern så har man "golvvärme" hela golvet består ju av 7000+ små batterier.
Om du förbrukar 20kwh per timmes körning och har 95% verkningsgrad så värms ju
golvet med 1kwh per timme, låt säga att kupevärmen drar ytterligare 1kwh,
så totalt ligger värmeförlusterna på mindre än 10% under långkörning på vintern.

Visst kan man komma upp i högre förbrukning på vintern.
Julhandla 1 timme var på 8 butiker, totalt 8 timmar, då går det mer ström per mil.
Men strömmen räcker ändå till och med en diesel som har dieselvärmare
som ska samma resa får också hög milförbrukning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449175
torpöbo skrev:Hur hållbart är det egentligen att vi ska köpa ny bilar med jämna mellanrum. Det som förvånar mig är att man inte ställer högre krav på att bygga bilar i material och med metoder som står emot tidens tand bättre. Det känns som om dagens bilbyggande går ut på att kapa kostnader i produktion för att öka vinsten än att bygga en bil som verkligen håller. Jag kan se den tydliga skillnaden mellan passat från 00 och passat från 03/04, där passat modellserie 00 enligt vad jag erfar håller långt mycket bättre gällande flertalet tekniska detaljer.

Är det inte bättre att byta ut motor i ett befintligt chassi än att köpa en helt ny bil, är det inte bättre att byta ut komponenter i en elektrisk drivlina om man kommer på nått revolutionerande, än att köpa en ny så fort batteriet börjar bli lite dåligt? Kör själv passat TDI från 00, jag kan inte se vad nya bilar har som inte denna bilen har gällande det grundläggande behov man har med en bil, dvs. att ta sig från punkt A till punkt B. Är det så att vi kanske ska sänka våra krav på lull lull mot att biltillverkaren tillverkar en bil med exempelvis drivknutar, bussningar och hjullager som håller 100000 mil.

Jag vet inte, men jag tycker man börjar i fel ände när man ska lösa problemet som bilen ger genom att förbjuda dieselbilen. Först o främst så skulle man styra bilanvändning i förhållande till disponibel kollektivtrafik där man bor. Bor man som jag i Linköping, då behöver man inte bilen inom staden i veckorna. Man kan cykla till affären, barnen kan cykla till sin träning och med andra ord skall denna använding vara dyr för användaren. Om man däremot bor på landsbyggden med 10 km till närmaste buss som går 6 gånger på dagen, då borde man helt plötsligt ha ett annat berättigande.


Dagens fossilbilar går inte så många mil innan den hamnar på skroten.
Pratade med byasmeden och han säger att många blir skrotade med 15-25.000 mil på mätaren.
Haverier som kamremsbrott, växellådor, elektronikfel, avgasreningsfel, svängningsdämpare på svänghjul, partikelfilter mm kan göra att en 10 år gammal bil med 20.000 mil på mätaren inte lönar sig att reparera.
Och att köpa billiga repdelar på skroten går snart inte eftersom allt fler delar har serienr,
vilket innebär all man inte kan flytta delar mellan bilar.
Bilfabrikanterna hävdar att det är av stöldskydds skäl.

EDIT:
Den nya tidens rost är elektroniken, oavsett om man har en elbil eller fossilbil så
kan en bil som är mer än 10 år och 20.000+ mil få de mest fantastiska elfel,
som är dyra att laga.
Hörde att en ny pekskärm till en Nissan Leaf med dator och installation
kostar 80.000kr.
Kunden hade kört rör i bilen och bromsat, och skickat rören rakt in i pekskärmen...
Senast redigerad av Zalman ons 05 apr 2017, 23:20, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).