Hema skrev:ocke skrev:Fredrik Reuter skrev:Hmm, det känns som det finns något paradoxalt här. Dieseln kvävs till döds och kommer delvis ersättas med bensin. Samtidigt skjuter HVO i höjden ... ?
Jag tror förklaring är att det är två typer av miljömål.
Dieseln är bra avseende utsläpp av CO2 och med HVO blir det ju ännu bättre.
Men i miljömålet "ren luft" är det mer partiklar som avgör. Där är det stort minus för diesel även om den tankas med HVO.
Men detta är bara min förklaring och är väldigt osäker på om den stämmer. Men än så länge håller teorin tycker jag;-).
Är det totalmängden av partiklarna eller bara vissa partikelstorlekar? Dagens moderna bensinbilar släpper ut mindre till storleken partiklar men farligare att andas, så det har talats om partikelfilter även för bensinbilar.
Detta är bara en teori från mig så har varken källor eller bevis för att det stämmer. Men skulle tro att både diesel och bensin släpper ut dessa farlig små partiklar men att dieseln även släpper ut de större partiklarna.